minimalizmus próbababa

A letisztultság börtönében – a minimalizmus veszélye

Egy olyan korban élünk, amely a minimalista dizájnt a kreatív kifejezés minden más formája, különösen a maximalizmus fölé emeli. De mi az ára a grafikai egyszerűség iránti megszállottságunknak?


Mielőtt bárki félreértené, ez nem egy támadás a minimalizmus ellen, amely egy tudatos mozgalom volt az 1960-as években, amit a szélsőséges egyszerűség szó szerinti és objektív megközelítése jellemzett. Hiszen mutatós lehet egy minimalista stílusban berendezett lakás, és mindenkinek szíve joga úgy berendeznie otthonát, ahogy az neki komfortos. A szakemberek mégis úgy gondolják: a dizájn a társadalmunkban szigorú egyszerűséghez való ragaszkodásra ösztönöz minket és gátolja kreatív fejlődésünket.

Ez is érdekelhet: Hétvégi retro: így rendeztük be a lakásokat a '70-es években

A részletek már pedig fontosak. De miért? Gondoljunk rá úgy, mint az identitásra. Mi adja a második fotón látható telefonfülke jellegzetességét? A részletek. A szín, az ajtó körüli díszlécek, a díszítés a tetején. Az első telefonfülke nem rendelkezik valódi részletekkel, nincs karaktere, és nem tud érdemben értéket adni a környezetének.

warner bros log\u00f3

Getty Images

De megannyi nagyvállalat váltott már sokkal egyszerűbb logókra. A Warner Bros. is lecserélte legendás emblémáját, és egy sokkal felejthetőbb, már-már unalmas kék verzióra váltott.

A lusta szó a modern dizájnra (vagy tervezőkre) vonatkoztatva talán durva, de egy kis figyelmzetetés nem árt.

A jó minimalista dizájn alapos megfontolást igényel, de könnyen megismételhető, ha egyszer már elsajátítottuk. Viszonylag kis szakértelemmel is könnyű utánozni. Gondoljunk csak a híres kis fekete ruhára (little black dress). Örök darab és elegáns. De a megvásárlása és viselése nagyon kevés erőfeszítést vagy átgondolást igényel. Lehet, hogy jól néz ki, de könnyen megeshet, hogy ugyanúgy fogunk kinézni, mint a többi nő a partin.

Amikor a minimalizmus lett a társadalmi alapértelmezés mindenre – a padoktól az erkélyeken át a felhőkarcolókig és konyhákig, akkor a kulturális esztétika egy fajta értelmezésre redukálódott.

Valakinek nem tetszik egy részlet, ezért nem lehetnek részletek. Így az a folyamat, hogy megpróbálunk mindenkinek megfelelni, valójában csak egy unalmas megjelenést eredményez, ami nem izgalmas és nem ad igazi értéket. Ez biztonságos. És a biztonságos unalmas. Legsúlyosabb bűne pedig, hogy minden szín kiikatott.

Ez is érdekelhet: Csúnya vagy szép? Extravagáns bevásárlóközpont épült Dél-Koreában

Talán a minimalista stílus azért ilyen elterjedt napjainkban, mert már nincs mit mondanunk. Nincs szüksége az embereknek arra, hogy elmagyarázzák nekik, mit szeretne átadni egy gótikus katedrális. De a felhőkarcolók? Azok nem mondanak semmit, tényleg. Egyszerűen csak ott vannak.

A részletesség persze pénzbe kerül. Az országoknak a közpénz megtakarítására irányuló értékelemzési törekvései során a részletességet és az értéket le kellett redukálniuk, így napjainkra alig készül valami olyan, amit igazán megcsodálhatnánk.

A figyelmetekbe ajánljuk