spotify wrapped
Sok embernek a leghallgatottabb zsánerek között szerepelt egy bizonyos escape room a szokásos, az éves zenehallgatását összefoglaló Spotify Wrappedjében. Nagy is volt a zavarodottság, hogy az mégis micsoda? Elmondjuk!


Beléptünk az év utolsó hónapjába, ilyenkor pedig a Spotify rendre kiadja a felhasználóinak Wrapped néven az egész éves zenehallgatásuk adatait. Melyik dalt, melyik előadót hallgatták például a legtöbben, vagy melyik műfaj volt a kedvencük mennyiségileg? Több embernek is a legnépszerűbb zenei zsánerek közt kijött egy fura escape room nevű, amiről sokan nem tudták, hogy micsoda. Ha ezzel a műfajbesorolással életedben először a Spotify-on találkoztál, az egyáltalán nem véletlen.

Ez a Spotify saját besorolása, ha pedig megnézzük, hogy milyen előadók tartoznak alá, nem jutunk valószínűleg közelebb, hogy mit is ért rajta a svéd streaming óriás. Olyan, teljesen eltérő előadókat találunk ebben a kategóriában, mint a rapper Tierra Whack és Vince Staples, hyperpop előadókat, mint Charli XCX vagy a Kero Kero Bonito, továbbá olyan alternatív popot játszó zenészeket, mint az Yves Tumor és Sevdaliza.

Ha összevetünk egy bármilyen Vince Staples dalt egy bármilyen Kero Kero Bonito dallal, valószínűleg semmi hasonlóságot nem fedezünk majd fel a kettő közt azon túl, hogy mindkettő könnyűzene. Az escape room kifejezést a cég adatalkimistája, Glenn McDonald találta ki, ő így írja le:

Én találtam ki a nevet, mert nem találtunk olyan műfaji besorolást, ami illik ezekre. A dalok hangulata amolyan underground-trap/PC-music/indietronic/aktivista hip-hop szerűség és akkor született meg az escape room (magyarul menekülőszoba - a szerk.), ami egyfajta menekülőszoba a trap elől, továbbá akárcsak a konkrét menekülőszobák, magába foglalják az izgalom, a rejtvényfejtés és a bezártság érzését.

Szóval ha röviden meg kéne határoznunk az escape roomot, akkor nem tudnánk ez alapján. Az algoritmus szimplán idedobál mindent, ami ezt az elég homályosan megfogalmazott vibe-ot árasztja gyakorlatilag. Ennek a műzsánernek a hivatalos Spotify playlistjének leírása picit többet segít viszont.

hyperpop, artpop, trap queen, electropop, deconstructed club, LGBTQ+ hip-hip, alternatív R&B, indie soul, fluxwork vagy transpop

Persze értelme nem lesz több ettől a leírástól, ezek nem annyira rokonzsánerek ugyanis, hogy legyen értelme egy kategóriába gyűjteni őket. Egészen fura, hogy mondjuk az LGBTQ+ hip-hopot és a transpopot is ide sorolja, ami furcsa gettósításnak érződik elsőre.

​Mi a legegyszerűbb magyarázat akkor?

Valószínűleg a legnyilvánvalóbb válasz lesz az igazság. A cég valószínűleg felhasználói monitorozása alapján valószínüleg sok olyan felhasznló volt, akik pont a fent sorolt műfajokat hallgatta. Az algoritmus pedig felismerte, hogy egy nagyobb réteg többnyire ugyanazokat a műfajokat hallgatta, úgyhogy létrehoztak neki egy gyűjtőkategóriát, hogy ezt a réteget ki tudják szolgálni rájuk tervezett playlistekkel. Szóval aki Vince Staples-t és Kero Kero Bonitot hallgat felváltva, az nem kell válasszon a hyperpop és a hip-hop playlist között, hanem talál olyant is, amin mindkettő szerepel. Vagyis egy ízlésvilág inkább, mint műfaj.

(Forrás: Fader)

A figyelmetekbe ajánljuk