Skrillex a Szigeten
Fotó: Szén Benjámin

Skrillex és Fred Again a Nagyszínpadon, avagy az elektronikus zene térnyerése a Sziget Fesztiválon

Végig ott voltunk az idei, 30. Sziget Fesztiválon, ahol egyértelmű tendenciaként szembesültünk azzal kapcsolatban, hogy a rockzenekarokon és a popdívákon túl rengetegen voltak kíváncsiak az elektronikus zenei előadókra. Erre a lehető legjobb példa az utolsó, érzésre teltházas hétfői nap, amikor Skrillex és Fred Again elképesztően sok embert mozgatott meg.


Hétfőn az előző napoknál érezhetően többen látogattak ki a Hajógyári-szigetre – a sok tízezres tömeg hőséggel és egész komoly porfelhővel szembesült, így a dizájner arcmaszkok és az orr elé kötött, mintás fejkendők váltak az este legfontosabb kiegészítőivé.

Nyilván rengeteg faktor közrejátszik abban, hogy egy fesztivál melyik napjára hányan vesznek jegyet, nem feltétlenül csak az előadók hírneve számít ilyenkor.

Ennek ellenére szembetűnő, mennyivel többen voltak kíváncsiak Skrillexre és Fred Againre, mint például a szerdán fellépő Kylie Minogue-ra vagy a pénteki headliner Liam Gallagherre.

Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a korábbi évek tapasztalatai alapján a hétfői zárónap mindig kiemelten erős a Szigeten – éppen ezért tűnik tudatos szerepvállalásnak az, hogy az utolsó nap két fő fellépőjének – rocksztárok, popénekesek vagy rapperek helyett – a szervezők két elektronikus zenei előadót hívtak meg.

Skrillex valamivel több mint egy évtizede robbant be a köztudatba, amikor lényegében újraalkotta azt, amit addig a dubstepről gondoltunk, majd hosszú kihagyás után tavaly két lemezzel is jelentkezett. Fred Again pályafutása valamivel frissebb – a Covid alatti lezárások közben készítette el Actual Life című albumát, amin annyira jó érzékkel ötvözte az EDM (electronic dance music), a drum and bass, a garage és a popzene jegyeit, hogy szinte azonnal elismertté vált. Az Actual Life azóta trilógiává bővült, és Fred Againnek már a legendás Brian Enóval is jelent meg közös albuma.

Hab a tortán, hogy a két nagyszínpados koncert után, a szomszédos Revolut Stage-en az a Four Tet folytatta a bulit, aki Skrillex és Fred Again alkalmi alkotó- és fellépőtársa. A trió játszott már közös dj-szettet a tavalyi Coachellán, a Times Square-en és a Madison Square Gardenben is, és egy közös számuk is megjelent Fred Again 2022-es USB című albumán.

Skrillex intróként a Bikini Közeli helyeken című klasszikusát játszotta le, ezzel a gesztussal pedig egy szinte pihenő nélküli bulit készített elő. Energiából nem volt hiány: jóformán percenként követték egymást az egyre pörgősebb számok, a szett végére pedig nem maradt kétség afelől, hogy Skrillex a mainstream elektronikus zene egyik legjobb érzékű szelektora és legképzettebb dj-je, aki amúgy simán lehetett volna a fő fellépő is.

Bő háromnegyed órával később már Fred Again éteri zongoraszólójára hangolódott a sok tízezres közönség – ami pedig ezután következett, az a teljes fesztivál egyik legérzelmesebb és egyben technikailag legizgalmasabb koncertje. Fred, aki a koncert közepén pár szám erejéig egy kizárólag az ő show-jára felépített emelvényről zenélt, szinte minden szünetet arra használt, hogy elmondja a közönségnek: hihetetlenül hálás azért, hogy ennyien kíváncsiak arra, amit csinál.

