egy aszteroida.

Illusztráció.

Véletlenül fedezett fel egy aprócska aszteroidát a Mars és a Jupiter között a James Webb

A James Webb-űrteleszkóp (JWST) egy nagyívű megfigyelés közben véletlenül egy igen érdekes dologra lett figyelmes.

A Mars és a Jupiter között elhelyezkedő aszteroidaövben a teleszkóp egy eddig ismeretlen, kis méertű aszteroidára lett figyelmes. Az objektum átmérője mindössze 100-200 méter, és valószínűleg ez a legkisebb aszteroida, amelyet a JWST eddig észlelt.

A megfigyelés azért is örvendetes, mivel bizonyítja, hogy a James Webb tökéletesen megfelelhet a különböző aszteroidák kategorizálására.

Amikor a JWST 2022 júliusában elindult, az űrteleszkóp műszerei is működésbe léptek. Az egyik ilyen a közép-infravörös műszer, a MIRI.

Ez is érdekelhet: Az első csillagok 100 ezerszer nehezebbek lehettek a Napnál

A MIRI kalibrációs célpontja egy sokkal nagyobb, 1998-ban felfedezett, a Főövben található aszteroida, az (10920) 1998 BC1 volt, amelynek átmérője 15,7 kilométer. A szakemberek szerint azonban a JWST megfigyelései nem sikerültek túl jól: a távcső nem volt megfelelően tájolva, a célpontról készült képek pedig túlságosan fényesek és elmosódottak voltak.

Ami a 10920-at illeti, a projektnek voltak hasznos eredményei is: a JWST által nyert képek lehetővé tették a kutatók számára, hogy más földi és űrbeli teleszkópok adataival kombinálva kipróbáljanak néhány technikát az aszteroidák méretének és pályájának korlátozására.

De volt még valami más is. Egyes képeken egy halvány objektumot szúrtak ki, amely mind a 10920-hoz, mind a háttér fényforrásaihoz képest mozgott. A szakemberek kielemezték a szituációt, és arra jutottak, hogy a halvány objektum valószínűleg egy másik, korábban nem azonosított, sokkal kisebb aszteroida volt.

A felfedezést még nem erősítették meg, de ha igen, akkor ez lesz az egyik legkisebb aszteroida, amelyet valaha is felfedeztek a Főövben. Az ilyen méretű aszteroidák észlelése létfontosságú az övben található objektumok méret-gyakorisági eloszlásának tanulmányozásához.