tiktok lányok

A Z-generáció TikTok-függő, és nem zavarja, ha kedvenc influenszerük márkákat is népszerűsít. Az iFaktor Agency influenszer-marketing ügynökség átfogó felmérése alapján a hazai 13-25 éves korosztály fele magát is alkalmasnak tartja arra, hogy sikeres véleményvezér legyen a közösségi médiában. A kutatás eredménye mind a szülők, mind a reklámozók számára fontos tanulságokkal szolgál.


A Z-generációs (1995 és 2010 között született) fiatalok felét már nem érdekli a hagyományos média, a TV, rádió, újságok, de még a weboldalak sem. Sokkal szívesebben töltik az idejüket az elsősorban képmegosztással foglalkozó Instagramon vagy rövid videókra specializálódott TikTok-alkalmazásban.

Tiktok-függőség? 

Így is mondhatjuk. A hazai média piacon már több mint 20 éve jelen lévő HG Média Csoporthoz tartozó iFaktor Agency felmérése alapján tízből négy Z-generációs felhasználó legalább napi 2 órát tiktokozik. A TikTok-függőséget bizonyítja, hogy minden tizedik – ebbe a korcsoportba tartozó fiatal – napi 5 óránál is többet tölt a platformon, így a tinédzserek és fiatal felnőttek elérésének ez ma a legfontosabb és leghatékonyabb platformja. A második és harmadik legnépszerűbb felület egyébként a szintén videomegosztó YouTube, valamint a képmegosztásra specializálódott Instagram, ám ezeknél a platformoknál már csak minden ötödik fiatal tölt el rajtuk legalább napi 2 órát. A tiktokozás gyakran közösségi program, a Z-generációs fiatalok 71 százaléka szokott barátokkal közösen videókat és Instagram-tartalmakat nézni.

A Z-generáció egyharmada saját bevallása szerint egy napot sem bírna ki TikTok- vagy Instagram-használat nélkül. A kiskamaszok a leginkább veszélyeztetettek: a 13-15 évesek között a „függők" aránya, mind a TikTok (42%), mind az Instagram (37%) esetében magasabb az átlagnál.

Médiasztár vagy „self-made”? 

A közösségi médiában egyre nagyobb az influenszerek hatása, népszerűségük azonban jelentős mértékben függ pályaívüktől. TikTok vagy Instagram influenszerré jellemzően két módon válhat valaki: vagy a „nulláról indulva" felépíti magát a közösségi médiában, vagy már korábbi, médiaismertségének köszönhetően válik a közösségi oldalakon is véleményvezérré. Az iFaktor kutatása arra mutat rá, hogy a Z-generáció háromnegyede jobban kedveli az első körbe tartozó, a TikTokon vagy Instagramon önerőből népszerűvé vált „self-made" influenszereket, mint a médiasztárokat.

Mennyire fontos a szépség?

Elterjedt vélekedés, hogy a szépség, jó külső – akármennyire is szubjektív dolog ez – fontos tényező abban, hogy valaki sikeres influenszer legyen a TikTokon vagy az Instagramon. Azzal az állítással, hogy a „szép emberek könnyebben lesznek sikeresek a TikTokon és az Instagramon", a Z-generáció tagjainak több mint fele (56%) egyetértett. Nemekre és életkorra lebontva a lányok (61%) és a 19-21 évesek (63%) az átlagosnál nagyobb arányban azonosultak a fenti állítással.Az influenszerek követésében a vonzalom is szerepet játszik. A Z-generációs fiatalok több mint fele ismer olyan influenszert, akivel szívesen elmenne randizni.

Mennyire hatékony az influenszer marketing?

Az influenszerek márkakampányokban való részvételét meglepően jól fogadják a fiatalok, hiszen háromnegyedüket nem zavarja, ha egy influenszer terméket vagy szolgáltatást népszerűsít a TikTokon vagy az Instagramon. Sőt, a Z-generáció kétharmadának ízlésére komoly befolyást gyakorolnak az influenszerek. 68 százalékuk nyilatkozott ugyanis úgy, hogy a TikTokkerek, influenszerek ajánlásai alapján új trendekre szokott felfigyelni. A vásárlási döntésekre is hat a TikTok és az Instagram. 10-ből 8 fiatal meglátogatott már egy márka honlapját vagy webshopját egy-egy influenszer ajánlása alapján, ráadásul 49 százalékuk vásárolt is már legalább egyszer ilyen promóciónak köszönhetően.

Ki lehet influenszer?

Az influenszerek világába való betörést a Z-generáció nem tartja elérhetetlen álomnak: 85 százalékuk szerint bárkiből lehet TikTok- vagy Instagram-sztár, ha a közönség számára képes érdekes tartalmakat előállítani. Minden második Z-generációs fiatal pedig magát is alkalmasnak tartja arra, hogy sikeres influenszer legyen - egyharmaduk szerint a TikTok- vagy Instagram-influenszerek többsége amúgy sem érdemli meg a rájuk irányuló figyelmet.

Módszertan:

Kérdőíves kutatásunkban 1914 darab Z generációs, 13 és 25 év közötti fiatalt kérdeztünk meg influenszer hírekre specializálódott ifaktor.hu hírportálunkon 2021. június 1. és szeptember 1. között.

A teljes kutatási riport letölthető az www.ifaktoragency.hu honlapunkról a kutatás menüpontból.

A figyelmetekbe ajánljuk