Elérkezett második versenynapjához Európa legnagyobb tókerülő versenye, az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. Bár az abszolút győzelmet megszerezte az RSM2, a csata továbbra sem ért véget, a hajóosztályokon belül hatalmas küzdelem zajlik. Csapatunk a mai napon is kint lesz a vízen, hogy a lehető leggyorsabban beszámoljunk a sportesemény részleteiről és hőseiről.


Cikkünk folyamatosan frissül.

Az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj támogatója az új elektromos Audi Q4 e-tron.

21.35

Zárjuk a második versenynapot. Holnap délelőtt még érkezünk egy rövid időre, addig pedig a legnagyobb hősöknek kitartást és jó szelet kívánunk!

21.30

Biztos győztes a Nautic hajóosztályban a Fanatik. Összetett 58. helyen futott be a Nautic 330 osztályú Cosinus, ők is megnyerték a saját kategóriájukat. Szintén első a Lábad X az ORC hajóosztályban. Emellett gratulálunk a 8mOD-ban induló, Dalos Attila vezette Pannonvoyage nevű hajónak, a kategóriájukban biztosan győzedelmeskedtek.

21.24

Tömegesen érkeznek a hajók, végre fúj a szél!

21.15

Óriási csatát vívnak egymással a B25-ös hajóosztály versenyzői. A Solaris mancsaftjával, Czmarkó Gergővel beszélgettünk. Gergőt Badacsonynál értük utol, beszámolójában egészen a siófoki bójáig kanyarodott vissza. Igen kimerítő út van mögöttük, a második pályajelző után szinte végig cirkálták a Balatont. A hajnali órákban, a déli part mentén értesültek róla, hogy a Penny és a Phoebus tetemes előnyre tettek szert. Természetesen ez nem szegte kedvüket, az éjszaka folyamán váltásban pihentek, majd hajnalhasadtával újult erővel folytatták az idei Kékszalagot. Gergőéket sem kerülte el a perzselő júliusi napsütés, a keszthelyi bóját bevették, de a legénységen már mutatkoztak a fáradtság jelei. Kitartóan hajóztak tovább az északi parton, amikor jött a hír a rádión: az országhatárnál esik az eső, vihar várható! Bár a vihar – egyelőre – nem csapott le a Balatonra, a szele elérte Badacsonyt. A nyugati medencére másodfokú riasztás adtak ki, Gergőék gyorsan fel is kapták a mentőmellényeket. Általánosságban a Balaton hosszanti tengelyére fújt a szél, így parttól függetlenül mindenki hátszélben hasíthatta a vizet. Dagadtak a vitorlák, Gergőék adrenalinszintje felugrott, átléptek a holtponton. Ráadásul a hullámokat is felkorbácsolta a szél, ami egy plusz löketet adott a Solarisnak. Gergőt megkérdeztük a mezőnyről is. Úgy véli, a B25-ös hajóosztály első helyéért a Penny és a Phoebus olyan csatát fog vívni, mint a Fifty-Fifty és az RSM. A Solaris jelenleg a középmezőnyben halad, arra számítanak, hogy 5-8 kilométerrel az éllovasok mögött érnek be. Nem lesz könnyű dolguk, ádáz csata várható a harmadik-negyedik-ötödik helyért.

Gergő elmondta, a szendvicskészletük fogyóban van, így arra hajtanak, hogy éjfél előtt beérjenek a célba. Ha marad a széljárás, erre reális esélyük van. Az is kiderült, hogy stílusosan, ha valaki jól teljesít a fedélzeten, egy Balaton szeletet kap jutalmul. Annyira jól dolgozik mindenki, hogy már ebből sem sok van a Solarison. Jó szelet kívánunk a Solarisnak!

21.00

A 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj eddig befutott hajói:

