Peru déli részén, vulkanikus sziklákon talált ősi rajzok sorozata olyan zenét ábrázolhat, amelyet 2000 évvel ezelőtt hallucinogén növényekkel kapcsolatos sámáni rituálék során adtak elő. Bár a táncoló emberi alakokból és geometriai formákból álló alkotásokat lehetetlen pontosan megfejteni, a kutatók szerint egyértelműen az ayahuasca használatához köthetők, írja az IFLScience.
A körülbelül kétezer éves minták a Toro Muertóban találhatók, ami Dél-Amerika egyik leggazdagabb sziklarajzgyűjteménye. A sivatagi szurdokot sziklák ezrei borítják, amelyek közül mintegy 2600-at ősi vésetek díszítenek.
Ez is érdekelhet! Megtalálták a világ legrégebbi barlangfestményét
A rajzokat egy új tanulmányban ismertetve a kutatók kifejtik, hogy a műalkotások a régióban egyedülálló módon táncoló emberek ismétlődését, valamint különböző geometriai minták sokaságát tartalmazzák. Ez utóbbiak leggyakrabban cikcakkos vonalak formájában jelennek meg – és nagyon valószínű, hogy a zenéhez köthetőek.
A kutatók erős párhuzamot fedeztek fel a Toro Muertóban talált rajzok és a kolumbiai Amazonas vidékén élő tukano kultúra hagyományos alkotásai között. Ez utóbbiakat az egyik legismertebb hallucinogén főzet, az ayahuasca által kiváltott látomásokkal hozták összefüggésbe, amelyet az amazóniai őslakos közösségek évezredek óta rituálisan fogyasztanak.
Ezekben a rituálékban a zene kiemelten fontos: a sámánok az istenekkel való kommunikáció és a spirituális világban való utazás eszközeként speciális, ikaro néven ismert dalokat énekelnek. A tukano művészeti alkotásokban a korábbi tanulmányok ezekhez a dalokhoz kötötték a cikcakkos vonalakat.
Ajánljuk figyelmedbe! A varázsgomba a mentális egészség megmentője lehet?
Vagyis, mivel a tukanóknál ezek az alakzatok azt a sámáni zenét ábrázolják, amelyet az ayahuasca hatása alatt álló résztvevők hallgatnak, a kutatók szerint valószínű, hogy ugyanez az értelmezés a Toro Muertóban talált sziklarajzokra is vonatkoztatható. A tanulmány lengyel szerzői, Andrzej Rozwadowski és Janusz Z. Wołoszyn kiemelik:
a hullámos vonalakkal körülvett központi, táncoló alakokat valójában dalok veszik körül, amelyek a másik világba való átmenet forrását jelentették.