A nyolcadik utas: a Halál

Még ma is kultuszfilm, pedig kapkodva készült az eredeti Alien

A ’70-es években virágzott a horror műfaja, az évtizedben ugyanis olyan kultfilmeket mutattak be, mint az 1974-es A texasi láncfűrészes mészárlás vagy az 1978-as Halloween – A rémület éjszakája. Az évtized egyik, mai napig releváns alkotása nem más, mint az 1979-es A nyolcadik utas: a Halál, amely korszakalkotó és innovatív képi világának köszönhetően örökre megváltoztatta a horror és sci-fi műfajok alkotásait, de talán még a modern filmkészítést is. A korábbi évtizedekben is népszerűek voltak a szörnyekről szóló filmek, ám az Alien-tetralógia első részében látható Xenomorph kinézetével és felépítésével új generációs stílust hozott. Bemutatása után kasszasikerré vált és a kritikusok is elismerően nyilatkoztak róla.


Ridley Scott 1977-ben mutatta be első nagyjátékfilmjét, a Párbajhősöket, rendezőként azonban akkor még csak félve próbálta megújítani a filmezést. Második rendezése, A nyolcadik utas: a Halálnak köszönhetően azonban szinte rögtön bekerült a népszerű filmkészítők közé. Érdekesség, hogy a folytatást James Cameron, a harmadik részt David Fincher rendezte, Ridley Scott pedig nem nyúlt a történethez egészen 2012-ig, onnantól ugyanis két előzményfilmet készített: először a Prometheust, majd 2017-ben mutatták be az Alien: Covenant-filmet.

A rendező a Vanity Fairrel készült visszatekintő interjúban elmesélte, hogy annak ellenére, hogy az Alien-franchise mellett az eredeti Szárnyas fejvadász is az ő keze munkája, sajnálja, hogy nem rendezhette meg egyik film közvetlen folytatását sem. Elmondása szerint nem azért, mert nem akarta, hanem mert valójában a producerek fel sem kérték. A beszélgetés során hozzátette, nem örült annak, hogy más rendezők nyúltak bele a munkáiba, ám bizonyos idő elteltével, amikor az ember már megváltozott és más dolgokkal foglalkozik, nem feltétlenül akar visszatérni egy korábbi munkájához.

Két franchise szerzője is vagyok. A legtöbb hollywoodi rendező, pláne az én szintemen, sosem engedte volna ki a kezei közül ezeket. Viszont A nyolcadik utas: a Halál csupán a 2. filmem volt, úgyhogy nem volt sok választásom. A Szárnyas fejvadász pedig a harmadik, ekkor sem volt beleszólásom, mert nagyon keménykezű producerekkel dolgoztam együtt. Ez egyfajta gesztus volt az ipar részéről, hogy: »Üdv Hollywoodban!«.
A nyolcadik utas: a Hal\u00e1l

Fotó: Stanley Bielecki Movie Collection/Getty Images

A film írói, Dan O’Bannon és Ronald Shusett több filmstúdiónak is elküldték az Alienről szóló forgatókönyvet, ám a legtöbb visszadobta azt, köztük a Fox is, hiszen akkoriban nem különösebben volt népszerű a műfaj. 1977-ben azonban minden megváltozott, amikor bemutatták a mozikban A Star Wars – Egy új remény című epizódját, ami olyan népszerű volt, hogy onnantól kezdve a science fiction azonnal népszerűvé vált. Így végül a Fox mégis zöld utat adott az Alien-film elkészítéséhez.

Kiábrándító befejezése is lehetett volna a filmnek

Ridley Scott az American Cinematographer magazinban megjelent esszéjében értekezik a film fizikai nehézségeiről és technikai bonyodalmairól. Elmesélte, hogy nagyon szigorú tempóban kellett haladniuk az előkészületekkel, hiszen mindössze négy hónap állt rendelkezésükre a forgatásig, ahogy a büdzsét is ügyesen kellett beosztaniuk. A film befejezéséről azonban Ridley Scottnak egészen más elképzelései voltak, mint a producereknek. A rendező verziója szerint a végső összecsapás során az űrlény Ripley felé rohan és betöri a szkafandere sisakját, majd letépi a fejét. Ezután elfoglalja Ripley ülését és Dallas kapitány hangján beszél a rádióba:

Kijelentkezem, remélhetőleg felvesz majd a hálózat.

Nem túl meglepő tehát, hogy a komor és sötét végkifejlet nem tetszett a stúdiónak, így a producerek azt mondták Scottnak, hogy ha nem pozitív befejezést kap lesz a film, akkor veheti is kabátját. Utólag a rendező maga is elismerte, hogy sokkal jobb lett így a film vége, mint az ő eredeti verziója.

