Hogyan képes egy féreglyuk időgéppé válni?

Az általános relativitáselmélet szerint a féreglyukak az univerzum két távoli részét úgy köthetik össze, hogy az átjárás azonnal megtörténhet. Mivel a teória korábban kimutatta, hogy a fénynél gyorsabb utazás egyenértékű az időutazással, ez felveti a kérdést, hogy a féreglyukak lehetővé tennék-e az időutazást. A téma új vizsgálata szerint a válasz igen, legalábbis bizonyos körülmények között.

A féreglyukak továbbra is elméleti jelenségek. Tudatosan még soha nem figyeltek meg a kutatók egyet sem, bár tavaly egy tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy abban a szögben, ahogyan látjuk, nem lehet megmondani, hogy az M87* egy fekete lyuk vagy éppenséggel féreglyuk. A féreglyukak fontossága azonban megkérdőjelezhetetlen, ezért a fizikusok rengeteg energiát fordítanak arra, hogy megpróbálják kitalálni, milyenek lennének a féreglyukak, ha valóban léteznének, és úgy, ahogy azt mi elképzeljük – írja az IFLScience.

Ez is érdekelhet:Néhány fizikus szerint megoldható lehet az időutazás

A legújabb erőfeszítés a féreglyukak egy speciális típusára, a gyűrűs féreglyukra összpontosít, amely a hagyományos féreglyukaktól eltérően nem tartalmaz anyagot, így az áthaladás sokkal kevésbé veszélyes. Az egyik nyílás körül azonban van egy vékony anyagburok.

A kutatás számításai szerint egy ilyen féregjárat zárt időszerű görbéket hozna létre a téridőben, ami azt jelenti, hogy a görbén haladó objektumok ugyanabban az időben érnének célba, mint ahonnan elindultak. Ez a folyamat elkerülhetetlenül időgéppé változtatná. Ez azt jelenti, hogy a féregjáraton keresztül az egyik irányba át lehetne utazni, a másik irányba visszatérni, valamint az első belépésnél korábbi időpontban megérkezni.

Az általános relativitáselmélet egyik legfontosabb jellemzője, hogy a tér alakítható, például erős gravitációs mezők által. Az elképzelést általában úgy ábrázolják, hogy egy kétdimenziós rugalmas anyagot egy nagy súly által görbítenek. A fizikusok szerint a dolgok annyira eltorzulhatnak, hogy a tér két pontja egy további dimenzióban egészen közel kerülhet egymáshoz, miközben egy lineáris utazással ez óriási távolság lenne.

Ez vezetett az Einstein-Rosen-híd, közismertebb nevén a féregjárat koncepciójához, amely azt állította, hogy a két pont igenis összekapcsolható.

Miután a kutatók megvizsgálnák, hogy valóban létezhetnek-e féreglyukak, a következő fontos kérdés az lenne, hogy lehetséges-e túlélni az áthaladást. Illetve, hogy lehetséges lenne üzeneteket küldeni vissza arról, amiket ott találnak a szakemberek.

Olvasd el ezt is!Tudósok azt állítják, hogy meg tudják fordítani az időt

Ha a kozmosz szövete a téridő-kontinuum, akkor a féreglyuk használata két pont közötti átkeléshez egyben időutazás is lehet. Az új tanulmány az átjárható féreglyukak korábbi modellezésére épül, és egy gyenge gravitációs mezőben lévő, közeli csillag vagy bolygó által nem zavart objektumokat vizsgál. A szerzők ezáltal arra a következtetésre jutottak, hogy amikor egy féregjárat először kialakul, nem időgépként fog működni, de később elkerülhetetlenül azzá válik.