1. RSM – Nyílt többtestű

2. Raiffeisen Fifty-Fifty – Nyílt többtestű

3. AUDAX Django – Nyílt többtestű

4. Ribstory – Nyílt többtestű

5. MKB-Prospex – Nyílt többtestű

6. Nanushka Forestay – Nyílt többtestű

7. New Black Jack – Nyílt többtestű

8. PreVital – Nyílt többtestű

9. POPLART – Nyílt többtestű

10. Bogi – Nyílt többtestű

11. Principessa – Yardstick I/1 csoport

12. Cofidis – Nyílt többtestű

13. T23 – Nyílt többtestű

14. Avatar II. – Yardstick Open csoport

15. Sponsor Wanted – Yardstick Open csoport

16. Quantum Sails Trentasette – Yardstick I/1 csoport

17. No1 – Yardstick I/1 csoport

18. Lillafüred – Összevont cirkáló

19. Nemere II. – Összevont cirkáló

20. Lola – Yardstick I/1 csoport

21. Sirocco – Yardstick I/1 csoport

22. Regoplast – Yardstick Open csoport

23. Fazék – 8m OPEN

24. Sleepwalker – Nau 370 Run

25. Magnum – Nau 370 Run

26. Alison – Yardstick I/1 csoport

27. Anna – 70-es cirkáló

28. Narvál – 8m OPEN

29. Remete – Yardstick I/1 csoport

30. Obsession – 11m One Design

31. Sputnik – Melges 24

32. Surprise – Nau 370 Run

33. Szamuráj Jack – Yardstick Open csoport

34. Nostromo – 8m OPEN

35. 100% – Asso 99

36. Nelson Flottalízing – 8m OPEN

37. Gardazurra – Yardstick I/1 csoport

38. Koan – Yardstick I/1 csoport

39. Sindbad – Yardstick I/2 csoport

40. Infinity – Nau 370 Run

41. Present Perfect – L30 OD Hungary

42. Hód – Melges 24

43. Twin-Go – Nyílt többtestű

44. Kishamis – Összevont cirkáló

45. Fantom – Nau 370 Run

46. Carbonado – Nau 370 Run

47. Storm – 11m One Design

48. Inhaca 3 – 11m One Design

49. Nemes – Nau 370 Run

50. Fanatic – Nautic

51. Random – Melges 24

52. Péter-Pál – Yardstick I/1 csoport

53. Csimborasszó – Asso 99

54. Mix – Yardstick I/1 csoport

55. Esse – Yardstick I/1 csoport

56. Vízipók – Yardstick I/2 csoport

57. Nelson – 8m OPEN

58. Cosinus – Nautic 330

59. Team Manana – Nautic 330

60. After 8 – Nautic 330

61. Caipirinha long – 11m One Design

62. Equilor – Asso 99

63. Stinger 24,6 – Yardstick I/2 csoport

64. Suttogó – Nautic 330

65. Lábad – X ORC

66. #1 – Yardstick I/1 csoport

67. Pannonvoyage – 8m One Design

68. Revolution – Nau 370 Run

20.30

Egy újabb érdekes szösszenet a Kékszalagról. Tegnap már írtunk a Nemere MPK csapatáról, akik a yardstick 1-es osztályban neveztek. A srácok nagyon jó hangulatúak voltak és kifejezetten örültek az interjúnak, sőt kérték is, hogy a mai nap folyamán hívjuk vissza őket. Meg is tettük, de legnagyobb meglepetésünkre Tosoki Szilárd, a legénység egyik tagja jelezte, hogy ők bizony 11.35 perckor feladták a versenyt. Az ok rendkívül egyszerű: szerettek volna fürdeni egyet a Balatonban, de mivel erre a versenyszabályzat nem ad engedélyt, levették a versenyzászlót, ezzel jelezve, hogy nem folytatják tovább a Kékszalagot. Elmondása szerint ma reggelre elfáradtak, emellett nagyon levoltak maradva, a kellemes hangulat, a jó társaság, a Balaton és a barátság pedig már eleve adott volt. Úgy gondolták, az előbb felsoroltak a parton is ugyanúgy rendelkezésre állnak, így ők tisztelettel megköszönték a lehetőséget, és hazamentek. De ők is Hősök és jövőre körbemennek!

20.08

Szeretnénk mindenkit megnyugtatni: nem tűntünk el, szimplán csak nem volt befutó csapat az elmúlt másfél órában. Na de majd hamarosan, feltámadt ugyanis a szél.

