dinoszauruszok
Fotó: Shutterstock

Nem csak a végzetes meteorbecsapódás lehetett a dinoszauruszok veszte

Bár egy aszteroida ~ 65 millió évvel ezelőtti becsapódása vetett véget teljesen a dinoszauruszok földi létezésének, már régóta vannak arra utaló jelek, hogy nem ez az esemény volt a fő bűnös.

Egy nemzetközi kutatócsoport friss tanulmánya újabb bizonyítékokkal támasztotta alá azokat az állításokat, amelyek szerint az aszteroida ~ 65 millió évvel ezelőtti becsapódását megelőzően is már különös összetételű volt a Föld légköre.

Ezt is nézd meg! Pár kattintás után megnézhetjük, hogyan nézett ki az otthonunk a dinoszauruszok korában

A higany szintjéről szóló más tanulmányokkal együtt ez a kutatás a kénnel kapcsolatban mutatott ki olyan nagyfokú koncentrációt, amely elég lehetett ahhoz, hogy jelentős éghajlati zavarokat okozzon.

Adataink azt sugallják, hogy az ilyen tevékenységből származó vulkáni kéngázok okozhatták a hőmérséklet ismételt, rövid ideig tartó globális csökkenését

– írják tanulmányukban az Oslói Egyetem kutatói.

A Sciencealert cikke szerint a geotudósok a mai Nyugat-India területén található Dekkán-csapdákból – az egyik legnagyobb vulkanikus képződményből – származó kőzeteket vizsgálták meg. A modellek szerint az innen származó tartós kénkibocsátás elegendő volt ahhoz, hogy jelentősen megváltoztassa a globális éghajlatot. Csak ez a vulkanikus régió egymillió köbkilométernyi olvadt kőzetet bocsátott ki akkor magából.

Ez is érdekelhet: Egy új kutatás szerint a dinoszauruszok nagy része már a végzetes meteorbecsapódás előtt kihalt

dinoszauruszok

Fotó: Shutterstock

Ennek eredményeképpen a globális hőmérséklet 100 ezer éven belül akár 10 Celsius-fokos rohamokban is csökkenhetett, mielőtt a Chicxulub meteor bemérte a végső csapást.

Ez az instabilitás minden növény és állat életét megnehezítette volna, és megteremtette volna a dinoszauruszok kihalásának előfeltételeit akkor is, ha nem csapódik be a meteor
– magyarázta Don Baker geokémikus. A megkövesedett csontdarabok és több ezer tojáshéj-maradvány arra utal, hogy a dinoszauruszok globális csökkenése folyamatos lehetett.

Egyes tanulmányok azonban cáfolják ezeket az állításokat. Így máig vita tárgyát képezi az is, hogy ezek a vulkáni tevékenységek akár segíthettek is egyes fajoknak az aszteroida becsapódásából való kilábalásban.

A kutatás eredetileg a Science Advances című folyóiratban jelent meg.