A szarvasvadász

5 rendező, akit egyetlen sikeres film után száműztek Hollywoodból

A zeneiparból talán ismerjük az „egyslágeres“ kifejezést, ami arra utal, hogy az adott előadónak mindössze egy olyan dala van, amit világszerte ismernek. Talán sokan nem tudják, de létezik néhány meghatározó alkotás a filmtörténelemben is, melynek rendezőjének sosem sikerült befutnia Hollywoodban. Cikkünkben 5 ilyen direktort ismertetünk, egészen pontosan azokat, akinek legsikeresebb filmjét jó eséllyel mindenki ismeri, ám egyéb projektjüket már senki nem tudná felidézni.


Michael Cimino – A szarvasvadász

1978-ban mutatták be A szarvasvadászt, Michael Cimino második nagyjátékfilmjét. A három főszereplő, Robert De Niro, Christopher Walken és John Savage egy pennsylvaniai kisvárosban található acélgyárban dolgozik. Részt akarnak venni a háborúban, így elindulnak Vietnámba, ahol hamar megtapasztalják annak a borzalmait. A szarvasvadász a háborús műfaj egyik meghatározó filmjévé vált, 5 Oscar-díjjal jutalmazták, beleértve a legjobb rendező és a legjobb film kategóriákat. A két évvel később elkészült folytatás, A mennyország kapuja azonban híresen nagyot bukott – 44 millió dollárból készült és mindössze 3,5 millió dolláros bevételt hozott –, így gyakorlatilag megpecsételte Cimino sorsát.

A rendező ezt követően sosem tudott olyan sikeres filmet készíteni, mint A szarvasvadász, valamint arról vált híressé, hogy rendszeresen otthagyta a félig elkészült projektjeit, mivel a tökéletességre való törekvése egyeztethetetlenné vált a filmstúdiók elképzeléseivel.

Richard Kelly – Donnie Darko

2001-ben jelent meg a Donnie Darko, amelynek főszereplője Jake Gyllenhaal volt. Gyakran minden idők legsikeresebb független filmjeként emlegetik, a pszichológiai thriller kedvelőinek pedig kihagyhatatlan. A cselekmény egy amerikai kertvárosban játszódik, ahol a főszereplő által megismerjük a helyi tinédzserek mindennapjait, félelmeit és szorongásait. A film ügyesen játszik az idősíkokkal, így a nézőt is gondolkodásra készteti.

A rendező, Richard Kelly karrierje a Donnie Darko bemutatása után nem pont úgy alakult, ahogy azt rengetek filmkritikus megjósolta. Pályafutása során mindössze további 2 filmet rendezett, a 2006-ban megjelent A káosz birodalmát, valamint a 2009-es A dobozt, melyek közül egyik sem ért el olyan kritikai elismerést, mint a Donnie Darko.

Mary Harron – Amerikai pszichó

Mary Harron karrierje során több rövidfilmet, tévéműsor-epizódot rendezett, ám egyik sem érte el azt a szintet, amit az ezredfordulóban bemutatott Amerikai pszichó című nagyjátékfilmje. A rendező Bret Easton Ellis regényét vitte filmvászonra, a főszereplő sorozatgyilkost pedig Christian Bale alakította. Annak ellenére, hogy a könyv rengeteg negatív kritikát kapott – főleg a nők tárgyiasítása, ellenük elkövetettek érzékletes, öncélű erőszak miatt –, Harron alkotása azonnal kultfilmmé vált. A főszereplőt és a környezetét gyakran a „toxic masculinity“ azaz a mérgező férfiasság mintapéldájának tartják, így külön izgalmas, ahogy a rendező természetességgel nyúl Patrick Bateman karakteréhez. Harron legutóbbi filmje a 2022-ben bemutatott, Salvador Dalí életét ismertető Dalíland volt, amely vegyes kritikákat kapott.

Daniel Myrick és Eduardo Sánchez – Ideglelés – The Blair Witch Project

Az 1999-ben bemutatott Ideglelés című film úgy lett minden idők egyik legsikeresebb horrorja, hogy sem szörnyek, sem természetfeletti lények nem láthatók benne. A film három főiskolás diákról szól, akik filmet készítenek a Blair-i boszorkányról, akinek szelleme a legenda szerint több száz éve kísért. A dokumentumfilm készítése során a szereplők eltűnnek, a kamera azonban egy év után előkerül.

A megosztó filmet vagy nagyon szeretik, vagy utálják a nézők, ám kétségtelen, hogy új irányba terelte a horror műfaját. Ezt jelzi az is, hogy mindössze 35-60 ezer dollár közötti összegből készült, de közel 250 millió dolláros bevételt szerzett. Ennek fényében úgy tűnt, hogy a rendezőpáros azonnal bekerül Hollywood A-listás direktorai közé, ám pont az ellenkezője történt: a film bemutatása után külön karrierbe kezdtek és soha nem értek el hasonló sikereket.

Fernando Meirelles and Kátia Lund – Isten városa

Hasonló a helyzet az Isten városa című filmmel, melyet egy brazil rendezőpáros készített. A Paulo Lins azonos című regénye alapján, 2002-ben készült film három barát történetét meséli el, akik Brazília nyomornegyedében nőnek fel. Az őket körülvevő erőszak, valamint a tinédzserkori szerelem egyedülálló ábrázolásmódjának köszönhetően azonnal kultuszfilmmé vált.

Fernando Meirelles a következő években olyan filmeket rendezett, mint a Vakság vagy A két pápa, Lund pedig az Isten városa alapján készítette el az Emberek városa című sorozatot, amely Brazíliában népszerű lett.

(Források: Screenrant, Farout Magazine, Complex)

A figyelmetekbe ajánljuk