Mars vulkán
Shutterstock

Közel sem elképzelhetetlen, hogy a Marson még mindig aktív vulkánok lehetnek

A kutatók bizonyítékai alapján még az is lehet, hogy a Mars alatti magma éppen most mozog a következő kitörési helye felé.

A kutatók régóta tudják, hogy volt idő, amikor a Mars vulkanikusan aktív volt. A NASA Perseverance roverje például vulkanikus kőzetekre bukkant a Jezero-kráter felszínén, amely régen egy tónak és egy folyódeltának is otthont adott.

A vörös bolygón ráadásul ott van a legnagyobb ismert hegy a Naprendszerben, a 25 kilométer magas Olympus Mons, amely egy pajzsvulkán, ami háromszor akkora területet foglal el, mint például Magyarország.

Az Olympus Mons 3D-s illusztrációja

Shutterstock

Az Olympus Mons és kevésbé ismert szomszédos csúcsai a vörös bolygó Tharsis Montes régiójában valószínűleg évmilliárdokkal ezelőtt kezdtek el növekedni – mutatja be az új kutatást a Space.com. A növekedés folyamatos volt, és a kutatók egyre több nyomot találnak arra, hogy a bolygó vulkáni tevékenysége egészen a közelmúltig jelen volt, sőt:

talán most is tart.

Az új tanulmány – amely a NASA InSight marsjárójának megfigyeléseire épül – újabb bizonyítékot talált erre.

Az InSight 2018 novemberében ért földet a Mars egyenlítőjének közelében, hogy a marsrengéseket tanulmányozza. A leszállóegység adatainak elemzései segítenek a tudósoknak többet megtudni a Mars belsejéről, az InSight eddig több mint 1300 marsrengést mért. Az új tanulmányban a kutatók a Cerberus Fossae-ból, a vörös bolygó egyenlítőjétől mintegy 11 fokkal északra fekvő, párhuzamos hasadékokból álló régióból származó mintegy 20 földmozgás egy részhalmazát elemezték.

Az itt mért rengések jellemzői arra utalnak, hogy meleg, felszín alatti területen keletkeztek. A kutatócsoport tagjai szerint erre a vulkanikus tevékenység során keletkezett magma vagy földalatti láva az egyik magyarázat – ráadásul emellett a Mars körüli pályán keringő űreszközök által készített fényképek viszonylag sötét porlerakódásokat mutatnak.

A por sötétebb árnyalata a közelmúltbeli vulkáni tevékenység geológiai bizonyítékát jelzi, talán az elmúlt 50 ezer évben, ami geológiai szempontból viszonylag fiatalnak számít. Lehetséges, hogy amit látunk, az ennek az egykor aktív vulkáni régiónak az utolsó maradványai, vagy hogy a magma éppen most mozog kelet felé a következő kitörési hely felé

– mondta a tanulmány vezető szerzője, Simon Staehler, a svájci ETH Zürich Geofizikai Intézetének kutatója a közleményben.

A tanulmány szerint további munkára van szükség az új eredmények megerősítéséhez és pontosításához, de a kutatók szerint a „Marson található potenciális magma bizonyítéka mindenképp érdekes".

Az viszont rossz hír, hogy az InSight lehet, hogy nem sokáig lesz képes a marsi rengések megfigyelésére, hiszen a napelemein komoly pormennyiség gyűlt össze, ami miatt valószínűleg hamarosan kikapcsol. Erről egyébként itt írtunk.