Egy fekete lyuk.

Illusztráció.

Hatalmas áttörést érhettek el a kutatók a fekete lyukak vizsgálatában

Lehet, hogy új módszert találtak a galaxisok szívében rekedt közepes tömegű fekete lyukak felkutatására.

A Chandra Röntgenobszervatórium friss röntgenmegfigyelései a 108 csillaghalmazból álló felmérés során legalább 29 galaxisban szúrták ki a fekete lyukak valószínűsíthető jeleit.

Ezek a kompakt csillagcsoportosulások, az úgynevezett nukleáris csillaghalmazok a legtöbb kisebb tömegű galaxisban jelen vannak. E tanulmány előtt a tudósok nem tudták megmondani, hogy vannak-e fekete lyukak, mert a jelüket nehéz volt észrevenni.

Ez a felfedezés végre segíthet áthidalni egy evolúciós szakadékot a fekete lyukak tudományában, a legkisebbek között, amelyek nagyjából egy nagy csillag tömegűek, és a legnagyobb tömegűek között, amelyek hatalmas galaxisokat foglalhatnak el, mint például a mi Tejútrendszerünk.

Mivel eddig kevés szerencsénk volt a közepes tömegű fekete lyukak megtalálásában, a remények szerint ez a tanulmány több fényt vethet arra, hogyan alakulnak ki és fejlődnek tovább a nagyjából 100-100 000 naptömegű fekete lyukak.

A Chandra – amelynek előnye, hogy az űrben és a földi légköri interferenciától távol helyezkedik el – rövidesen azt a feladatot kapja, hogy további hasonlóan érdekes objektumokat találjon.

A kutatók röntgenméréseket fognak végezni, hogy jobban meg tudják határozni, milyen különleges körülmények között alakulnak ki ezek az alacsonyabb tömegű fekete lyukak.

Forrás: Forbes