A koncert rendkívül energikus volt még úgy is, hogy a brit előadó inkább a lírai hangvételű számaival készült, a vizuális megoldások és a kivetítőn megjelenő, magyarra is lefordított szöveges üzenetek pedig letisztulttá és intimmé tették a színpadképet.

Fred Again

Fred Again a 2024-es Sziget Fesztivál utolsó napján

Fotó: Szén Benjámin

A Nagyszínpad egy katartikus közös énekléssel és némi tűzijátékkal búcsúzott – a tömeg egy része pedig megindult a jóval kisebb Revolut Stage felé, hogy elcsípje Four Tetet, aki szokásához híven színes, ezúttal élénkzöld pólóban állt ki a közönség elé. Bár a brit előadó az idei új albumának egyik számával kezdett, ha valaki arra számított, hogy saját zenéit fogja előadni, annak csalódnia kellett, ugyanis egy némileg kiszámítható, ennek ellenére nagyon jó hangulatú dj-szett következett. A jól táncolható, de nem kifejezetten karakteres zenék Four Tet laza kisugárzásával együtt voltak igazán értékelhetőek: sokat dobott a közönség hangulatán az, hogy ő is látványosan jól érezte magát a színpadon.

A buli legizgalmasabb pontján Skrillex váratlanul megjelent Four Tet mellett, innentől kezdve pedig közösen zenéltek – ez sokak mellett velem is elhitette, hogy hamarosan Fred Again is csatlakozik majd hozzájuk, de ő végül kimaradt a buliból.

Az viszont ennek ellenére is hatalmas dobás, hogy ez a három – kissé más vonalon mozgó és karrierje más-más szakaszánál járó, de egyértelműen világhírű – előadó ugyanazon a napon lépett fel a Szigeten.

Four Tet

Four Tet a 2024-es Sziget Fesztivál utolsó napján

Fotó: Szén Benjámin

Arról azért még így sem beszélhetünk, hogy az elektronikus zene teljesen leuralná a Szigetet, de amellett, hogy Fred Againék a fő idősávban és a két legnagyobb színpadon léphettek fel, a teljes fesztivál ideje alatt rengeteg ember táncolt a Bolt Party Arénában és a Yettel Colosseumban. A két helyszínen lényegében hat napon keresztül folyamatosan techno, drum and bass vagy ezeknek valamilyen alműfaja szólt olyan előadóktól, mint Enrico Sangiuliano, Camo & Crooked, Sam Paganini, Ellen Allien vagy épp Nico Moreno.

A dropYard nevű sátorban jellemzően hiphop-koncerteket rendeztek, a műfaj modern változatait viszont lényegében lehetetlen elválasztani az elektronikus zenétől. Tökéletes példa erre P Money szombati koncertje, ami egy viszonylag hagyományos (de kiemelkedően jó) rapbuliból szinte észrevétlenül változott át a drum and bass és a dubstep fúziójává.

P Money

P Money a 2024-es Sziget Fesztivál negyedik napján

Fotó: Szén Benjámin

Bár a folyamatosan változó zeneipari tendenciák fényében nem teljesen meglepő Skrillex és Fred Again kiemelt szerepe a Szigeten, mégis üdítő, hogy ez megtörténhetett azon a Nagyszínpadon, ahol 2019-ben, vagyis Fred Again karrierjének kezdete előtt még jóval több, popban vagy rockban utazó előadó (Ed Sheeran, Foo Fighters, Twenty One Pilots, The 1975, The National) zenélt.

Mindez valószínűleg összefügg a látogatók egyre alacsonyabb átlagéletkorával is, így könnyen előfordulhat, hogy egy fokozatos generációváltás fontos mérföldköve volt a harmincadik Sziget Fesztivál. Azt pedig, hogy a szervezők 2025-ben még jobban megnyitják-e a Nagyszínpadot az elektronikus zene számára, néhány hónapon belül megtudjuk.

A figyelmetekbe ajánljuk