18.39

Ismerősen cseng az Öreg hajó neve? Nem véletlen, hiszen Békés Miklósék az elmúlt 30 évben rendszeres résztvevői voltak a Kékszalag és a Fehérszalag versenyeinek. Miklósék idén a rajtvonal legdélebbi részén várták a verseny kezdetét, majd Siófok irányából vágtak neki a kenesei bójafordulónak. Az Öreg legénysége már az elején észlelte, hogy az északi parton szerencsésebb a széljárás, de ez csöppet sem tántorította el őket a versenytől. A kenesei bóját hajóosztályuk utolsó tagjaként kerülték meg, ezen a ponton az abszolút mezőnyben a 440. hely környékén álltak. Így vágtak neki Siófoknak. Öreg hajó nem vén hajó, Miklóséké pedig pláne nem az. Kenese és Siófok között úgy megtáltosodtak, hogy közel 200 helyet javítottak a pozíciójukon. Szerencséjük volt, ugyanis még a gigantikus dugó előtt maguk mögött hagyták a második pályajelet. A tihanyi csőbe érve már a naplemente fogadta őket, ezen a pontot átpártoltak az északi oldalra. A Tihanyi-szoros-Keszthely távon úgy érték be a hajóosztályuk éllovasát, hogy a Gé.-nak Siófokon még kétórányi előnye volt az Öreggel szemben. Miklósék végül másodikként kerülték meg a keszthelyi bóját, 15-20 másodperccel a Gé. mögött. Fél óra sem kellett hozzá, és át is vették a vezetést a Sugár Regatta hajóosztályban. A két éllovas dupla vagy semmi alapon a déli partnak vette az irányt, míg a többiek az északi oldalon vitorláztak tovább. Miklósékat Fonyódnál értük utol. Elmondta, hogy amint átértek a déli oldalra, egyszerűen megállt a szél. A Mária-Fonyód távot 6-8 óra alatt tették meg. Mikor hívtuk őket, már közel 8 órája szinte mozdulatlanul, egyhelyben álltak. A Pál Gaszton kormányozta Gé. is hasonló helyzetben volt. Gasztonék úgy döntöttek, feladják a versenyt. Felajánlották, hogy az Öreget is kivontatják a kikötőbe. Miklós megnyugtatott, ők mindenképp végig akarják vitorlázni az idei Kékszalagot is, így udvariasan visszautasították a lehetőséget. Mi tagadás, igazi Kékszalag-hősökhöz méltó magatartás mindkettő hajó részéről. Miklósék egyelőre kitartanak, bár hozzátette, még szokniuk kell a helyzetet, hiszen az elmúlt években rendre az osztályuk első helyein végeztek. 2019-ben a Yardstick korrigált versenyt megnyerték, a legeredményesebben navigáló hajó címével egyetemben. Miklóson érződik a profizmus, elkeseredésnek jelét sem mutatta, sőt, viccelődve megjegyezte, hogy legalább az árvaszúnyogok nem lepték el őket az éjszaka folyamán. Néhány óra múlva ismét megkíséreljük elérni őket. Addig is jó szelet az Öreg legénységének, rájuk fér!

18.33

Íme a keszthelyi bójaforduló osztályonkénti élmezőnye:

forrás: tracking.airmoniq.com

15-ös túrajolle

  • 1.Szivárvány
  • 2.Mokány

25-ös túrajolle

  • 1.Orion

30-as cirkáló

  • 1.Mágia
  • 2.Hárpia

33-as

  • 1.Xanax
  • 2.Széltoló
  • 3.Xenomorph

50-es cirkáló

  • 1.Betadine
  • 2.Bolero

8m One Design

  • 1.Nekem 8
  • 2.Natrium Hyatt
  • 3.Vokurka
  • 4.Krackerjack

8m OPEN

  • 1.Nostromo
  • 2.Narvál
  • 3.Chili

Asso 99

  • 1.Fantomasso

B 25

  • 1.Phoebus
  • 2.Penny
  • 3.Solaris
  • 4.Anonym

Bavaria 32

  • 1.Viapan
  • 2.Skywalker
  • 3.Jacky
  • 4.Favonius
  • 5.Szélénk

Cruiser Class

  • 1.Brigant
  • 2.Onix
  • 3.First Aquarius

Dolphin

  • 1.Headhunter
  • 2.HunGer
  • 3.Accenture
  • 4.Natita

Elliott 770

  • 1.Part-y
  • 2.Findusz

Európa 30-as

  • 1.Bestia
  • 2.Ábránd
  • 3.Zarándok

Folkboat

  • 1.Mormota
  • 2.Gandalf

J24

  • 1.Jukebox
  • 2.Gone With the Wind
  • 3.Maui

L30 OD Hungary

  • 1.Piros

Melges 24

  • 1.Sputnik

Nau 370 Run

  • 1.Carbonado

Nautic

  • 1.Mahimahi
  • 2.Fanatic
  • 3.Jégvirág

Nautic 330

  • 1.Meru
  • 2.Cosinus
  • 3.After 8
  • 4.Predator
  • 5.Menta

Nyílt többtestű

  • 1.RSM
  • 2.Raiffeisen Fifty-Fifty
  • 3.New Black Jack
  • 4.AUDAX Django
  • 5.PreVital

ORC

  • 1.Loupiot
  • 2.Amina Pro
  • 3.Hector
  • 4.Restless
  • 5.Dopff

Összevont cirkáló

  • 1.Kishamis
  • 2.Tramontana
  • 3.Talizmán
  • 4.Daruvár

Regina

  • 1.Szindbád
  • 2.Moby Dick
  • 3.Nostra
  • 4.Kalamandra II.

