A svéd streaming óriás a dalok bevételének egy részéért elérhetővé tett egy önpromócióra alkalmas funkciót annak érdekében, hogy kissé egyenlőbbé tegye platformját. Ugyanakkor pont azokkal szúr ki vele, akiknek segíteni kíván.


Nemrég a zeneipar dolgozóinak szakszervezete benyújtott a Spotify-nak egy követeléscsomagot, amit mostanra már majdnem 17 ezer szakmabeli írt alá. A követelések között szerepelt az is, hogy érjen véget az úgynevezett payola, vagyis annak gyakorlata, amikor daloknál fizetnek azért, hogy minél többször játsszák a rádiók és kvázi slágert csináljanak belőle. Ez anno rádióknál volt bevett gyakorlat régen, mostanra illegális, de bizonyos formája ma is működik vélekedések szerint új formában a streaming platformokon.

Amolyan nyílt titok, hogy nagyobb kiadók titkos szerződések révén fizetnek azért, hogy az előadóik bekerüljenek a legnépszerűbb playlistekbe például, a követelések közt szerepelt az is, hogy az ilyen megállapodásokat hozzák nyilvánosságra. Ez ugyanis egyfajta formája a payolának és hátrányba hozza azokat a kis előadókat és kiadókat a platformon, akik mögött nem áll egy nagy mutlinacionális cég, ami ilyenfajta jogtalan előnyt kovácsol eleve sok promóciót kapó előadóknak.

Most a Spotify próbálja egy újítással megoldani ezt, ami a témában megszólalt zenészek szerint szimplán csak legalizálja a payolát a legrosszabb módon. A lényege, hogy előadók kiválaszthatnak dalokat, amiket pénzért cserébe az algoritmus elkezd gyakrabban lejátszani autoplayen és a rádióknál. Vagyis amikor lejár egy playlist és az algoritmus magától rak tovább zenét, vagy amikor egy előadó rádióját megnyitjuk, ami playlistet generál, ezek a dalok gyakrabban fogja az algoritmus játszani, illetve beválogatni. Kivétel ez alól mondjuk a Neked tervezve fül alatt levő Daily Mixek és az E heti kaland válogatások, továbbá a népszerű válogatott playlistek.

Az előadók úgy fizetnek ezért, hogy a választott dalok esetében kevesebb pénzt kapnak streamenként, a cég ugyanakkor nem részletezte, hogy mennyivel kevesebbet. Jelenleg valahol 0,003 és 0,005 dollár között fizet a platform streamenként, vagyis legjobb esetben is ezekkel a számokkal dolgozva mindössze 50 dollárt (nagyjából 15 ezer forint) kereshet valaki azzal, hogy 10 ezerszer lejátszották a dalát, 100 ezer stream esetén pedig a magyar havi minimálbér is alig jön ki. Persze ezt bonyolítja, hogy a cég elvileg másként fizet nagyobb számok esetén, a népszerűbb előadók többet keresnek lejátszásonként.

Mint látható, ha az ember kisebb előadó havonta mondjuk 10 ezer hallgatóval, akkor valószínűleg nem fogja tudni kifizetni a számláit a zenéjével szerzett pénzből. A követelések közt szerepelt az is a szakszervezet részéről, hogy emelkedjen a lejátszásonként fizetett összeg 1 centre, vagyis 0,01 dollárra, vagyis legalább duplájára. A cég szerint az új promóciós funkcióval a kisebb előadóknak segítenek ezzel, akiknek talán nincs pénzük promócióra, így viszont ők is népszerűsíthetik az algoritmus révén zenéjüket. Gyakorlatban viszont ahelyett, hogy a követelésnek engedve emelne a cég a kifizetések mértékén, szimplán még kevesebbet fizet majd a kisebb előadóknak, mint eddig tette.

Nagy kiadók ugyanis megengedhetik maguknak, hogy néhány dal esetén marginálisan kevesebbet kapnak streamenként, cserébe több elérést generálnak. Éppen ezért ez egy kiváló lehetőség is számukra, hogy mégtöbb streamet elszívjanak a kisebb kiadóktól és előadóktól, tovább betonozva abszolút dominanciájukat a piacon. Pláne, hogy amennyiben egy dalt nem hallgatnak elegen, a rendszer szimplán elkezdi ajánlani. Ez nem akkora nagy dolog egy olyan előadónál, akinek a promóciójába eleve sok pénzt öl kiadója, így ez csak része az egésznek, kisebb előadók esetében mégtöbb pénzt veszítenek.

Ergo az új funckiónak bár az lenne a célja, hogy segítse a kisebb előadókat és picit fairebbé tegye a dolgot, valójában pont őket fogja valószínűleg hátrányba sodorni és ez is csak a legnagyobb kiadóknak lesz jó, akik már eleve számtalan előnyt élveznek. Ráadásul pont azokat a problémákat kerüli meg, amiket a zeneipari szakszervezet felsorolt.

(A cikkhez segített Dan Kopf cikke a Quartzon.)


Friss

Antitestekkel születhetnek a koronavírus-fertőzőtt anyák gyermekei

Amikor Celine Ng-Chan 10 hetes terhes volt, koronavírus-fertőzést diagnosztizáltak nála. Akkor, márciusban még kevesebbet tudtak arról, hogy a Covid 19 milyen hatással lehet a terhes nőkre és leendő gyermekeikre.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

A figyelmetekbe ajánljuk