exobolygó
Shutterstock

Illusztráció

A Jupiterhez hasonló bolygót találtak, ami a Nap ikertestvére körül kering

Ahhoz, hogy más bolygókon is életet találjunk, nem feltétlen elég egy meleg, vízzel és oxigénnel teli világ. Csillagászok szerint fontos lehet az is, ha megfelelő típusú bolygók vannak a környéken. Most találtak pár ilyet.

A csillagászok nemrég egy érdekes gázóriáspárost találtak, amely egy olyan csillag körül kering, amely a kutatók szerint annyira hasonlít a Naphoz, hogy gyakorlatilag az ikertestvére lehet, ráadásul segíthet új információkat találni a miénkhez hasonló naprendszerekről – számol be az eredményekről a ScienceAlert.

A csillagászati mértékben közelinek számító, mindössze 175 fényévre található HIP 104045 nevű csillag körül legalább két nagyobb bolygó is kering: az egyik bolygó a Jupiter tömegének felét teszi ki és 6,3 éves pályán mozog, míg a másik a Neptunusz tömegének 2,5-szerese és 316 napos pályán mozog.

Az elbírálásra váró eredmények szerint a kutatók szerint segíthet megérteni a Naphoz hasonló csillagok körül keringő rendszerek sokféleségét, ami nagy segítség lehet a jövőben, hogy a csillagászok megtalálhassák a „második Földet".

Ez is érdekelhet: Legalább 300 millió potenciálisan élhető bolygó lehet a Tejútrendszerben

Mivel a Föld az egyetlen olyan hely az univerzumban, amelyről ismert, hogy bioszférát fejlesztett ki, így az élethez szükséges feltételek egyetlen mintája is. A bolygónk azonban nem elszigetelten létezik; egy egész bolygórendszer veszi körül, hét másik bolygóval, számtalan aszteroidával és törpebolygóval, valamint csillagunkkal, a Nappal.

A legújabb tanulmányok szerint a bolygórendszer felépítése fontos szerepet játszik egy bolygó lakhatóságában: például fontos az aszteroidák és üstökösök jelenléte, amelyek bizonyos, az élethez elengedhetetlen anyagokat szállíthatnak egy bolygóra.

A csillagászok szerint a Jupiter is jelentős szerepet játszik a Föld életében: megvédi a belső Naprendszert az apró kőzetek folyamatos bombázásától, de a hatalmas gravitációja megzavarhatja a kisebb égitestek pályáját is, és a belső Naprendszer felé repítheti őket. A naprendszerünk korai szakaszában a Jupiter valószínűleg nagyban hozzájárult ahhoz, hogy ezek a sziklák elérjék a Földet.

A csillagászok szerint, ha le akarjuk szűkíteni a lehetőségeinket, hogy hol keressük az életet, gyakran érdemes a Jupiterhez hasonló bolygókat keresni, hiszen ezek előszeretettel alakulnak ki a Naphoz közeli fémtartalmú csillagok körül, és a kis tömegű bolygók – amilyen a Föld is – gyakoriak lehetnek a közelükben.

A Föld méretű kisbolygók gyakoribbak, mint az óriásbolygók. Ezek a tényezők precedenst nyitnak a Föld-szerű bolygók keresésére Nap-szerű csillagok körül, elsősorban Jupiter-szerű bolygókat keresve

– állítja Thiago Ferreira, a Sao Paulói Egyetem munkatársa, a tanulmány egyik szerzője.

A csillagászok 2014 óta a chilei Atacama-sivatagban található La Silla Obszervatórium egyik távcsövével keresnek bolygókat a Naphoz hasonló csillagok körül.

Papíron a már említett HIP 104045 közel tökéletes egyezésnek tűnik. Fémtartalma nagyon hasonló a Napéhoz. Körülbelül 4,5 milliárd éves, míg a Nap 4,57 milliárd éves. A HIP 104045 tömege mindössze 1,03-szorosa a Napénak, sugara 1,05-szöröse, fényessége pedig 1,11-szerese a Napénak – jól láthatóan szinte minden adat egyezik.

Ráadásul, amikor Ferreira és kollégái elemezték a HIP 104045 fényét, nem egy, hanem rögtön két világra utaló jeleket találtak.

Az első világ az úgynevezett Jupiter-analóg: a Jupiter tömegének 0,3-3-szorosa közötti exobolygó, amelynek pályája a csillagtól 3 és 7 csillagászati egység közötti távolságra van (a Nap és a Föld közötti átlagos távolság), így valószínűleg hasonló dinamikai szerepet játszik, mint a Jupiter a mi Naprendszerünkben.

A második exobolygót szuper-Neptunuszként említik a kutatók: míg a mi Neptunuszunk 17 földtömegű, addig a felfedezés a Föld tömegének mintegy 43-szorosát nyomja. mivel a kőzetbolygók felső határát 10 földtömeg körülire teszik, a bolygó valószínűleg nem a miénkhez hasonló földi világ, inkább gáznemű.

Ettől függetlenül a csillagászok szerint az úgynevezett „optimista lakhatósági zónában" van, amely az a távolságtartomány a gazdacsillagtól, amely a folyékony víz hőmérsékleti tartományán belül van; az optimista lakhatósági zóna egy tágabb távolságtartomány, amelyben a lakható hőmérséklet lehetséges.

Ettől függetlenül a mostani felfedezés nem ad feltétlen sok reményt: a bolygó nem is halad el köztünk és a csillaga között, így jelenleg nincs lehetőség elemezni se a légkörét.

A kutatók szerint a Naprendszerünk atipikus, és a miénkhez hasonló rendszerek a Nap-szerű csillagok talán 1 százaléka körül fordulnak elő. Persze még közel sincs elég információnk, és tekintve, hogy rengeteg csillag van az univerzumban, a kutatók a jövőben is keresgélnek majd.

NYEREMÉNYJÁTÉK! Fizess elő most a Hamu és Gyémánt magazinra, és legyen tied nyereménykönyveink egyike, vagy egy 2 főre, 2 éjszakára szóló wellnesshétvége a harkányi Dráva Hotelbe! Az előfizetői oldal eléréséhez kattints IDE, a játékszabályt pedig erre linkre kattintva éred el!