Scholtz 22

  • 1.Berka
  • 2.Center
  • 3.Pegazus
  • 4.Duhaj
  • 5.Xtreme

Sudár Regatta

  • 1.Gé.
  • 2.Öreg
  • 3.Száz*szép
  • 4.Tobago
  • 5.Joystick

Sudár Sport

  • 1.Sudár Uno
  • 2.Alsol
  • 3.Semiramis
  • 4.Thétisz

Yardstick I/1 csoport

  • 1.Principessa
  • 2.Quantum Sails Trentasette
  • 3.Lillafüred
  • 4.Lola
  • 5.Sirocco

Yardstick I/2 csoport

  • 1.Béla úr
  • 2.Fekete Ló
  • 3.Red Chili
  • 4.Distinti Saluti
  • 5.Desiderata

Yardstick II. csoport

  • 1.Vampire
  • 2.Wamot
  • 3.Yogi
  • 4.Aquamarin
  • 5.Senorita

Yardstick III/1 csoport

  • 1.Zsó2
  • 2.Equvitus
  • 3.Linie
  • 4.Bödön
  • 5.Vidra

Yardstick III/2 csoport

  • 1.Svea
  • 2.Bolygó
  • 3.Eörnie
  • 4.Delej
  • 5.Törpicula

Yardstick Open csoport

  • 1.Avatar II.
  • 2.Regoplast
  • 3.Szamuráj Jack

18.17

A még versenyben lévő csapatok nem igazán haladnak, a Szigligeti-öbölben például egy nagyjából harminc hajóból álló boly ragadt be. Teljes a szélcsend, a levegő pedig fülledt. Nem lehet könnyű dolguk a csapatoknak. De mit lehet ilyenkor tenni? Horváth Péter elmondja.

17.10

A 1936-ban és 1938-ban győztes, Kovács Béla által vezényelt Kincsem 4 nevű hajó tervei alapján épült J fedélzetéről Rujik István nyilatkozott nekünk. A replika jellegéből adódóan a vitorlás a régi korok versenyeit idézi, jól példázza ezt, hogy a J-nek fából van az árbóca. A 22-es versenyjolle osztályú hajó kormányosa csalódottan értékelte a futamot, mivel saját bevallása szerint elhibázta a taktikát mikor a verseny során Fonyód felé ment, ami miatt hatalmas hátrányba kerültek, lényegében tömegével húztak el mellettük a hajók.

Rujik Istvánról érdemes megjegyezni, hogy 5 kategóriában volt magyar bajnok és 1980-ban, a moszkvai olimpián 9. lett finn hajóosztályban, pont emiatt hatalmas benne a versenyszellem és nyilván bosszantja a rosszul meghozott döntés. Ezt leszámítva jó a hangulat a jelenleg Balatonboglár vonalában járó hajó fedélzetén. Komolyan veszik a versenyt, nincs alkohol a fedélzeten, ételből is csak annyit hoztak magukkal, amennyi szükséges. A verseny előtt az első 100-ba jutás volt az elsődleges céljuk, ez most azonban változott, de ma éjszakára szeretnének hazaérni.

16.28

Az első versenynapon, a kenesei bójánál még arról beszélgettünk, hogy óriási kavarodás van a mezőnyben. Ez az állapot mostanra – 30 órával az rajtot követően – elkezdett stabilizálódni, a hajóosztályok nagyjából összerendeződtek. Hogy éppen mi történik a versenyen? Mutatjuk!

15.45

Újabb osztályharc a befutó előtt

A Nau 370-es osztályban 31 óra vitorlázás után egymástól mindössze 50 méterre 3 hajó versenyzik. Elől a Fantom, utána a Carbonado, a harmadik helyen pedig a Nemes.

15.30

A 11 M One Design hajóosztályba tartozó Storm és az Inhaca 3 között hatalmas küzdelem folyik a második és harmadik helyért. 31 óra vitorlázást követően most csak 5 méter távolságra vannak egymástól.

