Legénység szájbarágó: ki-kicsoda a vitorlás hajón?
Kerekes Zsombor

Legénység szájbarágó: ki-kicsoda a vitorlás hajón?

Nagyjából mindenki tudja, hogy a vitorlásra kell egy kormányos vagy kapitány, meg vannak még rajta páran, akiknek azt kell csinálniuk, amit a kapitány mond. A képlet sokkal bonyolultabb ennél, főleg, ha egy katamaránról van szó.


Egy egytestű túrahajót, ha megfelelően fel van szerelve, akár egy ember is ki tud vinni a vízre. Sőt egy profi akár körbe is tudja vitorlázni a földet egyedül, szinte bármilyen időjárási körülmények között, gondoljunk csak Fa Nándorra és a Vendée Globe-ra. Ehhez persze egy speciálisan felkészített hajóra van szükség és egy profira. A Balatonon, viharjelzésnél senkinek nem ajánljuk, hogy kicsússzon vagánykodni egyedül, mert életveszélyes.

Mi a helyzet a katamaránokkal?

Nagyon más a helyzet a katamaránok esetében! Miért? Jöjjön néhány adat ezekről a versenygépekről. A Kékszalagon induló 35-45 lábos hajókra árbóca 20-23 méter is lehet, legnagyobb vitorlájuk pedig 200 négyzetméter, de összesen akár 300 négyzetméter vitorlafelülettel is „repülhetnek” a vízen. (Néha szó szerint, ugyanis leggyorsabban akkor haladnak, ha az egyik hajótest elemelkedik a víztől). Mindehhez a hajótest súlya összesen 1,5 tonna körül van. Elképesztő számok ezek, nem véletlen, hogy a katamaránok évek óta uralják a Kékszalagot. Képzeljük el, hogy az árbóc tetejét akkor érnénk el kényelmesen, ha egy hat emeletes ház erkélyéről nyúlnánk ki, a 200 négyzetméteres code zeró kiterítve a legtöbbünk lakásában el sem férne. Ehhez jön a vízen szinte elképesztő 50 kilométeres maximális sebesség. Egy ilyen hajóhoz kell a legénység, a Prospex Team esetében a legénység hét fő és mindenkinek pontosan meghatározott szerepe van a hajón. Az ő segítségükkel mutatjuk be ezeket a szerepeket.

A kormányos

„Kezdjük is a kormányossal. A kormányosnak több fő feladata is van, köztük a hajóvezetés. A csapatra, a műszerekre és a tapasztalatára támaszkodva folyamatosan a sebesség és irány kombinációját optimalizálja fejben, hogy a lehető legrövidebb idő alatt jusson el a hajó A-ból, B-be, megelőzve a versenytársakat. Ez egyfelől tudomány, de talán ugyanannyira művészet is mert a sikeres kormányosok minden egyes méterért ‘megküzdenek’, érzik a hajó dinamikájából, hogy mikor lehet apró előnyökre szert tenni, ami egy Kékszalag, közel 170 kilométerén éppen jelentheti az első vagy a második hely közötti különbséget.”

A hajókapitány (boat captain)

„Sokaknak újdonság lehet, hogy a boat captain nem egyezik a kormányossal. A boat captain ugyanis elsősorban a hajó technikai állapotáért felelős, illetve a boat captain az, akinél egy soha véget nem érő feladatlista lapul, hogy éppen melyik kötelet kell kicserélni, milyen alkatrészeket kell újra rendelni, vagy éppen milyen javítási, vagy fejlesztési feladatokat kell ellátni a hajón.” Sok esetben a hajókapitány nem is vitorlázik, a Prospex Team esetében viszont igen, sőt a taktikában is segíti a kormányost. Ez szerencsés, a tavalyi győztes RSM esetében hasonló a helyzet.

Nagyvitorla trimmer

Az ő feladata a nagyvitorla állítása, az aktuális sebesség biztosítása minden körülmények között.

Trimmer

Az orrvitorlák, melyek a legnagyobbak a hajón, állításáért felel a trimmer.

Mastman

Az „árbócember”, akinek a nevéből adódóan az árbóc körül vannak teendői. Amikor fordul a hajó, az orrvitorlát ő segíti egyik oldalról a másikra. Ezen manőverek során a sverteket is ő kezeli.

Foredeck

A Foredeck a vitorlacserék lebonyolításáért felel. A folyamatosan változó szél, vagy akár egy taktikaváltás miatt gyakran van szükség vitorlacserére (extrém esetben akkor is, ha megsérül a vitorla). És minél gyorsabb a csere, a hajó annál kevesebb sebességet veszít.

Miért is kell ennyi ember?

A Prospex Team idén egy új technológia segítségével megmutatja egy videóban, hogyan dolgoznak együtt a csapattársak és mindezt élőben hallgathatjuk a fedélzetről! Íme:

A Hamu és Gyémánt csapata a tavalyi évhez hasonlóan idén is tudósítani fogja az eseményt, mely során beszámolunk a verseny a legfontosabb pillanatairól. Amennyiben szívesen felidéznéd a 2021-es Kékszalag történéseit, a tavalyi élő közvetítésünket ezen linken találod meg.

Idén a Prospex Team a hamuesgyemant.hu közvetítésének szakmai partnere, őket is követjük majd a versenyen július 14-étől!


A figyelmetekbe ajánljuk