Mechanikus narancs

Ördögűzés, erotika, brutalitás – 5 megosztó alkotás a filmtörténelemből

Mitől lesz egy film, vagy akár egy ötlet megosztó? Gyakran azok a koncepciók, amelyek megkérdőjelezik a közvéleményt, kellemetlen témákat boncolgatnak, vagy a társadalom nagy részét támadják valamiféle önkonstruált „igazság" érdekében. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden ellentmondásos film eleve sértő vagy gonosz, hiszen a filmtörténet során számtalan megosztó film képes volt a közvéleményt jobb irányba terelni, de mindenesetre elgondolkodtatni. Mi pedig elhoztunk most egy rövidke listát olyan alkotásokról, amelyek mellett nem lehetett csak úgy szó nélkül elmenni!



Minden idők legvitatottabb filmjei közül néhány a filmművészet hajnaláról származik, amikor a cenzúra még nem volt olyan szigorú, és a társadalom még nem volt olyan felkészült, mint manapság. Napjainkban izzasztó – szinte lehetetlen – feladat egy filmnek igazán meglepnie, sokkolnia és vitát gerjesztenie, bármit is dob a nézők elé egy filmkészítő, a legtöbben megvonják a vállukat, „láttunk már mindent" – felütéssel.

Ez is érdekelhet: Tudod melyik volt a legelső színes film? Nem az, amire gondolnál!

Mechanikus narancs (1971)

A megbotránkoztatásról talán sokaknak nem Stanley Kubrick jut az eszébe, de ha jobban megvizsgáljuk, láthatjuk, hogy a rendező nem félt felborzolni a kedélyeket. A vitatott Vladimir Nabokov-regény, a Lolita adaptációja mellett Kubrick kisebb morális pánikot okozott, amikor 1971-ben bemutatta a legendás Mechanikus narancsot, amelyben az erőszak minden létező formáját az arcunkba nyomta.

Angliában számos bűnesetet a filmnek tulajdonítottak, Kubrick pedig annyira aggódott, hogy ő maga is kivonta a filmet a mozikból, mondván:

Ha a művészetre próbáljuk ráhúzni a felelősséget, mint az élet okozójára, az egy nagyon rossz irány. A művészet az élet átformálásából áll, de nem teremt valóságot

Mély torok (1972)

A Gerard Damiano által rendezett Mély torok a nyugati társadalmat az „elfogadhatóbb" pornó felé szerette volna terelni. A film a pornó aranykorának kellős közepén készült, és vitathatatlanul örökre megváltoztatta a filmművészetet. A mozi egy nő bizarr történetét meséli el, aki a torkában lévő csiklóval született, és aki úgy dönt, hogy a legtöbbet hozza ki különleges helyzetéből, a főszerepben pedig az ikonikus amerikai pornószínésznőt, Linda Lovelace-t láthatjuk.

Az Egyesült Államokban betiltották, és az ügyészek országszerte obszcenitási vádat emeltek minden olyan mozitulajdonos ellen, aki a filmet vetítette. Minden erőfeszítésük ellenére az alkotást olyanokneves filmesek is látták, mint Martin Scorsese, Brian De Palma, Jack Nicholson és még sokan mások.

Az ördögűző (1973)

Amikor egy új horrorfilm kerül a mozikba, biztosak lehetünk benne, hogy valamelyik kiadvány „az új Ördögűzőnek" nevezi. Nem véletlenül. William Friedkin 1973-as klasszikusa világszerte erkölcsi pánikot keltett, hiszen a filmet azzal vádolták, hogy sátáni, tudatalatti üzeneteket közvetít, és megrontja a fiatal nézők elméjét. Emellett pedig minden idők egyik legijesztőbb horrorjának tartják.

A William Peter Blatty azonos című regényéből készült Az ördögűző egy fiatal lány, Regan (Linda Blair) történetét meséli el, akit megszáll egy démoni lény, ami arra kényszerít két papot, hogy megkérdőjelezzék hitüket.

Salò, avagy Szodoma 120 napja (1975)

Pier Paolo Pasolini Salò vagy a Szodoma 120 napja című borzalmas drámája a fasiszták történetét meséli el, akik kilenc kamasz fiút és lányt ejtettek rabul, hogy száz napon át tartó fizikai, mentális és szexuális kínzásoknak tegyék ki őket. Dante Isteni színjáték című költeményének hatására itt a nihilizmus legsötétebb oldalát mutatják meg, Pasolini visszafogott hidegséggel fejezi ki a berendezkedés embertelen tetteit.

A filmet több országban betiltották, mivel gyilkosságot, kínzást és nemi erőszakot ábrázol, főként 18 évesnek vagy annál fiatalabbnak szánt szereplőkön, így a film továbbra is minden idők egyik legvitatottabb alkotása.

Olvasd el ezt is! 7 film, ami akár a következő utazásod inspirációja is lehet

Krisztus utolsó megkísértése (1988)

De nem maradhat le a listáról Martin Scorsese 1988-as Krisztus utolsó megkísértése című alkotása sem, amely Jézus Krisztus történetét meséli el egészen a végső haláláig. Egy a Bibliától eltérő jelenet pedig erős indulatokat váltott ki, amelyben Jézus és Mária Magdolna házasságát mutatja be.

Talán nem meglepő, de a Megváltóról készült filmek általában rengeteg tüzet szítanak a keresztény közösségekben. A vallási csoportok tiltakozása hangos és heves volt, egy integrista katolikus csoport pedig egy párizsi mozit is felgyújtott, ahol a filmet vetítették, ezzel tizenhárom embert megsebesítve. Scorsese pedig halálos fenyegetéseket is kapott.

A figyelmetekbe ajánljuk