Bár fiatalon még sebész akart lenni, Tom Ford végül – kalandos úton, sok szerencsével és kitartással – a divatvilág egyik legmeghatározóbb figurájává vált. Sőt, az utóbbi időben elkezdett filmrendezéssel is foglalkozni, mely úgy tűnik, szintén megy neki, hiszen számtalan szakmai és kritikai elismerésben részesült alkotásaival. Mint számtalan kreatív ember, ő is ekcentrikus figura, aki éppen ma ünnepli hatvandik születésnapját. Ebből az alkalomból gyűjtöttünk össze pár érdekességet róla.
Az eredeti szakmája belsőépítészeti tervező
Tom Ford maradandót alkotott a divat- és filmszakmában is, eredeti szakmája szerint ugyanakkor se nem divattervező, se nem filmrendező vagy forgatókönyvíró. A divatguru pályája belsőépítészeti tervezéssel indult. Egy évet tanult a New York Egyetemen (NYU), mielőtt otthagyta volna, a város viszont nem hagyta el, beiratkozott a The New School belősépítészeti tervezés óráira és végül építészeti diplomát szerzett.
Mire azonban végzett, érdeklődése már sokkal inkább a divat irányába indult. Éppen ezért a divatiparban próbált állást szerezni magának, ami kicsit sem ment könnyen neki, önéletrajzában ugyanis főleg belsőépítészeti tervezésre alkalmas dolgok sorolt fel.
Mindössze némi gyakornoki melója volt a Chloe divatháznál, elkezdte azonban e-mailekkel bombázni Cathy Hardwicket, aki – kitartásának és némi némi szerencsének köszönhetően – végül megtette dizájn asszisztensévé.
Gyakorlatilag feltámasztotta a Guccit
Jennifer Lopez és Tom Ford a CFDA Fashion Awards győzteseinek sétáján.
Dimitrios Kambouris/Getty Images
Amikor Ford úgy döntött, hogy tesz egy próbát a Guccinál (nem ő kereste meg a divatházat, hanem ők ajánlottak neki állást – a szerk.), az olasz luxuskonszern koránt sem élte legjobb időszakát. A márka éppen csőd közelében, folyamatos lejtmenetben volt, így a váltás igencsak kozkázatos volt a tervező számára. Ugyanakkor tehetségének és kemény munkájának hála, 1994-ben a kreatív igazgatója lett a brandnek, a többi meg már történelem – ahogy mondani szokták.
Ford vezetése alatt a márka összeforrt a merész nyakkivágásokkal, bársony csípőnadrágokkal, selymes szaténingekkel, fémbőr kiegészítőkkel és hetykén rögzített magas sarkú cipőkkel. Gyakorlatilag megreformálta és újra menővé tette a Guccit, új urbánus esztétikájával pedig 90%-al növelve az eladásokat.
Azt is mondhatnánk, hogy teleportálta a márkát az akkori modern érába, korszerűsítve és új személyiséget adva neki.
Naponta többször is fürdik
Miközben hírességek egyre-másra jönnek elő azzal, hogy egy világjárvány közepén nem tisztálkodnak túl rendszeresen, addig szerencsére itt van nekünk Tom Ford, aki naponta, már-már megszállotként több fürdőt is vesz. Szóval, ha egy liftbe kerülnénk esetleg vele, valószínűleg a megihletődöttségtől, és nem pedig a rémes szagától ájjulnánk el.
A fürdésmegszállott tervező tisztálkodik hajnalban, reggel edzés után, majd egyszer délután és este is. Ez gyakorlatilag egy hobbi számára, szóval amikor éppen ráér és teheti, akkor fürdik.
Gyakran csak heverek a kádban fél órát és hagyom, hogy az gondolataim szabadon áramoljanak. Meditatív nekem a fürdés
– nyilatkozta egyszer.
Kényesen ügyel az étkezésére, de a fánk a gyengéje
Ford minden hajnalban – menetrendszerinti első fürdőjét követően – megméri a tömegét, és ha a mérleg akár csak egy kilóval is többet mutat, akkor napokig, sőt, néha akár hetekig is csak zöldséget és gyümölcsöt eszik, egészen addig, amíg nem távoznak a felszedett kilók. Állítása szerint 33 éves kora óta stabilan ugyanannyi a súlya. Ebben persze az étkezés mellett segít a Pilates, a napi kardio- és súlyzózedzés, utóbbiból naponta több mint egy órát teljesít.
Szembesülve azzal, hogyan is készülnek az állati eredetű termékek, egy ideje vegán étkezésre váltott.
Nem szokott azonban vegánként hivatkozni magára, melynek egy konkrét oka van: képtelen nemet mondani a nem vegán fánkokra.
Sőt, valójában bármikor képes vele elrontani a többnyire gondosan tartott diétáját. Útban az irodájába gyakran nem tud ellenállni egy-két darabnak, a vegán opciókat azonban nem jöhetnek szóba, azokat ugyanis kevésbé szereti.
Nincs túl jó véleménnyel a vörösszőnyeges divatról
Bár Tom Fordnak rengeteg (nagyon) híres barátja van, alapvetően nem szokott sztárokat öltöztetni, nincs ugyanis túl jó véleménnyel a divatról.
Nem igazán szeretem a folyamatot. Általánan nem egy kreatív folyamat színésznőket öltöztetni az Oscarra, mert amikor öltöztetsz valakit, akkor ki tudod találni, miben is hiszel és mit gondolsz, mire van szüksége a világnak éppen, vagy éppen mire van a nőknek szüksége éppen. Szó szerint a kortárs divat hangja vagy azon keresztül, amit tervezel.
Ezt viszont képtelenség megvalósítani egy olyan közegben, ami egy álomvilágot ad el az embereknek, Fordot pedig jobban érdekli az, amit az emberek valóban viselni fognak, és hidegen hagyják azok a darabok, amiket csak sztárok vesznek fel egyetlen, vörös szőnyeges eseményre.
Amit viszont a vörösszőnyegen viselnek az emberek, annak semmi köze a kortárs divathoz. Leginkább egy buborék 1950-es Barbie ruhákkal. Teljesen más, mint amit valódi emberek valóban viselni szoktak.
(A cikkhez felhasznált források: Vogue, Esquire, The Fashion Spot)