alvás

4 kulcsfontosságú dolog segíthet abban, hogy kipihenten ébredj

Leírva még egyszerűnek is tűnik.

Egy új tanulmány négy kulcsfontosságú tényezőt azonosított, amelyek meghatározóak a reggeli ébredés szempontjából. A jó hír, hogy a kutatást készítő csoport szerint ezek a tényezők – függetlenül attól, hogy valaki milyen genetikai adottságokkal született – mind módosíthatók valamilyen mértékben annak érdekében, hogy reggelente jobban induljon a napunk.

Ez is érdekelhet: 5 + 1 étel, amitől jobban aludhatunk

A tanulmány azt vizsgálta, hogy miért van az, hogy az emberek „éberségi szintje" egyik napról a másikra változik, és miért ébrednek minden reggel változó éberséggel.

A vizsgálatban összesen 833 ember vett részt, akiknek többsége ikerpár volt (ez segített a kutatóknak kiszűrni a genetikai eredetű eltéréseket). Két héten keresztül rögzítették az étkezést, a fizikai aktivitást, az alvási szokásokat és a glükózszintet, miközben az önkéntesek a nap több pontján is értékelték éberségüket.

Mint kiderült, az első tényező az alvásprofil: az éjszakai alvás időtartama, időzítése és hatékonysága. A hosszabb alvás és a szokásosnál későbbi ébredés egyaránt összefüggött a jobb reggeli éberséggel.

Unsplash/Lux Graves

A második tényező, hogy az emberek mennyit mozogtak az előző nap: a magasabb szintű nappali mozgás (valamint a kevesebb éjszakai fizikai aktivitás) összefüggésbe hozható volt a folyamatosabb és kevésbé megszakított alvással, ami viszont a résztvevők reggeli éberségének növekedését jelezte előre.

Harmadikként a reggeli az, ami fontos a jobb éberségi szintben: a több szénhidrátot tartalmazó reggelik után éberebbek leszünk, míg a több fehérje éppen ellenkező hatást váltott ki. Azáltal, hogy a szállított ételek kalóriatartalma nem változott, a kutatók az elfogyasztott ételek tápanyagtartalmára tudtak koncentrálni.

Végül, a reggeli utáni vércukorszint megugrása – amelyet tiszta glükóz tartalmú folyékony itallal teszteltek – volt még összefüggésbe hozható az éberség csökkenésével. A résztvevők éberségét javította a magas szénhidráttartalmú reggeli, ami után alacsonyabb a vércukorszint-válasz is.

A napközi éberségben még olyan tényezők is szerepet játszottak, mint az életkor és a hangulat, de ezek nem voltak annyira befolyásoló tényezők, mint az, hogy mikor fekszünk le, és mit reggelizünk.