A NASA célja, hogy az Artemis-1 holdmissziója a közelmúltban bekövetkezett hiba ellenére a hétvégén elinduljon.
Az ügynökség augusztus 30-án bejelentette, hogy szombaton (szept. 3-án) tervezi az Artemis-1 indítását, amelynek hétfői (aug. 29-én) első felszállási kísérlete műszaki hiba miatt meghiúsult.
Ha minden a tervek szerint alakul, az Artemis-1 a NASA floridai Kennedy Űrközpontjának 39B platformjáról indul a magyar idő szerint 20:17-kor nyíló kétórás ablakban.
Ahogy a neve is mutatja, az Artemis-1 a NASA Artemis programjának első küldetése, amelynek célja, hogy a 2020-as évek végére fenntartható emberi jelenlétet hozzon létre a Holdon és környékén. Ez egyben a NASA hatalmas új Space Launch System (SLS) rakétájának első repülése is, amely egy személyzet nélküli Orion kapszulát küld hosszú útra a Hold körüli pályára és vissza.
A szóban forgó egységnek hétfőn kellett volna felszállnia. A visszaszámlálás során azonban az Artemis-1 csapat tagjai észrevették, hogy az SLS magfokozatát meghajtó négy RS-25 hajtómű közül az egyik nem hűlt le a kívánt alacsony hőmérsékletre – körülbelül mínusz 250 Celsius-fokra – a gyújtás előtt.
A küldetésért felelős csapat tagjai elmondták, hogy az ilyen hőkondicionálás, amelyet a szuperhideg folyékony hidrogénhajtóanyag „elvezetésével" érnek el, biztosítja, hogy a hajtóművek begyújtásakor ne legyen sokkhatás. Az 1-es, 2-es és 4-es hajtóművek a visszaszámlálás során közel kerültek a határértékhez, de a 3-as hajtómű viszonylag messze maradt a határértéktől (nagyjából mínusz 230 Celsius-fok) – mondta John Honeycutt, a NASA alabamai Marshall Űrrepülési Központjának SLS-programjának vezetője a tegnap esti sajtótájékoztatón.
Az Artemis-1 csapata nem tudta időben elhárítani a problémát a hétfői visszaszámlálás alatt, ezért a kilövési kísérletet lefújták. Honeycutt és a küldetésért felelős csapat többi tagja azonban úgy gondolja, hogy most már kézben tudják tartani a dolgokat: úgy vélik, hogy a probléma a 3-as hajtómű meghibásodott hőmérséklet-érzékelőjének hibájára vezethető vissza.
Azt hiszem, értjük a hidrogén működésének fizikáját, és az érzékelő viselkedése nem felel meg a helyzet fizikájának
– mondta Honeycutt. Hozzátette, hogy a többi érzékelő leolvasása arra utalt, hogy a 3-as hajtómű megfelelő mennyiségű folyékony hidrogént kapott az elvezetés során.
Az érzékelő cseréjéhez valószínűleg le kellene gurítani az Artemis 1 rakétát a 39B platformról és vissza a KSC hatalmas járműszerelő épületébe, de az Artemis-1 csapata szerint erre jelenleg nincs szükség, és ehelyett azt tervezik, hogy szombaton újabb indítási kísérletet tesznek.
A csapat szerint a visszaszámlálási terven néhány módosítást eszközölnek – például a hajtóművek hűtését 30-45 perccel korábban kezdik el, mint legutóbb, és a következő napokban folytatják az adatok elemzését és a forgatókönyvek feltérképezését, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a jelenlegi megközelítés valóban indokolt és megfontolt.
Az ilyen problémákat gyakran a „nedves főpróba" során oldják meg, ami egy sor üzemanyag-utántöltési tesztet és szimulált indítási visszaszámlálást foglal magában, amely segít a vadonatúj rakéták első repülés előtti ellenőrzésében. Az Artemis-1 csapata tavasszal több próbát is végrehajtott a 39B platformon, de számos technikai problémával találkoztak, és végül néhány lépést el kellett hagyniuk.
Még ha minden technikai elemzés alátámasztja is a szombat délutáni indítási kísérletet, semmi sem garantálja, hogy az Artemis-1 aznap fel fog emelkedni a rakétaállványról. Az anyatermészetnek is lesz beleszólása, és az ezzel kapcsolatos hírek kissé bizonytalanok.
Mark Berger, az Egyesült Államok Űrereje 45. időjárási századának indítási időjárási tisztje elmondta, hogy a legfrissebb előrejelzések szerint szombaton záporok és zivatarok sújtják majd Floridát. A szombati kilövési ablakban 60% az esélye annak, hogy az időjárás megsérti az előírásokat, azonban optimizmusát fejezte ki, hogy az ég valamikor az ablak alatt kitisztul, és így az Artemis-1-nek lesz esélye a felszállásra.
Forrás: Space.com