A hajóroncsnak általában elsüllyedt vagy sérült hajókat nevezünk, de néha a kifejezés a hajó rakományának elsüllyedt maradványaira is vonatkozhat. Ez a helyzet a Törökország partjainál most felfedezett hajóroncs esetében is.
A toruńi Nicolaus Copernicus Egyetem által végzett kutatások még nem találtak meg a konkrét szerkezeti maradványokat, fadarabokat vagy akár a horgonyokat. Csupán a rézrudak maradtak fenn a tengerfenéken, amelyeket az antalyai öbölből a nyílt tengerre induló hajó szállított a bronzkorban – számolt be róla a Hellomagyar.
Ez is érdekelhet: 4 történelmi rejtély, amit valószínűleg soha nem fognak megoldani
A szakértők úgy vélik, hogy a hajó feltehetőleg sziklának csapódott, majd gyorsan elsüllyedt. A nehéz rakomány és a vízfelvétel miatt a hajó lecsúszott egy víz alatti lejtőn, amelynek következtében a rézrudakból álló rakomány a csúszási útvonal mentén a lejtő különböző pontjain kiürült.
A rudak 35 és 50 méter mélyen találhatók, azonban a búvárcsapatok szerint a hajó rakományának nagyobb része sokkal mélyebbre süllyedt. Eddig 30 darabot fedeztek fel, amelyeket feltehetőleg a rézgyártáshoz szállítottak.
Olvasd el ezt is! Ez a rejtélyes indiai függő oszlop ellentmond a gravitáció törvényeinek
A Földközi-tengeren a hajó minden olyan fából készült részét, amelyet nem fed a fenék üledéke vagy a rakomány, a hajóférgek, más néven hajófúró kagylók mind (Teredo navalis) eltűntetik. Ezek nagyméretű, szúbogarakhoz hasonlítható lények, amelyek nagyon gyorsan felfalják a fát. Ez a faj a sós és meleg vizeket kedveli
– olvasható a sajtóközleményben.
Az ősi hajó valószínűleg a legrégebbi ismert rézrudakat szállító jármű, ami a kutatók kormeghatározás szerint Kr. e. 1500 körülre tehető.