Valóságos sztárcsináló lett a Z-generáció körében legnépszerűbb applikáció, a TikTtok. Cikkünkben azokat a világsztárokat mutatjuk be, akiknek karrierje a közösségi oldalon indult. Hogy mégis hogyan? Azt is elmeséljük!


A TikTtok egyértelműen a legnépszerűbb alkalmazás a feljebb is említett korosztály körében, ennek pedig egy oka van: soha egyetlen alkalmazás sem rendelkezett ennyire kifinomultan működő algoritmussal, mely szinte egy csapásra képes akárkiből világsztárt csinálni. Az alkalmazás a zeneipart is teljesen átformálta: befolyásolja a zenészek karrierjének legelejét, a sikerhez vezető út hosszúságát, és gyakorlatilag azt is, hogy ki miért lesz pontosan ismert. Kijelenthetjük, hogy sok – ma már világhírű –- előadó soha nem tárgyalhatott volna a legnagyobb kiadókkal, a pár éve indult alkalmazásnak köszönhetően azonban csak 2020-ban 70 olyan előadót jegyzett a cég, akik a TikToknak köszönhetően lemezszerződéssel a zsebükben kelnek fel mindennap.

Egyúttal a fiatalabb generáció ha nem is feltétlenül tudatosan, de valamiféle hatalmat kapott, hogy jobban beleszóljon a slágerlisták alakításában. A nagy kiadóknál levő, rengeteg marketingbüdzsével rendelkező előadók ugyanis olyan erőforrásokkal rendelkeznek, ami miatt előnyük van egy átlag független előadóval szemben. Viszont a TikTok segítségével ma az átlag független előadó is mainstreammé tud válni. Egy picit kevésbé fentről vezéreltté vált tehát a zeneipar azáltal, hogy nem csak azok lesznek rendre sikeresek, akikre sokat költenek nagy cégek, hogy a szemünk előtt legyenek.

Persze csak azért, mert egy előadó elindít egy kihívást, hogy videójának hatására megdobja dalának streamingszámait, még nem feltétlenül lehetünk biztosak abban, hogy a platform fel is kapja az adott számot. Jó példa erre Jennifer Lopez, aki a Love Don't Cost A Thing 20 éves évfordulóján reprodukálta a szám legendás klipjét, de hiába buzdította követőit arra, hogy készítsenek ők is hasonló tartalmakat a számot felhasználva, az ötletből végül nem lett népszerű kihívás.

@jlo In celebration of the ##JLo20thAnniversary we're dropping the ##LoveDontCostAThingChallenge. Can't wait to see your renditions !!!! 😎##fyp ##fypchallenge
♬ original sound - JLO

De vajon kik azok az előadók, akiknek szerencséjük volt az alkalmazás működésével? Sztorijaikból számtalan érdekes következtetést levonhatunk. Mutatjuk őket!

Lil Nas X

Lil Nas X sikerének titka a sok szerencsében és a közösségi média kiváló használatának kettősében rejlik. A már többszörösen Grammy-díjazott zenész nagyon fiatalon, egy Nicki Minaj rajongóiprofillal kezdte pályafutását a Twitteren, majd elkezdte követőinek számait növelni a különböző virális formátumok tudatos meglovagolásával. Amikor már követőbázisa elért egy jól értelmezhető nagyságot, közösségi platformjait – köztük nagyerővel a TikTokot – szimplán elkezdte zenéinek promóciójára használni.

A mindent átütő sikert az Old Town Road hozta meg számára, mely dal elkészültekor még testvére kanapéján lakott.

Ilyen körülmények között született az elmúlt évtized egyik legnagyobb hatású gigaslágere. Persze az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ekkoriban nagyon népszerűek voltak a közösségi oldalon a cowboy-os mémek, illetve poénok, így amikor Nas X előállt kifejezetten tehenészfiús dalával, könnyen be lehetett illeszteni a platformon éppen népszerű trendekbe, melynek eredménye egy olyan dal lett, mely rekordhosszú ideig vezette a legfontosabb slágerlistákat.

