Olykor egészen szembetűnő, máskor elrejtőzik a finom részletekben. Megtaláljuk egy színpadi pillanat varázsában, egy jól megformált mondatban, egy ízben, egy mozdulatban vagy éppen egy festmény vonalaiban – Tenki Rékával, Biró Zsombor Auréllal, Gere Andreával, Frenák Pállal és Virág Judittal beszélgettünk arról, hogyan válik a szépség – a felszín esztétikuma helyett – egy mélyebb, személyes tapasztalássá.
Tenki Réka – színművész
Hamu és Gyémánt / Martin Wanda
Mi az első dolog, ami eszedbe jut a szépség fogalmáról?
A természetesség. A természetes szépségnél szerintem nincs egyedibb és különlegesebb. Mindenki úgy megismételhetetlen, ahogy megszületett, éppen ezért szomorú látni, amikor emberek a különböző beavatkozások után egyenarcúvá válnak. Nagyon sajnálom, hogy a trend efelé halad, mert nem véletlenül kaptuk az élettől az öregedést – sokan azt állítják ugyan, hogy semmi jó nincs benne, szerintem épp azért vagyunk többek ötven-, hatvan- vagy akár hetvenévesen, mint fiatalon, mert látszanak a testünkön a megélt pillanatok.
Biró Zsombor Aurél – író
Hamu és Gyémánt / Martin Wanda
Szerinted megteheti ma egy író, hogy csak szépirodalmi igényű szövegeket fogyasszon, vagy kötelessége a szórakoztató irodalom és úgy általában a populáris kultúra minden szegletét ismerni ahhoz, hogy naprakész legyen?
Alapvetően hasznos, ha az ember lát valamit abból, hogy mi foglalkoztatja az embereket azon a pici szubkultúrán kívül, amelyben ő alkot, és hogy mik a mainstreamben felkapott témák. Én szórakoztató irodalmat nem nagyon olvasok, de sok más módon igyekszem követni, mi zajlik a tömegkultúrában. Nem vagyok társadalmi szemléletű író, nem gondolom, hogy a művészetnek a társadalomformálás a legfontosabb feladata, de azért azt sem hiszem, hogy teljesen tét nélküli lenne, amit csinálunk. Ha viszont az ember beleragad abba, hogy mindig ugyanannak az ötszáz embernek ír, akkor egy idő után egy kicsit érvényét veszti a munkája, mert nem marad valódi kapcsolódási pontja azzal a hétköznapi világgal, amiben létezik.
Gere Andrea – borszakértő
Hamu és Gyémánt / Martin Wanda
Ha egyetlen szeletet választhatnál ki, melyiket mondanád a munkád legszebb részének?
Azt, amikor házasítjuk az alapborokat: végigkóstoljuk az egyes hordókat, és végül a legjobbakból megszületik az a bor, amit majd a palackba töltünk. Rengeteg apró részletből áll össze valami harmonikus, ezt pedig különösen szép végigkövetni. Az elegancia egyszer csak megtestesül – ott van az illatokban és az ízekben, a legörömtelibb pedig az, amikor ezt az egészet viszontlátom azok szemében, akik a borainkat fogyasztják.
Frenák Pál – koreográfus
Hamu és Gyémánt / Martin Wanda
A táncművészet az egyetlen olyan művészeti forma, amely működése közben mesél a test szépségéről. Hogyan éli meg ezt a saját előadóművészi, illetve koreográfusi munkája során?
Szerintem a táncművészet csak egy lehetőség a testekkel való kommunikációra, és itt sem az emberi külsőségek dominálnak. Azt, hogy egy kidolgozott test a különböző táncforma-nyelvezetben hogyan jelenik meg, szintén nem csak a testforma kérdése – lelkület nélkül itt sem beszélhetünk a szépségről. A szépség önmagában nem létezik. Az egyediség formaalkotása, a harmónia, a tartalom és a kifejezőeszköz szoros kapcsolata, egysége, rezonanciái, a szépség érzete, ami eljut hozzánk és csodáljuk, mert vágyaink és önmagunk is felvillan benne.
Virág Judit – művészettörténész
Hamu és Gyémánt / Martin Wanda
Egy műalkotásnak „feladata”, hogy szép legyen, vagy a hatás és üzenet fontosabb az esztétikánál? Ön szerint létezhet olyan műtárgy, amely egyáltalán nem szép, sőt kifejezetten taszító?
Egy műalkotásnak nem kell feltétlenül szépnek lennie, de fontos, hogy legyen mondanivalója, és a jövő generációi számára is tükrözze azt a kort, amelyben készült. Nyilvánvalóan nem árt, ha esztétikus is, és jó vele együtt élni, naponta ránézni, de persze láttunk már olyan irányzatokat, mint amilyen az art brut, ami pontosan azt tűzte ki célul, hogy elszakadjon a szépségideáltól, és minél brutálisabban mutassa meg a valóságot. Szóval abszolút nem a szépség a legfőbb kritérium.
Szöveg: Gerlei Dávid
Folytatás a Hamu és Gyémánt magazinban!
A Hamu és Gyémánt magazin tavaszi lapszáma
A szereplők további válaszait és a róluk készült fotókat keressétek a Hamu és Gyémánt magazin tavaszi lapszámában, amely elérhető a kiemelt újságárusoknál, illetve megrendelhető, előfizethető közvetlenül a kiadónál.