Bár a hivatalos gyári adatok alapján a legtöbb új autó fogyasztása elsőre kedvezőnek tűnhet, a valóságban nem ilyen egyszerű a helyzet. A dízeles és benzines járművek átlagosan 20 százalékkal fogyasztanak több üzemanyagot, mint amennyi a dokumentációban szerepel – a plug-in hibrideknél viszont még ennél is jóval nagyobb a különbség, írja a Haszon.
2021 óta minden autómárka köteles mérni és publikussá tenni az újonnan piacra dobott, folyékony üzemanyaggal hajtott autók (benzines, dízeles és plug-in hibrid) valós fogyasztásértékeit. Ehhez egy beépített fogyasztásmérő eszközt használnak (on-board fuel consumption monitoring, OBFCM), ami kötelező elem a fedélzeti elektronikában.
Az erről szóló adatokat először 2023-ban publikálták, ezért idén már egy egész nagy állomány fogyasztási értékei voltak elérhetőek. Az EEA (Európai Gazdasági Térség) vizsgálatához 2,2 millió darab 2021-ben, és 740 ezer 2022-ben forgalomba helyezett autó adatait használta fel.
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az elemzésből kiderül, hogy a benzines és dízeles autók valódi fogyasztása több mint 20%-kal magasabb a hivatalosan közölt értékeknél. A modellek átlagosan 1,0-1,3 literrel magasabb fogyasztást produkálnak.
Ajánljuk figyelmedbe! Az autó szélvédőjén lévő fekete pöttyök fontosabbak, mint gondolnánk
A plug-in hibridek esetén nem ritka az 1,0 liter alatti hivatalos átlagfogyasztás, amit sok esetben megközelíteni sem lehet: a PHEV modellek jellemzően 4,2-4,7 literrel fogyasztanak többet az ígért értéknél.