A Magyar Telekom közleménye szerint 140 év után megszűnik a nyomtatott telefonkönyv Magyarországon.
A történelminek mondható döntés egyáltalán nem meglepő, ugyanis a hírközléssel foglalkozó vállalatoknak a tavalyi esztendő óta nem kötelező könyv vagy bármilyen más adathordozó formájában megjeleníteniük az előfizetőik adatait – írja a Haszon.
Külön érdekesség, hogy az utolsó telefonkönyveket a Magyar Telekom hozta forgalomba, és a szóban forgó példányok egyikét a Postamúzeumnak ajánlották fel.
Ez is érdekelhet: Miért mondjuk azt, hogy „halló", amikor felvesszük a telefont?
A Magyar Telekom közleménye szerint a sokáig nélkülözhetetlennek számító kiadvány megszűnésének meglehetősen racionális okai vannak: az elmúlt évek során a telefonkönyvek iránti kereslet drasztikusan megcsappant, illetve a digitalizáció elterjedése sem tett éppen jót a a sokszor felfoghatatlanul nehéz köteteknek.
Mindezeket az információkat pontos statisztikai adatokkal is alátámasztották: A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) piackutatása alapján 2017-ben még közel 60 ezer telefonkönyvet nyomtattak, 2020-ban azonban már 17 ezernél is kevesebbet, és felére esett vissza a fogyasztók által átvett névjegyzékek száma. Ennél is meredekebben zuhant az elektronikus adathordozón (CD-n) terjesztett telefonkönyvek száma, 31 ezerről mindössze 2500-ra, ami 92 százalékos csökkenés – jegyezték meg a közleményben.
A telefonkönyv modernizálása egyébként folyamatosan terítéken volt, hiszen a fizikai kiadás mellett először a CD-s verzió, később pedig az online adatbázis is megjelent.