De vajon mi az az intrinzik motiváció?

A legerősebb szokásaink motivációja teljesen belülről származik.


Bármely viselkedés esetén elmondhatjuk, hogy a motivációnk vagy külső (extrinzik), vagy pedig belülről jövő (intrinzik). A belső, intrinzik motiváció az a törekvés, amely tisztán belülről származik, látszólagos külső haszon nélkül. Amikor intrinzik motivációból cselekszünk, akkor a tevékenység önmagában élvezetes. Nem egy várható jutalom, határidő vagy külső nyomás miatt végezzük ─ olvasható a Psychologytoday hasábjain.

Ha ma reggel elmentünk futni, megkérdezhetjük magunktól, hogy miért tettük ezt? Mert jó érzés, mert egészségesek akarunk lenni? Vagy mert egyszerűen minden reggel futni megyünk? Azok az emberek, akiknek belső motivációja van a futásra, azért teszik, mert egyszerűen szeretik a futást, mint tevékenységet.

Természetesen rengeteg helyzetben csak a külső, extrinzik motiváció vezérel minket. Lehet, hogy nem szeretjük a munkánkat, de mégis elmegyünk dolgozni, vagy nem szeretjük a futást, de minden reggel rávesszük magunkat. Amikor külső motiváció hajt valakit, akkor külső megerősítés megszerzése érdekében tesz valamit. Ha nem rajong egy személy a munkájáért, akkor rajong a fizetéséért, a fizetés külső motivációként szolgál.

Napjainkban a motiváció is egy termék lett, az emberek motivációt akarnak, hogy megváltoztassák, vagy megjavítsák viselkedésüket. Nagyon sok alkalmazás arra hivatott, hogy segítse felhasználóit a motivációszerzésben, ilyen például a Wahoo Fitness applikáció. De melyik motivációt serkentik ezek az eszközök? Természetesen a külső, extrinzik motivációt, mivel ezt könnyű megvalósítani egy alkalmazáson belül. Motiválhat minket az applikáció digitális jutalmazás formájában, ami lehet egy online zseton, vagy egy ranglista.

Az egyszerű külső jutalmak segítenek végigvinni egy viselkedést, amelyek akár szokásokká is válhatnak. Ám a külső jutalmazásnak megvan a maga hátránya is. Bizonyos helyzetekben alááshatják a teljesítményt. Előfordulhat ugyanis, hogy egy cél teljesítése után máris a következő jutalmon gondolkodunk.

Ide köthető a hedonikus futópad fogalma, amely a fogyasztói magatartás egyik jellemzője. A hedonikus futópad az a jelenség, amikor biztosak vagyunk abban, hogy végre boldogok leszünk, ha megveszünk, vagy megszerzünk valamit. Ez lehet a legújabb autó, a legújabb iPhone, vagy egymillió követő a Twitteren. Ilyenkor meg vagyunk győződve arról, hogy ha ezt megszerezzük, végre elégedettnek fogjuk érezni magunkat. Ám miután elérjük őket, nem érzünk elégedettség érzést, ehelyett keressük a következő célt, amelyre törekednünk kell.

A külső motiváció rövid távon jól működik, de hosszú távon káros. Ám ez nem minden, negatív hatással lehet a belső, intrinzik motivációnkra is. Jó példa erre a gyermekek művészete. A legtöbb gyerek szeret rajzolni. Motivációjuk teljesen belső, azért teszik ezt, mert élvezik csinálni. Ha minden elkészített képért elkezdjük jutalmazni őket, ez először még inkább motiválhatja a gyerekeket a rajzolásra, de nem sokkal később teljesen elveszítik érdeklődésüket a tevékenység iránt.

Ez a jelenség túligazolási hatás néven ismert, ha ugyanis túl sok igazolást adunk arra, hogy miért is kell elvégezni egy tevékenységet, akkor a viselkedés előfordulása csökkenni fog. A tanulmányok ezt nemcsak a gyermekrajzok, hanem a zene, a tánc, és a sport terén is megállapították. Egy fiatal sportoló, aki a játék szeretetéért sportol, elveszítheti a játék iránti hajlandóságát onnantól, hogy versenyszerűen űzi és fizetést kap érte.

Összességében elmondható, hogy a külső jutalmak ösztönözhetik a viselkedést, különösen rövid távon. Ugyanakkor ha ez a viselkedés már önmagában is motivált, a jutalom hozzáadása ellenkező hatást válthat ki. Ezzel szemben a belső motiváció belülről vezérli a viselkedést. A belső motiváció nem programozható, és ritka. Ha megtaláljuk, ne hassunk rá külső jutalmakkal, hanem élvezzük, hogy valamilyen tevékenység örömöt okoz nekünk.

A figyelmetekbe ajánljuk