Egy nő alszik.

Egy tanulmány szerint ennyit kellene aludnunk éjszakánként

Az alvás egyike azoknak a tevékenységeknek, amelyekre szükségünk van az életben maradáshoz, de úgy tűnik, nem mindig sikerül végrehajtanunk ezt az egyszerűnek tűnő cselekedetet.

A kutatók a UK Biobank közel 500 000 felnőtt adatait vizsgálva arra a következtetésre jutottak, hogy a 30-adik életévüket betöltött felnőtt emberek számára az éjszakai hét óra alvás az optimális mennyiség a megfelelő mentális egészséghez, a jó közérzethez és a kognitív teljesítményhez.

A csapat – amelyet Yuzhu Li, a kínai Fudan Egyetem idegkutatója és Barbara Sahakian, a Cambridge-i Egyetem pszichiátriakutatója vezetett – 498 277, 38-73 év közötti résztvevő adatait vizsgálta meg a UK Biobank tanulmány részeként.

A résztvevők közül mintegy 48 500-an neuroimaging-vizsgálaton is részt vettek, és csaknem 157 000 résztvevő kitöltött egy online mentális egészségügyi kérdőíves nyomon követést. Mindezek az adatpontok együttesen elég átfogó képet adtak arról, hogy az emberek alvásmennyisége hogyan korrelál a mentális és agyi egészségük más aspektusaival.

Más, ilyen jellegű tanulmányokhoz hasonlóan a kutatók U-alakot találtak az adatokban. A túl kevés alvás a kognitív funkciók és a mentális egészség minden olyan mérőszámát csökkentette, amelyet a csapat vizsgált. De ugyanez igaz a túl sok alvásra is, amely egyes esetekben akár napi 12-13 órát is jelenthet.

Az idegrendszeri képalkotó adatok miatt a tudósok azt is meg tudták vizsgálni, hogy az U-alakú görbe mögött vannak-e agyszerkezeti vagy genetikai mechanizmusok. A kutatók által végzett modellezés azt sugallja, hogy a genetika és az agyszerkezet valóban szerepet játszik, de sokkal több kutatásra lesz szükség ahhoz, hogy ezeknek a nyomoknak utánajárjanak.

Mindezek tudatában tehát meg kell említenünk néhány fenntartást. Ez a kutatás nagyon kiterjedt, de még mindig csak egy megfigyelési tanulmány, amely csak az adatokban látható összefüggéseket mutatja be.

Sajnos a kutatók egyelőre nem tudják biztosan megmondani, hogy a hét óránál kevesebb vagy több alvás valóban okoz-e problémákat a mentális egészségünkben, a jólétben vagy a kognitív teljesítményben.