Utas áll a reptéri menetrend előtt
Fotó: Shutterstock

A repjegyek árai és a reptéri késések is növekedni fognak a jövőben

​Vége a repülés aranykorának? Befellegzett az olcsó repülőjegyeknek

Az utóbbi időszakban jelentős problémák sújtják a légitársaságokat: globális informatikai leállás, késések, törölt járatok, torlódások nehezítették az utasok életét, akiknek ráadásul a hírek szerint egyre többet kell fizetniük a repülőjegyekért. A repülőtársaságok egyre nehezebb helyzetben vannak, miközben az utazók felháborodása akkora, hogy egyre többen választanak egyéb utazási módokat. Sokak szerint két út áll a légiközlekedés előtt: vagy teljesen átalakul vagy a csőd szélére kerül.



Az elmúlt hetekben egymást érik a repülést érintő, az utasok számára kifejezetten rossz hírek. Június végén és július elején megnövekedett késések és járattörlések fogadták az utasokat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amit a reptér szóvivője a nyári tömeggel, az európai légtér zsúfoltságával és az orosz-ukrán konfliktus miatti légtérhelyzettel magyarázott.

Alig egy héttel ezelőtt

egy globális informatikai hiba következett be, melynek során több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ami nagyjából 30 ezer késést és 3500 törölt járatot jelentett.

Pár nappal ezután pedig a Lufthansa jelentette be, hogy hamarosan akár járatonként 72 euróval is növekedhet egy-egy utazás, amit a klímavédelmi előírások miatt megemelkedett költségekkel magyaráznak.

T\u00f6m\u00f6tt sorokban v\u00e1rakoz\u00f3 utasok egy rept\u00e9ren

A légitársaságok nem képesek tartani a tempót az utasok számának növekedésével

Fotó: Shutterstock

A McKinsey & Company globális befektetési és tanácsadócég szerint a kereskedelmi repülés teljesen új kihívások elé néz a következő években, amik megnehezíthetik a környezetbarát és olcsó utak fenntartását. A cég emlékeztet, hogy a légitársaságoknak jelentős veszteségek nélkül sikerült átvészelniük a koronavírus alatti visszaesést, de most egy olyan nehézséggel kell szembenézniük, amire nem voltak felkészülve.

Ajánljuk figyelmedbe! Feltűnt, hogy minden repülőgép törzse fehér? Több dolog áll a jelenség mögött

A legtöbb társaságnak ugyanis nincs megfelelő gépállománya ahhoz, hogy kielégítse a folyamatosan növekvő utasforgalmat. A számítások szerint az utaskilométer, vagyis a szállított utasok utazási távolságainak összege 2034-ig 4,3 százalékkal növekszik majd évente.

Kifut\u00f3p\u00e1ly\u00e1n a rep\u00fcl\u0151g\u00e9p

A társaságok inkább a régi gépeiket használják, amit az utasok fizetnek meg

Shutterstock

A világon jelenleg 16 ezer repülő áll megrendelés alatt: ez annyit jelent, hogy ezeket a gépeket jelenleg is építik, de évekbe telik, mire használhatóvá válnak. A légitársaságok ezt a hiányt úgy próbálják kiküszöbölni, hogy a régi, már elavultnak számító repülőiket használják, amiknek így – érthető módon – állandóan növekszik a karbantartási költsége. Ez a költség pedig beépül a jegyárakba.

A másik nagy probléma a repülés környezetbaráttá tételének kérdése. Az EU-s jogszabályok különösen érzékenyek ugyanis a fenntartható légi üzemanyagok bevezetésére, de ezek a régebbi gépek esetében nem használhatók.

Tehát a légitársaságok komoly döntés előtt állnak: vagy elképesztő összegekért felújítják a légiflottájukat vagy komoly adókat fizetnek ki az Uniónak.

Ez is érdekelhet! Egy tapasztalt pilóta szerint így lehet sokkal nyugodtabb a reptéren eltöltött időnk

Szakemberek szerint bárhogy is döntenek, az biztos, hogy azt az utasok pénztárcája is megérzi majd. Ráadásul az Európai Parlamentben nemrég felmerült a kerozinra kivethető új adó lehetősége is, ami – ha bekövetkezik – drasztikus költséget jelent majd a társaságoknak és ezzel együtt az utasoknak is.

\u00dczemanyaggal t\u00f6ltenek meg egy rep\u00fcl\u0151t

A repülők karbonlábnyoma hatalmas az általuk használt üzemanyag miatt

Fotó: Shutterstock

A szakemberek szerint a másik fontos faktor az utazásokat tekintve nem más, mint az utasok tudatossága.

A statisztikák szerint egyre inkább környezetbarát megoldásokat választanak azok, akik utazni szeretnének és emiatt, főleg 500 kilométer alatti távolságok esetén, sokkal szívesebben választják a vonatot, az autót, vagy a buszt.

A figyelmetekbe ajánljuk