A legtöbben azt gondolták, hogy ez a dal lesz Nas X karrierjének csúcsa, hiszen egy többé-kevésbé poénszámmal futott be, a zenész azonban napjainkra az egyik leismertebb művészévé emelte önmagát, miután kiderült, hogy egy érdekes és kreatív elme lapul az Old Town Road mögött. Persze azt sem szabad elfelejtenünk, hogy egy olyan előadóról van szó, aki a közösségi médiát rendkívül tudatosan használja, továbbá felismeri saját közönségének igényeit.

Doja Cat

Zenészcsaládban született, így már gyerekként is a dalok bűvkörében élt. Bár viszonylag korán leszerződött egy nagyobb kiadóhozval, első nagylemeze finoman szólva sem számított nagy sikernek. Aztán egy nap írt egy viccesebb dalt, majd forgatott hozzá egy amatőr videóklipet, és hirtelen világsztár lett belőle. A felhasználók ezt követően eljutottak streamingprofiljaira, és rájöttek, hogy Doja Cat valójában egy vérbeli zenész, aki komolyan foglalkozik a szakmával.

A Lil Nas X-kételkedők őt is megtalálták, azt gondolták, hogy nincs benne több egyetlen poénosabb dalnál, ám esetében ott volt a háttérben kiadója is, mely a sikert látva nagyobbra nyitotta pénztárcáját. A következő albumhoz gyakorlatilag mindent bevetettek, hogy ő legyen a következő nagy sztár a női rapperek között, ami össze jött ugyan, ám korántsem a megemelt marketingbüdzsének köszönhetően.

Kislemezei nem keltettek nagy figyelmet, ám egyszer csak megjelent a Say So, amit váratlanul felkapott a TikTok algoritmusa, készült hozzá egy táncos kihívás, és Doja Cat egyik napról a másikra a slágerlisták legelején találta magát. A rapper rájött a titokra: kiváló humorát kiaknázva elkezdett szórakoztató videókat gyártani a platformra, jelenleg pedig már világsztár státuszában tengeti mindennapjait.

Megan Thee Stallion

Megan Thee Stallionra először Tina Snow című anyaga kapcsán figyeltek fel a kritikusok és a rajongók, Fever című mixtape-je után pedig nem volt kérdés, hogy a tehetséges rapperlánynak csak időre van szüksége ahhoz, hogy a legnagyobb sztárrá váljon. Bár fiatalon beleesett a kizsákmányoló kiadók csapdájába, karrierje folyamatosan ívelt felfelé, és volt mögötte egy olyan menedzsmentcsapat, amit a legtöbb előadó irigykedve figyelt.

A világsztársághoz egyetlen nagy átütő, a listákat meghódító sláger hiányzott csak, ez viszont valahogy nem akart neki összejönni. Bár Hot Girl Summer című dala – mely egy általa indított népszerű mémből született, és a Billboard Hot 100-as lista 11. helyéig jutott – hozott némi ismertséget, a Savage-ig kellett várnia az igazán nagy áttörésig. Ez a dal megpecsételte a texasi rapper karrierjét, akire ma már bártan aggathatjuk a világsztárt jelzőt.

A dal esetében az előadó és a kiadó tudatosan épített a TikTokra, a kislemez promóciójának részeként kérték meg ugyanis a TikTok egyik legnépszerűbb koreográfusát, hogy készítsen a dal egyik részére egy táncos kihívást. A videó hihetetlen gyorsasággal érte el kitűzött célját, a Savage sikerére pedig maga Beyoncé tette fel a koronát, amikor együttműködve Stallionnal kiadták a dal remixelt verzióját –- ennek köszönhetően a rapper egy Grammy-díjjal is büszkélkedhet.

Stallion esetében kijelenthető, hogy tudatos és jól kivitelezett stratégia volt a TikTokra való építés.

Ashnikko

Ashnikko 2019-ben töltötte fel Stupid című dalát a TikTtokra, mely mostanra a platform második legtöbbször használt száma lett. A Stupid esetében rengeteget segített, hogy a vírusként terjedő dal olyan hírességek kedvencve lett, mint például Miley Cyrus, aki szintén egyre tudatosabban használja a közösségi oldalt. A dal Nagy-Britanniában listavezető lett, ezzel pedig Ashnikkónak el is indult a karrierje.