15.23

A Kékszalag leggyorsabb hajói idén is a füredi móló előtt versenyeznek majd egymással, a nézők pedig testközelből élvezhetik a száguldó hajók csatáját. A versenyzők egy 500 méteres pályán tesznek arra kísérletet, hogy egy óra alatt a lehető legnagyobb sebességet hozzák ki katamaránjaikból. Itt nincs taktika, csak a nyers erő.

15.17

Híreket kaptunk a Yardstick III/2-es hajóosztályból, méghozzá egyenesen a Windy fedélzetéről. A Windy éppen a keszthelyi öböl bejáratánál jár. A hajó kapitánya, Dr. Tóth Máté a családjával vágott neki az idei versenynek. Máté elmondta, hogy egy tűrhető rajt után egy egész jó széljárást fogtak ki az északi parton. A kenesei bóját kiváló idővel kerülték, az első kétszáz versenyző között voltak, akik Siófok felé vették az irányt. Siófoknál elfogyott a szél, itt nagyjából két órát várakoztak a többi hajóval. Mátéék remekül megszervezték a Kékszalag idei első éjszakáját. Kettesével váltották egymást. Máté a feleségével, fia pedig nagyapjával volt párban, így többé-kevésbé mindenki ki tudta pihenni magát. Az éjszakai vitorlázáshoz a déli partot választották, ez jó döntésnek bizonyult. A parti szél egészen Fonyódig repítette őket. Itt rengeteg szélforduló nehezítette a dolgukat. Bár nem szélsebesen, de szépen haladnak a keszthelyi öböl felé, méghozzá spinakkerrel. Mátéék reménykednek a dobogós helyezésben. Hozzátette, elsődleges céljuk, hogy szintidőn belül teljesítsék a versenyt. A Windy jelenleg a Yardstick III/2-es hajóosztály középmezőnyében található. Igen szoros a verseny, így komoly izgalmak várhatók a Yardstick III/2 élmezőnyében. Jó szelet kívánunk a Windy-nek!

17.55

A 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj eddig befutott hajói:

1. RSM – Nyílt többtestű

2. Raiffeisen Fifty-Fifty – Nyílt többtestű

3. AUDAX Django – Nyílt többtestű

4. Ribstory – Nyílt többtestű

5. MKB-Prospex – Nyílt többtestű

6. Nanushka Forestay – Nyílt többtestű

7. New Black Jack – Nyílt többtestű

8. PreVital – Nyílt többtestű

9. POPLART – Nyílt többtestű

10. Bogi – Nyílt többtestű

11. Principessa – Yardstick I/1 csoport

12. Cofidis – Nyílt többtestű

13. T23 – Nyílt többtestű

14. Avatar II. – Yardstick Open csoport

15. Sponsor Wanted – Yardstick Open csoport

16. Quantum Sails Trentasette – Yardstick I/1 csoport

17. No1 – Yardstick I/1 csoport

18. Lillafüred – Összevont cirkáló

19. Nemere II. – Összevont cirkáló

20. Lola – Yardstick I/1 csoport

21. Sirocco – Yardstick I/1 csoport

22. Regoplast – Yardstick Open csoport

23. Fazék – 8m OPEN

24. Sleepwalker – Nau 370 Run

25. Magnum – Nau 370 Run

26. Alison – Yardstick I/1 csoport

27. Anna – 70-es cirkáló

28. Narvál – 8m OPEN

14.35

Mit érdemes tudni a Balaton legszebb fából készült hajóiról?

Az Összevont Cirkáló Osztály legújabb versenyzője, a Kishamis is hamarosan célba ér. Egyébként a kategória hajói, azok a versenyképes, tőkesúlyos vitorlások, melyek a korabeli típusterveknek megfelelően fából épültek. Az osztály 14 hajóját tulajdonosaik nagy gonddal őrzik a jövő nemzedékek számára. A képen a legendás Sirocco körvonalai rajzolódnak ki a balatoni naplementében.

Sirocco

13.40

A Badacsony tájékán járó Rose legénységének tagja, Gyuricza Péter örömmel számolt be arról, hogy az ORC kategóriában versenyző hajójukkal kifejezetten jól haladnak. A tegnap óta 100 helyet javító vitorlásnak kedvez a szél erőssége, természetesen ez megalapozza a jó hangulatot a fedélzeten. A tegnapi nap folyamán volt olyan időszak, amikor a legénység kedve közel sem volt ilyen jó, Péter bevallása szerint a szélcsendes idő kissé demoralizálta a társaságot.

