liverpool arsenal

A koronavírus-járvány miatt pedig mégfontosabbá váltak a közvetítési jogokból származó bevételek.



Ahogy a legtöbb bajnokságnak, a Premier League-nek is komoly érvágás volt anyagilag a koronavírus-járvány. Rengeteg pénzt vesztettek a sportág márciusi leállásával és mivel továbbra sem engedhetnek be szurkolókat a stadionokba, így a jegybevételek kiesése is komoly kihívás elé állítja a klubokat.

Közel félmilliárd fontos, azaz körülbelül 200 milliárd forintos kieséssel számolhat a liga, mégha az átigazolási szezonon ez nem is annyira tükröződött.

A Chelsea lazán elköltött 200 milliót új játékosokra, de Wolverhampton 45 milliót fizetett egy 18 éves tehetségért (Fabio Silva), ahogy a frissen feljutó Leeds United is igazolt egy spanyol válogatott csatárt a Valenciától (Rodrigo).

Ez köszönhető többek között annak, hogy az angol klubok bevételeik közel 60%-át tévés közvetítési jogokból szerzik. A Premier League ugyanis továbbra is a legnépszerűbb bajnokság, így a tévés jogok eladásából ők szakítják a legtöbbet a bajnokságok között. A befolyt összeget szétosztják később klubok között: bevétel 50%-a egyenlően oszlik meg a 20 csapat között, 25%-a tévében közvetített meccsek száma alapján osztódik szét, míg 25% a végső helyezés alapján.

Mivel a meccsek továbbra sem látogathatóak, idén 20 meccsel többet fognak közvetíteni, vagyis a 380 meccsből 220-at. Belföldi jogértékesítésből a következő szezonban összesen 5 milliárd fontot fognak szétosztani a csapatok között, külföldiből pedig 3,83 milliárdot. A tavalyi győztes Liverpool 35,5 milliót kapott az első helyezéséért, ehhez hozzájön 186 millió felszerelési támogatás, 160 millió fő mezszponzor, 60 millió edzőszerelés szponzor, mellette pedig egyéb különböző szponzori szerződések, mint az FIFA számítógépes játék miatt az EA Sports-szól beáramló pénz, vagy a Carlsburggal és az Intellel kötött különböző megállapodásai.

A közösségi oldalakat tekintve jelenleg a Manchester United a legnépszerűbb csapat, ergo azt mondhatjuk a legerősebb brandnek is. Felszerelésre kapott támogatásból ennek ellenére 75 milliót kap, fő mezszponzorától 64 milliót, mezen megjelenő egyéb szponzorációból további 10 milliót, edzőfelszerelés szponzorától 22,5 milliót, az előző szezon harmadik helyéért pedig további 32 milliót egyéb megállapodásai mellett, ami igencsak szerénynek mondható a Liverpooléhoz képest. Összehasonlításként pedig a frissen feljutó Leeds mindössze 6 milliót kap fő mezszponzorától.

Ehhez képest az idei tévés bevételekből nagyjából 22 milliót biztosan kap mindegyik csapat, ez pedig tovább növekszik, ha közvetítik is valamelyik meccsüket, plusz a pénz, ami a végső helyezésük után jár még. Ez alapján képet kaphatunk, mennyire fontosak a klubok számára a közvetítési jogok a jegybevétel kiesésével.

(Forrás: SportsPro)

A figyelmetekbe ajánljuk