Tudósok azt állítják, hogy meg tudják fordítani az időt

Legalábbis egy kvantumrendszerben.

Egy nemzetközi tudóscsoport azt állítja, hogy a kvantumvilág szokatlan tulajdonságait kihasználva megtalálta a módját annak, hogyan lehet egy adott rendszer óráját felgyorsítani, lelassítani vagy akár visszafordítani.

Ez is érdekelhet: Az időutazás, melynek során két nő találkozott Marie Antoinette-tel

Az Osztrák Tudományos Akadémia és a Bécsi Egyetem munkatársai hat tanulmányban részletezték eredményeiket. A fizika ismert törvényei intuitív módon nem illeszkednek a szubatomi világba, amely qubiteknek nevezett kvantumrészecskékből áll, amelyek technikailag egyszerre több állapotban is létezhetnek, ami kvantum összefonódásnak nevezett jelenség produktuma.

A szakértők pedig rájöttek, hogyan lehet előre és hátrafelé fordítani ezeknek a kvantumrészecskéknek az óráját.

A moziban egy filmet az elejétől a végéig vetítenek, függetlenül attól, hogy a közönség mit akar. De otthon [a kvantumvilágban] van egy távirányítónk, amellyel manipulálhatjuk a filmet. Visszatekerhetünk egy korábbi jelenethez, vagy átugorhatunk néhány jelenetet előre. Valóra vált a sci-fi

– nyilatkozta Miguel Navascués, az Osztrák Tudományos Akadémia Kvantumoptikai és Kvantuminformációs Intézetének kutatója.

Egy visszatekerési protokoll kifejlesztésével a csapat képes volt visszaállítani egy elektront egy korábbi állapotba. Illetve a kísérletek során demonstrálni tudták a kvantumkapcsoló használatát, hogy egy fotont visszaállítsanak az eredeti állapotába, mielőtt áthaladna egy kristályon.

Bár ez egy izgalmas kilátás, a technika kiterjesztése rendkívül nehéznek, ha nem lehetetlennek bizonyulhat.

Ha be tudnánk zárni egy embert egy dobozba, ahol nincsenek külső hatások, elméletileg lehetséges lenne. De a jelenleg rendelkezésre álló protokolljainkkal ezt lehetetlen

– mondta Navascués, majd hozzátette, hogy van még egy csapda:

A folyamat elvégzéséhez szükséges idő attól is függ, hogy a rendszer mennyi információt képes tárolni. Az ember egy fizikai rendszer, amely hatalmas mennyiségű információt tartalmaz. Több millió évbe telne, hogy egy embert kevesebb mint egy másodperc alatt megfiatalítsunk, így ennek jelenleg nincs sok értelme.

Ezért a kutatók ahelyett, hogy a Vissza a jövőbe című filmben látottakat szeretnék átélni, sokkal hétköznapibb gyakorlatokra használnák a felfedezésüket. Például egy kvantumprocesszor qubit-állapotát visszafordítani, ami annyit tenne, hogy lehetővé válna számukra, hogy visszacsinálják a fejlesztés során elkövetett hibákat.