X-37B űrrepülőgép NASA Kennedy Űrállomás

De vajon mit csinált az űrben az Egyesült Államok szupertitkos űrrepülője?

A személyzet nélküli X-37B űrrepülőgép november 12-én landolt a NASA Kennedy Űrállomásán, miután rekordot jelentő 908 napot töltött pályán.


Az Egyesült Államok Űrereje (USSF) által üzemeltetett titkos űrrepülőgép leszállt a Földre, miután rekord hosszúságú, 908 napot töltött Föld körüli pályán. De hogy mit keresett a fejünk felett, azt továbbra is rejtély övezi – kezdi a Space.com.

A személyzet nélküli X-37B űrrepülőgép november 12-én reggel 5 óra 22 perckor landolt a NASA Kennedy Űrállomásán, ezzel pedig befejeződött a hatodik küldetés is, amelyet a 2010-es első repülés óta egy másik, ugyanilyen járművel együtt teljesített. A rekordot döntő út során végzett tevékenységéről csak kevés részletet lehet tudni, de a tisztviselők állítása szerint számos tudományos kísérletet hajtott végre a Föld fölött mintegy 400 kilométerre.

Ez is érdekelhet: Egy újrafelhasználható rakétahajóval már naponta többször is az űrbe repülhetünk

Az X-37B-t először a Boeing tervezte a NASA számára, majd az amerikai hadsereg számára is átalakították. Ez egy repülőgép-űrhajó hibrid, amely sok tekintetben hasonlít egy miniatűr űrsiklóra.

A hatodik, Orbital Test Vehicle-6 (OTV-6) elnevezésű küldetés során 2020 májusában egy Atlas V rakéta tetején ülve, függőlegesen indították el. Az űrrepülőgép mostanra már nagyjából 10 évet töltött pályán az összes küldetést beleszámolva, és mintegy 2,1 milliárd kilométert tett meg. Az új, 908 napos repülés megdöntötte a 780 napos folyamatos keringési pályán lévő űrrepülőgép rekordját, amelyet szintén az X-37B állított fel egy korábbi misszió során.

Az X-37B továbbra is a kísérletezés határait feszegeti, amit egy elit kormányzati és ipari csapat tesz lehetővé a színfalak mögött. A légierő minisztériuma és a tudományos közösség számára értékesnek bizonyult az a képesség, hogy a pályán végzett kísérleteket biztonságosan haza lehet hozni a földi elemzésekhez. Az OTV-6 szervizmoduljának hozzáadása lehetővé tette számunkra, hogy minden eddiginél több kísérletet el tudjunk végezni

– mondta Joseph Fritschen alezredes, a X-37B programigazgatója.

Az Egyesült Államok Űrereje azonban csak néhány információmorzsát közölt az űrhajó fedélzetén a legutóbbi repülés során végzett kísérletekről.

Ezek közé tartozik az Amerikai Haditengerészeti Kutatási Laboratórium kísérlete, amely sikeresen összegyűjtötte a napfényt, majd mikrohullámok formájában visszasugározta azt a Földre; valamint az Amerikai Légierő kadétjai által tervezett elektromágneses irányítású kiképző műhold telepítése. A NASA egy METIS-2 nevű kísérletet is biztosított, amely a világűr különböző anyagokra gyakorolt hatásait vizsgálta.

A fedélzeten végzett kísérletekről egyéb részleteket nem árultak el, bár ez nem akadályozta meg a riválisokat abban, hogy találgatásokba bocsátkozzanak.

Dmitrij Rogozin, az orosz Roszkozmosz űrügynökség korábbi vezetője azt állította, hogy az űrhajót kémkedésre vagy tömegpusztító fegyverek szállítására használhatják. A kínai katonai szakértő, Song Zhongping csatlakozott ehhez a véleményhez, illetve hozzátette, hogy az űreszköznek az a képessége, hogy repülés közben megváltoztatja a pályáját, lehetővé teszi, hogy más műholdak vagy földi célpontok után kémkedjen, valamint hogy támadásokat indítson a pályáról.

Ez is érdekelhet: Egyedülálló videó mutatja be a Nap elmúlt tíz évét

Heather Wilson, a Pentagon korábbi tisztviselője azonban megjegyezte, hogy az űrhajó valóban képes megváltoztatni a pályáját. De nem a kémkedés miatt, hanem az alacsony Föld körüli pálya által keltett jelentős légellenállásnak köszönhetően.

A figyelmetekbe ajánljuk