Ridley Scott különös színészvezető módszereket alkalmazott  

A rendező a film elkészítéséhez olyan filmekből inspirálódott, mint a 2001: Űrodusszeia, amely vizuális ihletként szolgált vagy A texasi láncfűrészes mészárlás, amely erőszakosságával adott ötleteket. A forgatás során Scott szerint a film egyik legfontosabb eleme a borzongatás, így létfontosságúnak tartotta, hogy a színészek hihetően játszák el a rémületet. Emiatt szerette volna, ha a forgatáson is kellemetlen és feszélyezett a hangulat, melyet különböző trükkökkel próbált fenntartani. Növelni akarta a klausztrofóbia érzését a színészekben, hiszen az űrhajó díszlete egészen apró volt,

de ő minden egyes nap titokban kicsit közelebb húzta egymáshoz a falakat, hogy még kisebb és nyomasztóbb legyen a tér.

A film cselekménye során a karakterek között egyre nagyobb a feszültség, hiszen nem értenek egyet alapvető dolgokban, valamint egyre bizalmatlanabbá válnak egymással szemben. Hogy minél jobban gerjessze a feszültséget, a rendező megkérte Yaphet Kotto és Ian Holm színészeket, hogy kicsit ellenségeskedjenek Sigourney Weaverrel, akit a jelenetek közötti szünetben végig cukkoltak a színészi kvalitásaival. Végül Weaver ennek köszönhetően nyújtotta a kiemelkedő alakítását.

Technikai újítások, nehézségek

Mivel ebben az időben még bőven nem léteztek olyan számítógépes effektek és digitális megoldások, melyeket ma szinten minden filmben alkalmaznak, így fizikailag kellett létrehozni a szörnyeket és a jelmezeket. Eredetileg a kifejlett példányok bőrét átlátszó anyagból szerették volna létrehozni, a fejük belsejébe pedig élő bogarakat és lárvákat helyeztek volna el. Ez azonban megvalósíthatatlan feladatnak tűnt, így elvetették az ötletet. Végül különböző nehézségek miatt váltak meg az Alien szemétől is.

A nyolcadik utas: a Hal\u00e1l

Fotó: Stanley Bielecki Movie Collection/Getty Images

Ma már nem számít újdonságnak a művészetben, hogy embereket és robotokat gyúrnak össze különféle tematika szerint, gondoljunk csak a japán művészre, Hajime Sorayamára. A hetvenes években azonban hatalmas újdonságnak számított a gép és az ember összeolvadása, mellyel az illusztrátor H. R. Giger kísérletezett. A festő és Dan O’Bannon Alejandro Jodorowsky híres, el nem készült Dűne-projektje során találkoztak, ahol az írónak annyira megtetszett Giger munkája, hogy miután leállt a film forgatása, rögtön felvette, hogy az Alien kialakításán dolgozott. Neki köszönhető az idegen bolygóról származó lény kinézete, melyet a mai napig használnak a folytatásokban. Érdekesség, hogy a kicsi, még nem kifejlett egyed belsejét, amelyet Ash, a robot boncol fel, kagylóból, osztrigából és bárányveséből készítették. Az űrlénytojás belsejét, ami Kane-t megtámadja, szarvasmarhaszívből, gyomorból és juhbélből hozták létre.

A nyolcadik utas: a Hal\u00e1l

Fotó:Sunset Boulevard/Corbis/Getty Images

Az előkészületek Scott szerette volna, ha robotika segítségével megépítik és mozgatják a kifejlett szörnyet, hogy élethű hatást keltsen. A kor technikái azonban jelentős korlátokat szabtak, hamar rájöttek, hogy nem fog menni. Végül azt a megoldást választották, hogy egy jelmezbe bújt színész mozgatja majd a testét, amit a több mint két méter magas Bolaji Badejo játszott el. Emiatt is van az, hogy a kész filmben csak kevésszer látjuk a szörnyeteget, hiszen azokban a jelenetekben, amelyekben sokáig mutatják tetőtől talpig mozgás közben, jól kivehető az emberi alak, ami tönkreteszi az illúziót. Nagyon figyeltek arra, hogy milyen szögekből vették fel a szörny jeleneteit, például frontálisan sosem látjuk az arcát, pont azért, hogy minél élethűbbnek és ijesztőbbnek hasson. A film utolsó részét iszonyatosan nehéz volt felvenni, hiszen a színész olyan magas volt, hogy alig fért el a díszletben, pláne amikor az űrhajó falán bujkál. Az űrhajó azon részét teljesen át kellett a végén alakítani, mégpedig Badejo mérete szerint, hogy könnyen elférjen és mozogjon. Az űrlény fejét a korábban a King Kong filmben is dolgozó szakember, Carlo Rambaldi alkotta meg animatronika segítségével úgy, hogy 900 mozgatható része legyen, például az állkapcsa, a szája belső része.

Egyébként érdemes végig ülni a filmet, amíg a stáblista is elgördül, ugyanis utána egy hangeffekt hallható, amint kinyílik egy űrlény tojás.

(Források: The American Cinematographer, All The Right Movies, Collider, All the Right Movies)

A figyelmetekbe ajánljuk