iker babák
Shutterstock

Neked is van egy hasonmásod? Több bennetek a közös, mint gondolnád!

Rengeteg a közös gén is – pedig a legtöbb hasonmás között nincs semmilyen rokoni kapcsolat.

Egy tanulmányban 16 hasonmáspár DNS-ét elemezték, amiből kiderült, néhány hasonló arcú, nem rokon embernek hasonló a magassága, a súlya, a szokásai és a viselkedése is – számol be a kutatásról a ScienceAlert.

Nem csak a külső hasonló

A kutatásban 3 különböző arcfelismerő algoritmust alkalmaztak, amelyek feladata az volt, hogy 32 hasonmás pár hasonlóságát pontozza. Az algoritmusok a párok felét teljesen hasonlónak minősítette, majd ezután a kutatók genetikai elemzéseket végeztek a párokon, ami után 9 „ultra" hasonmáspárt találtak.

A genetikai elemzések szerint a hasonmásokról végül kiderült, hogy hasonló genetikai felépítésűek, még akkor is, ha a párok nem voltak rokonok.

A hasonmások együttesen 3730 génben 19 277 közös genetikai variáción osztoznak, amelyek közül sok a test- és arcvonásokkal kapcsolatos – állapították meg a kutatók.

Shutterstock

Ráadásul még egy személyes kérdőívet is ki kellett tölteniük, amiből kiderült: még ennél is több közös vonás van az extrémen hasonló párokban. Néhány életmódbeli jellemző, mint például a dohányzási szokások, a testsúly és az iskolai végzettség, szintén sok hasonmáspárhoz kapcsolódott.

Mindez nem jelenti azt, hogy a hasonmások rég elveszett ikrek vagy rokonlelkek lettek volna. A kutatók szerint a jelenlegi vizsgálatban részt vevők egyike sem örökölte génjeit ugyanattól a közelmúltbeli őstől.

Ugyan a minta kicsi volt, de az eredmények a szerzők szerint „szembetűnőek", és „egyedülálló betekintést nyújtanak azokba a molekuláris jellemzőkbe, amelyek potenciálisan befolyásolják az emberi arc felépítését"– olvasható a kutatásban.