A fiatal zenész nem tétlenkedett, az első sikereket követően újabb kislemezeket adott ki –- köztük például a Daisyt, mely szintén nagyon népszerű lett a TikTtokon, a modern éra sajátos online dívája pedig mára már több országban is teltházas koncerteket adott, első lemezén pedig olyan nagy nevek működtek közre, mint Kelis vagy épp Grimes.

Ashnikko minden szempontból más, mint a fentebb említett előadók: korábban nem volt jelen a zeneiparban, nem ismerte őt senki, a TikTtok adta lehetőségeket kihasználva azonban felépítette saját brandjét, mely meghozta számára a várt sikert.

Igaz, világsztárnak még nehéz nevezni, hisz az amerikai lemezlistákat még nem sikerült meghódítania, ugyanakkor Ashnikko nem is annyira a mainstreamnek csinál zenét. Kreatív, cuki és kissé kattant stílusával olyan kamaszdühtől tajtékzó, de mégis szellemes popdalokat ír, amik tökéletesen megragadják sok Y-generációs fiatal élményeit, vad képekkel aláfestve szövegeiben. Ő amolyan „fura lány", akit nehezebb eladni a tömegnek.

Olivia Rodrigo

Olivio Rodrigo az egyik legújabb példája a TikTokon születő nagy sikereknek, ugyanakkor az ő útja sem volt előzménynélküli. Mielőtt ugyanis a Drivers License című száma virális szenzációvá és listavezető slágerré vált volna, a világ egyik legnagyobb médiaóriásának, a Disney-nek dolgozott. A High School Musical: The Musical – The Series című vicces nevű Disney+ sorozatban vált először ismertté, miután a népszerű filmek alapján készülő széria egyik sztárja lett.

Éppen ezért Rodrigonak már azelőtt volt egy fiatal, a TikTokon aktívan jelenlevő rajongótábora, hogy szólókarrierbe kezdett volna. Nem feltétlenül óriási, de pont elég ahhoz, hogy amikor elkezdett dalokat kiadni, akkor annak már legyen egy akkora közönsége, mely révén számai terjedni tudtak. Azonban persze mindenkit meglepett, amikor váratlanul egy olyan előadó száma lett az Egyesült Államok leghallgatottabb dala, aki előtte csak egy streamingcsatornán futó tinisorozat szereplője volt.

Ugyanakkor a fiatal énekesnő meglovagolta száma sikerét, feltámasztotta és újragondolta a kétezresévek Paramore és My Chemical Romance által fémjelzett emorockját –- némileg poposítva azt. Éppen ezért komikus, hogy bár ő jelenleg generációjának egyik legnagyobb sztárja, továbbra is szerződése van a Disney-vel, ami miatt még pár szezont kénytelen lehúznia sorozatában, ezért például még turnézni sem tud. Marad tehát a TikTok. Az előny, amivel indult, végül valahol hátrány is, ugyanakkor kétségtelen, hogy sokat fogunk még róla hallani a zenéje kapcsán.

Roddy Ricch

Roddy Rich sikere pont az a kellemes anomália, amit a TikToknak köszönhetően egyre gyakrabban láthatunk. A fiatal rapper kiadta lemezét mérsékelt sikerrel, aztán a platform úgy döntött, hogy slágerré teszi The Box című dalát. Igen ám, de a Boxot valójában ki sem adták kislemezként, nem kapott extra promóciót, szimplán csak egy dal volt a lemezen a többi közt. Valahogy mégis megtalálták maguknak a közösségi oldal felhasználói és nagyobb sikerre vitték, mint ahogy azt az előadó és csapata eredetileg remélte.

Először akkor figyeltek fel az emberek a dalra, amikor a karácsonyi időszakban egy, az ünnephez kicsit sem kötődő rapszám makacsul tartotta magát az élbolyban egy rappertől, akiről a nagyközönség egy része még nem is feltétlenül hallott. Aztán az ünnepi szezon után megragadta a Billboard Hot 100-as lista trónját és heteken keresztül nem is engedte azt el.

