Galaxis.

Illusztráció.

Nagyon távoli galaxisból érkező rádióhullámokat fogtak be a csillagászok

Egy nemzetközi tudóscsoport egy rendkívül messze található galaxisból származó rádiójeleket észlelt az indiai Giant Metrewave Radio Telescope segítségével.

A felfedezés egyik legfőbb érdekessége, hogy a kutatóknak még sohasem sikerült olyan jeleket észlelniük, amelyek feltehetően egy csillagkeletkezési galaxisban jöttek létre atomi hidrogénből. A rádiójelek a számítások szerint 8,8 milliárd év alatt jutottak el a Földre.

Ez azért különösen figyelemre méltó, mert az atomi hidrogén az alapvető üzemanyag, amely a csillagok keletkezését hajtja, ami azt jelenti, hogy a kutatás segíthet megérteni, miként keletkeznek a csillagok a több milliárd fényévre lévő galaxisokban.

Ez is érdekelhet: Egy Föld-szerű, lakható bolygót fedezett fel a NASA a közelünkben

A csillagászok gravitációs lencsézést használtak, ami azt jelenti, hogy a forrás és a megfigyelő között elhelyezkedő masszív test, például egy galaxis, elhajlítja a távoli forrás által kibocsátott fényt.

Egy galaxis különböző típusú rádiójeleket bocsát ki. Eddig csak egy közeli galaxisból sikerült ezt a bizonyos jelet rögzíteni, ami a Földhöz közelebbi objetumokra korlátozta az ismereteinket. A gravitációs lencsézésnek nevezett, természetben előforduló jelenség segítségével azonban rekord messzeségből is rögzíthetjük a halvány jelet. Ez segít majd megérteni a Földtől sokkal nagyobb távolságban lévő galaxisok összetételét

– mondta Arnab Chakraborty, a McGill Egyetem posztdoktori kutatója, a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban megjelent új tanulmány vezető szerzője.

A kutatók remélik, hogy eredményeik új ajtókat nyithatnak meg a távoli galaxisok tanulmányozásában a meglévő alacsony frekvenciájú rádióteleszkópokkal, ami kulcsfontosságú lehet a kozmosz fejlődésének megismerésében.

Forrás: Futurism