A reklámok történelme ─ amikor az önmegvalósítás is egy termék
Wikimedia Commons

A reklámok történelme ─ amikor az önmegvalósítás is egy termék

Az önmegvalósítást már-már úgy reklámozzák, akár egy terméket. Vajon hogyan jutottunk idáig?


A tény, hogy már önmegvalósítást is vásárolhatunk magunknak különböző szolgáltatások révén Ronald Inglehart szociológus szerint azt jelenti, hogy elértük a fogyasztói társadalom egy teljesen új szintjét.

Abraham Maslow pszichológus piramisábrán szemléltette, hogy egyes szükségletek hogyan épülnek egymásra. Ahogyan Maslow piramisában is megjelenik az éhség és más szükségletek felett az önmegvalósítás igénye, úgy a társadalomban is megszületett a vágy az önbeteljesülésre. Ezt nevezhetjük a posztmaterializmus korának is. Posztmaterializmus az, amikor a népesség az életmódot segítő értékeket és szolgáltatásokat fontosabbnak tartja az anyagi javaknál.

Hogyan épül fel a fogyasztói társadalom piramisa? A második világháború után megjelentek olyan eszközök, mint a hűtőszekrény és a televízió, melyek viszonylag alapvető szükségleteket elégítettek ki. Ezután a vásárlásokat nem a szükség irányította, a reklámok arra irányultak, hogy rávegyék az embereket arra, mit akarnak megvenni. Arra ösztönözték őket például, hogy akarjanak egy nagyobb és szebb hűtőszekrényt, akkor is, ha nincs szükségük rá.

A 20. század második fele megteremtette az alapját annak, hogy ma értékekkel és érzelmekkel üzleteljen a világ. Akkoriban ugyanis elkezdték ezeket összekötni bizonyos termékekkel. Azt sugallták, hogy magabiztosságot ad egy autó és szeretetet egy parfüm, tehát nem a szükségletekre, hanem a vágyakra kezdtek fókuszálni. Érdekesség, hogy ezt a marketingstratégiát többek között Ernest Dichter pszichológus dolgozta ki Sigmund Freud hírhedt pszichoanalitikus tanai alapján.

Napjainkban, a klímaváltozás korában nehezebb a fiataloknak termékeket eladni. Emiatt amellett, hogy az értékek szolgáltatások révén önmagukban is elérhetőek (ilyen például egy önbizalomtréning), folytatják azt a marketingstratégiát, amely a vágyakat köti össze egyes termékekkel, így lett az önmegvalósítás is egy termék. Gondoljunk csak a sportszaküzletekre, akik a hegymászást, sportolást, mint önmegvalósítási lehetőséget reklámozzák, de ilyen a DM mottója is: „Itt vagyok önmagam, itt vásárolok".

(Forrás: Psychologytoday)

A figyelmetekbe ajánljuk