Ez a siker alaposan megdobta a lemezeladásait is, később pedig DaBabyvel közös Rockstar című számukkal újabb listavezető slágert mondhatott magáénaka zenész Ugyanakkor Roddy Rich nem igazán slágerelőadó, sokkal inkább a lemezekben gondolkodó, kitartó és dedikált közönséget építő előadók prototípusa, hosszú szavatosságú és időtálló karrierrel. Viszont a TikTok úgy döntött, hogy beleszól a mainstream zene alakulásába és szupersztárságig repítette a semmiből a művészt.

beabadoobee

Talán beabadoobee esete a legérdekesebb, hisz valójában nem is az ő slágere futott fel igazán a platformon, mégis ő profitál belőle a legtöbbet. Egy PowFu nevű rapper hangmintázta egy számához az akkor még jobbára alig ismert fiatal énekes-dalszerző egyik korábbi dalát. A művész sokkal inkább lokálisan építette rajongóibázisát, de miután PowFu száma felfutott a TikTokon, hirtelen sokan kiváncsiak lettek, hogy ki is az a lány, aki a refrént énekli.

PowFura valószínűleg nem fogunk sokáig emlékezni, nem egy kifejezetten karizmatikus előadó és nincs is olyan brandje, ami megmentené az egyslágeres csodává válástól. Ellenben beabadoobee személyében kaptunk egy alternatív rockelőadót, aki ugyan valószínűleg nem fogja soha uralni a slágerlistákat, viszont műfajában a következő évek egyik legizgalmasabb és legsikeresebb előadója lehet, akit csendes és észrevétlen berobbanása óta folyamatosan kísér a kritikai siker.

Szóval, ha nem is neki lesz a legnagyobb karrierje, valószínűleg azon előadók közt lesz felsorolásunkban, akikre még talán évtizedek múlva és emlékezni fogunk. Pillanatnyi siker helyett ugyanis életművet épít, kiegészítve egy kisebb, de annál lelkesebb rajongói táborral.

Ha pedig PowFu nem dönt úgy, hogy használja az egyik számát, talán sose került volna ennyire a kritikusok szeme és füle elé.

Zack Fox

Zack Fox sztorija bizonyítja igazán, hogy bár nem árt egy jó marketingstratégia és a TikTok tudatos használata egész nagy karrierek kezdete lehet a zeneiparban, valójában teljesen kiszámíthatatlan, hogy miből lesz siker a platformon. Fox ugyanis amolyan alterkomikus, aki főleg az interneten felnőtt embereknek egészen fura, a klasszikus médiafelületeken nyomdafestéket nem tűrő humora. Arra viszont nem számított ő sem, hogy egyszer összehülyéskedik majd egy slágert.

Az egész úgy kezdődött, hogy Kenny Beats producer YouTube-műsorának, a The Cave-nek a vendége volt, ahol a műsorvezető minden epizódban egy másik zenésszel rak össze egy dalt. Többnyire nem azért, hogy kiadja, gyakorlatilag csak a műsor kedvéért. Fox epizódja pedig nem is indult igazinak, szimplán csak a műsor operatőre dobta be viccből, hogy ha már a komikus úgyis ott lóg a stúdióban, akár fel is vehetnének vele egy kamuepizódot, amiből végül az egyik legviccesebb valódi rész lett.

A Jesus Is The One (I Got Depression) című szám gyakorlatilag egy nagy és hosszú shitpost, amit saját maguk szórakoztatására csináltak, de nem terveztek soha hivatalosan kiadni. A TikTokon viszont annyi ember tartotta viccesnek, hogy egy ponton mind Kenny Beats, mind pedig Fox úgy érezték, ha nem adják ki hivatalosan is, akkor nagyon sok pénzről maradnak le. Szóval kiadták, a dal pedig a Spotify virális slágerlistáját két héten át vezette, Foxot pedig megkereste számtalan kiadó, hogy szerződtesse előadóként.

A komikust nem igazán érdekelték ezek, bár továbbra is ad ki zenét. A stand-up fellépései viszont mind teltházasok lettek a szám hatására, nemrég pedig előadóként is teltházas koncertet adott. Saját elmondása szerint a dal sikere sokat elárul a kortárs hip-hop állapotáról, hogy a csúcsra tudta trollkodni magát egy értelmetlen buta dallal. Ha pedig azt nézzük, hogy az egyik legjobb feltörekvő producernek számító Kenny Beats-nek a trollszáma sikeresebb lett, mint bármi, amit komolyan csinált, valahol igaza is van. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a dal fergetegesen vicces. Szóval a TikTokon egy jó viccből is karriert lehet építeni.

A figyelmetekbe ajánljuk