brokkoli
Kicsit sarkított, de ha létezik egy bolygó vagy hold, ahol olyan földönkívüli életformák élnek, amelyek bármiben is hasonlítanak az általunk ismert életre, akkor talán úgy viselkednek, mint egy brokkoli.

A metiláció egy olyan folyamat, amelyet többek között brokkoli, az algák és sok más növény és mikroba használ a Földön, hogy a mérgeket gázokká alakítva kiürítse. Ugyanezek a gázok, ha jelen vannak az exobolygók légkörében, potenciálisan kimutathatók olyan műszerekkel, mint amilyenek például a James Webb fedélzetén találhatóak.

Michaela Leung, a Riverside-i Kaliforniai Egyetem bolygókutatója nemrégiben készített egy tanulmányt, amely szerint nagyon valószínűtlen, hogy ezeket a gázokat bármi nem élő dolog bocsátaná ki – írja a Space.com.

Ez is érdekelhet: Tudósok kiszámolták, hogy az emberiség mikor találkozhat leghamarabb a földönkívüliekkel

A legtöbb sejt rendelkezik olyan mechanizmusokkal, amely kiűzi a káros anyagokat . Ezt a gázt biológiai eszközökkel nem, csak korlátozottan lehet előállítani, így leginkább az életre utalna, ha találunk ilyet

– mondta Leung.

Ugyan némi esély van arra, hogy a metilált gázok vulkánkitörésekből is származhatnak, az élő szervezetek sokkal termékenyebbek a kutatók szerint.

Ráadásul a metilált gázok a közép-infravörös tartományban mutatkoznak, így például a James Webb könnyedén észlelhetné egy bolygó körül lebegő légköri gázrészecskéket.

A tanulmány szerint a metilált gázok némelyike nagyobb eséllyel árulhatnak el „furcsa" organizmusokat, mint mások. A metán a legtöbbször biológiai forrásokból származnak, még akkor is, ha azok bomlóban vannak, de az is valószínűbb, hogy abiotikus reakciók mellékterméke, mint néhány más metilált gáz.

Leung szerint a metil-bromid „különösen keresett lesz", mert nem sokáig marad meg a légkörben, ami azt jelenti, hogy ha valahol felbukkan, akkor nemrég szabadult fel valamiből – ez a valami talán még mindig él.

Egy másik metilált gáz, amelyet a csillagászok a közeljövőben keresni fognak, a metil-klorid. Ettől függetlenül a metil-bromid könnyebben kimutatható, és a kutató szerint, ahol a legnyilvánvalóbb lenne az előfordulása, az egy M-törpecsillag (vörös törpe) körül keringő bolygó légköre.

Ha azonban egy távoli légkörben találnak ilyen részecskéket, az azt jelentheti, hogy az élet máshol is jelen van a Földön kívül.