vörösbor otthon
Fotó: Shoeib Abolhassan / Unsplash

Milyen bor fogy karantén idején?

Képes-e az otthoni borfogyasztás pótolni a vendéglátóhelyek kieső forgalmát, és túlélik-e a magyar termelők az értékesítési csatornák átmeneti beszűkülését? Az Index utánajárt a legégetőbb kérdéseknek.

A koronavírus a borpiacot is sokkolta. A boros rendezvények és az éttermek, borbárok kiesése elsősorban a prémium kategóriába tartozó borok fogyasztását vetette vissza; ezt részben ugyan, de ellensúlyozta az alacsonyabb árfekvésű szegmensbe tartozó borok nagyobb mennyiségben történő vásárlása. A magyar borászatok keresik a közvetlenebb kapcsolatot a fogyasztókkal, ám a direkt értékesítés csak kis részét teszi ki az elmaradt vendéglátóhelyi forgalomnak.


Minőség helyett mennyiség?

A koronavírus véget vethet az elmúlt évek trendjének, amit a minőség felé való elmozdulás jellemzett. Ennek jellemzői voltak:

    • értékben több, mennyiségben kevesebb alkoholos ital fogyasztása
    • növekvő fogyasztói átjárás az egyes italkategóriák között
    • fogyasztás-homogenizáció: a korábban zárt (pl. ázsiai) piacok is nyitottá váltak és átvették a globális szokásokat, mintákat
    • a "négy R" - Relationship, Retail, Responsibility, Repertoire (a fogyasztókkal való kapcsolat, a közvetlen lakossági értékesítés, a felelősség és a termékportfólió) - felértékelődése


borospoharakUnsplash


Nem is kérdés, hogy más bort iszunk akkor, ha el akarjuk bűvölni a leendő üzletfelünket vagy imponálni akarunk partnerünknek egy romantikus vacsorán, és más palackot választunk egy hétköznapi vacsora kísérőjeként. A hazai prémium borászatok nagy része elsősorban az exportpiacokat célozta meg, míg itthon inkább a budapesti éttermeken és a borkereskedőkön keresztül érte el fogyasztóit. Most ők is saját webshopon keresztül, jelentős engedményekkel, házhoz szállítással igyekeznek vevőket találni.

Forrás: Index.hu

A figyelmetekbe ajánljuk