Egy fehér törpe.

Illusztráció.

Einstein módszerével mérte meg a NASA egy fehér törpe súlyát

A csillagászoknak nemrégiben sikerült megmérniük egy elszigetelt fehér törpe, vagyis egy halott csillag elszáradt héját, egy olyan jelenség segítségével, amelyet Einstein relativitáselmélete évtizedekkel ezelőtt megjósolt.

A csillagászok a Hubble-űrteleszkóp segítségével mérték meg a LAWD 37 nevű fehér törpe tömegét – olvasható a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society folyóirat márciusi számában megjelent tanulmányban. Bár a kutatók már mértek fehér törpéket kettős csillagrendszerekben – olyan rendszerekben, ahol két csillag közös tömegközéppont körül kering –, a LAWD 37 az első ilyen típusú objektum, amelyet elszigetelten vizsgáltak.

A vizsgálat eredményei kifejezetten érdekesek a kutatók számára, ugyanis megerősítik a csillagászok előrejelzéseit arról, hogy a fehér törpék milyen tömegűek lehetnek, és segíthetnek megmagyarázni azt a különös, ultrasűrű anyagot, amely ezeket a csillagmaradványokat alkotja.

Ez is érdekelhet: Felfedeztek egy halott csillagot, ami éppen széttépi bolygóit

A Kaliforniai Egyetem csillagásza, Peter McGill által vezetett csapat az univerzum egyik legérdekesebb és legbizarabb tulajdonságát használta fel az úttörő méréshez: azt, hogy a gravitáció eltorzítja a téridőt. Amikor a LAWD 37 elhaladt egy távoli fényes csillag előtt, a háttércsillag fénye a közeli fehér törpe körül elhajlott egy gravitációs mikrolencsézésnek nevezett folyamat során, amelyet eredetileg Albert Einstein jósolt meg.

Amikor a LAWD 37 eltorzította a csillag fényét, a csillag látszólag kissé elmozdult az égbolton – ezt a hatást a Hubble hihetetlen pontossággal képes kimutatni.

A Földtől mindössze 15 fényévnyire található LAWD 37 sok éve a kutatók egyik kedvence. Új vizsgálat során a szerzők az Európai Űrügynökség Gaia missziójának helymeghatározási adatait használták fel arra, hogy pontosan megjósolják, mikor fog a LAWD 37 elhaladni a távoli csillag előtt, így a csapat ennek megfelelően felkészülhetett a megfigyelésre.

A távoli csillag enyhe mozgása alapján a csapat kiszámította, hogy a fehér törpe körülbelül 56%-ban olyan tömegű, mint a Nap, ami megegyezik a létező modellekkel és előrejelzésekkel arra vonatkozóan, hogy mi zajlik a különböző furcsa csillagmaradványok belsejében.

Forrás: Live Science