brokkoli
Shutterstock

Egy brokkoli által is kibocsátott gáz jelezheti az idegen élet jelenlétét

Kicsit sarkított, de ha létezik egy bolygó vagy hold, ahol olyan földönkívüli életformák élnek, amelyek bármiben is hasonlítanak az általunk ismert életre, akkor talán úgy viselkednek, mint egy brokkoli.

A metiláció egy olyan folyamat, amelyet többek között brokkoli, az algák és sok más növény és mikroba használ a Földön, hogy a mérgeket gázokká alakítva kiürítse. Ugyanezek a gázok, ha jelen vannak az exobolygók légkörében, potenciálisan kimutathatók olyan műszerekkel, mint amilyenek például a James Webb fedélzetén találhatóak.

Michaela Leung, a Riverside-i Kaliforniai Egyetem bolygókutatója nemrégiben készített egy tanulmányt, amely szerint nagyon valószínűtlen, hogy ezeket a gázokat bármi nem élő dolog bocsátaná ki – írja a Space.com.

Ez is érdekelhet: Tudósok kiszámolták, hogy az emberiség mikor találkozhat leghamarabb a földönkívüliekkel

A legtöbb sejt rendelkezik olyan mechanizmusokkal, amely kiűzi a káros anyagokat . Ezt a gázt biológiai eszközökkel nem, csak korlátozottan lehet előállítani, így leginkább az életre utalna, ha találunk ilyet

– mondta Leung.

Ugyan némi esély van arra, hogy a metilált gázok vulkánkitörésekből is származhatnak, az élő szervezetek sokkal termékenyebbek a kutatók szerint.

Ráadásul a metilált gázok a közép-infravörös tartományban mutatkoznak, így például a James Webb könnyedén észlelhetné egy bolygó körül lebegő légköri gázrészecskéket.

A tanulmány szerint a metilált gázok némelyike nagyobb eséllyel árulhatnak el „furcsa" organizmusokat, mint mások. A metán a legtöbbször biológiai forrásokból származnak, még akkor is, ha azok bomlóban vannak, de az is valószínűbb, hogy abiotikus reakciók mellékterméke, mint néhány más metilált gáz.

Leung szerint a metil-bromid „különösen keresett lesz", mert nem sokáig marad meg a légkörben, ami azt jelenti, hogy ha valahol felbukkan, akkor nemrég szabadult fel valamiből – ez a valami talán még mindig él.

Egy másik metilált gáz, amelyet a csillagászok a közeljövőben keresni fognak, a metil-klorid. Ettől függetlenül a metil-bromid könnyebben kimutatható, és a kutató szerint, ahol a legnyilvánvalóbb lenne az előfordulása, az egy M-törpecsillag (vörös törpe) körül keringő bolygó légköre.

Ha azonban egy távoli légkörben találnak ilyen részecskéket, az azt jelentheti, hogy az élet máshol is jelen van a Földön kívül.