Mars.
Shutterstock

A kínai marsjáró bizonyítékot talált folyékony vízre a Marson

A kutatók azt állítják, hogy a kínai Zhurong rover, amely hónapok óta vizsgálja a Mars felszínét, bizonyítékot talált folyékony vízre az alacsony szélességeken, ahol a hőmérséklet viszonylag meleg és alkalmasabb lehet az élet számára.

Ez egy provokatív állítás, mivel a tudósok eddig úgy vélték, hogy a Marson csak szilárd vagy gáz halmazállapotú víz létezhet, miután a drasztikus klímaváltozás miatt a bolygó ősi történetében a folyékony víz teljesen eltűnt.

Ez is érdekelhet: A Mars legnagyobb holdja hamarosan darabjaira szakad

A felfedezés arra is rávilágít, hogy még mindig van esély az ősi élet bizonyítékainak felfedezésére, és talán még lakható területekre is bukkanhatnak a kutatók a bolygó mai felszínén. Bár rengeteg bizonyítékot találtak már fagyott vízre, a Mars hihetetlenül vékony légköre szinte lehetetlenné teszi, hogy folyékony víz létezzen rajta.

A 2008-ban a Marsra érkező NASA Phoenix Lander marsjárón landoló sós vízcseppek pedig arra engedték következtetni a tudósokat, hogy a vörös bolygón magas szélességeken is létezhet folyékony víz, ami akkoriban ellentmondásos állításnak bizonyult.

A Science Advances című folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a Kínai Tudományos Akadémia geofizika professzora, Xiaoguang Qin vezette kutatócsoport megállapította, hogy a folyékony víz alacsonyabb magasságokban is létezhet.

A Zhurong három tudományos műszerének adatai – aminek feladata a dűnék felszíni jellemzőinek és összetételének elemzése volt – arra utalnak, hogy felszíni rétegük hidratált szulfátokban és szilícium-dioxidban, valamint oxidásványokban gazdag.

Ez a só lehetővé teszi, hogy a jég vagy a hó alacsonyabb hőmérsékleten olvadjon. A Zhurong és más marsjárók által mért meteorológiai adatok alapján arra következtettünk, hogy ezek a jelenségek a sótartalmú dűnefelületekre hulló fagy/hó későbbi olvadásakor keletkező folyékony sós víz bevonásával függnek össze, amikor a lehűlés bekövetkezik

– mondta Qin.

marsShutterstock

A kutatók szerint a nedves környezet a bolygó történelme során lehetővé tette, hogy a jég vagy a hó többször megolvadjon és újra megfagyjon, ahogy a bolygó sarki jégtakarójából az egyenlítő felé tartott, így kéreg és repedések keletkeztek a felszínen, és folyékony, sós vizet hagytak maguk után.

Olvasd el ezt is! Kiderült, mekkora valójában a Marson talált „ajtó"

A kutatás szerint a 400 ezer és 1,4 millió év közötti korú dűnék egykor gazdagok voltak ezekben a hidratált szulfátokban és ásványi anyagokban.

Ez fontos a marsi éghajlat fejlődéstörténetének megértéséhez, a lakható környezet kereséséhez, és kulcsfontosságú támpontokkal szolgál az élet jövőbeli kereséséhez

– tette hozzá Qin.

A kutatócsoport most azt javasolja, hogy a jövőbeli marsi missziók során a sótűrő mikrobákat lenne érdemes megfigyelni.