A Stanford szakemberei új tanulmányt adtak ki a szülő-gyerek kapcsolatokról.
Mennyire kell bevonódnia egy szülőnek a gyerek fejlődésébe? Mi az érzelmi életre gyakorolt eredménye a beavatkozásoknak? Ezekre kereste a választ a Stanford kutató csapata, amikor vizsgálatukat tervezték.
Jelena Obradović, a Stanfordi Oktatási Egyetem docensének vezetésével a tanulmány megállapítja, hogy bár fontos a szülők részvétele, a túl sok irányítás és befolyás kontraproduktív lehet.
A kutatásban a szakemberek olyan videókat tekintettek meg, melyekben a szülők óvodáskorú gyerekeikkel folytattak interakciót. A videókat a Stanford egyik laboratóriumában készítették, 102 gyermek bevonásával.
A vizsgálat során különböző feladatokat kaptak a gyerekek, például szedjék össze a játékokat, tanuljanak meg új feladatokat, beszéljenek egy problémáról. A szakemberek mérték annak az idejét, hogy a szülő mennyi ideig ad útmutatást ezekről a gyerekeknek.
Azok a gyerekek, kiknek szülei több beleszólást tanúsítottak, nehezebben kontrollálták viselkedésüket és érzelmeiket. A kutatók ezáltal egy túl mély szülői bevonódást figyelhettek meg, ezt helikopter szülőségnek szokták nevezni a pszichológiában.
A szakemberek szerint ennek ellenére fontos a gyerekeknek adott segítség, csak meg kell találni a középutat. Hagyni kell őket kínlódni, maguktól rájönni dolgokra, emellett érdemes támogatni, kisegíteni őket az élet különböző területein.
(Forrás: Big Think)