Emellett a siófoki tömörülés során összekoccantak egy másik vitorlással, szerencsére egyik hajó sem sérült meg. A csapat zenehallgatással és társasjátékozással üti el az időt, a Spotify-on található toplistákat hallgatják szinte egész idő alatt. Arra kérdésre, hogy előzetesen milyen helyezést tűztek ki célul maguk elé, Péter viccesen megjegyezte, hogy az összesített első helyet, de azt az RSM már sajnos elcsaklizta előlük. Komolyra fordítva a szót, reménykednek benne, hogy sikerül 48 órán belül célba érniük, sőt még egy osztályon belüli dobogós helyezésre is van esélyük. Amennyiben ez nem sikerül, akkor is mindenképp végigmennek a verseny távon.

13.38 Sokan még a nyugati medencében

Nagyjából már harmincnál járhat azoknak a csapatoknak a száma, akik eddig sikeresen beértek a célba. A Tihanyi-csőben azonban most megfogyatkoztak a hajók, a legtöbb, még versenyben lévő csapat ugyanis még a nyugati medencében van. Hogy ennek mi lehet az oka? Horváth Péter szakkommentátorunk elmagyarázza.

15.30

A 11 M One Design hajóosztályba tartozó Storm és az Inhaca 3 között hatalmas küzdelem folyik a második és harmadik helyért. 31 óra vitorlázást követően most csak 5 méter távolságra vannak egymástól.

12.53

A Yardstick Open kategóriában versenyző Szamuráj Jack is már a csőben suhan – hamarosan célba is fog érni. A hajó megépítésekor egyetlen cél lebegett az alkotók, Déry Attila és Paulovits Dénes szeme előtt, hogy egy olyan hajót hozzanak létre, ami felveszi a versenyt a leggyorsabb egytestűekkel és a liberákkal is. A kiülőkeretes, trapézos hajót 2004-ben a Kékszalag sztárjaként ünnepelték.

12.51

Fekete Attilát, az Indra kapitányát Balatonfenyves közelében értük el telefonon. Attiláéknak nem ez az első versenyük, összeszokott csapattal vágtak neki a Kékszalagnak. A B25-ös hajóosztályban induló Indrának eddig a szél, pontosabban annak hiánya okozta a legnagyobb fejtörést. Tegnap sikerült elkerülniük a balatoni dugót, viszont mire ők is elérték a második bóját, elfogyott a szél. Ahogy Attila fogalmazott, egy ideig nézegették a siófoki bóját. Attiláék éjszakája nyugodt volt. Az északi partot választották, és bár volt egy nagyjából másfél órás szélcsend, szépen haladtak, egészen Fonyódig, ahol ismét hajtóerő nélkül maradtak. A Balaton 25-ösök osztályában jelenleg ötödikek, ez viszont hamarosan változhat. A Penny-t valószínűleg már nem fogják beérni, de a dobogó többi helyéért továbbra is óriási a versenyfutás. A B25-ösök nagyjából egy bolyban vannak, legtöbbjük a harmadik bója megkerülésére készül. Ahogy a kapitány fogalmazott, nehéz órákkal előre tervezni, egyelőre a keszthelyi bójára koncentrálnak, legfőbb céljuk pedig az, hogy időben befussanak a füredi kikötőbe. A hangulat egyébként remek a fedélzeten. A kapitány az este folyamán lecsóval kedveskedett a legénységnek, de sajtokkal, zöldségekkel, gyümölcsökkel és egy kis édességgel is készültek a versenyre. Vészhelyzet esetére pedig beraktak egy pár babkonzervet is. Természetesen frissítőkből sem szenvednek hiányt. A kapitány hozzátette, az előző Kékszalagon rosszabbul álltak, mégis arra számít, idén később érnek be Füredre. Legutóbb jobb volt a széljárás a verseny második napján. Jó szelet kívánunk az Indrának és legénységének!

12.42 Sputnik már a csőben

A 100%-hoz hasonlóan a Sputnik is a csőben halad már. A Melges 24 hajóosztályban versenyző csapat szintén nyerhet saját kategóriáján belül. Ugyan itt tart a Nau370-es Surprise is – ők viszont lecsúsztak az aranyéremről, bár így is nagyon jól állnak.

12.30

A Nau 330-as osztályban szereplő Gyöngy kormányosa, Erhardt Péter is beszámolt saját hajójának helyzetéről. Véleménye szerint eléggé hosszúra nyúlik a verseny és ez kissé elveszi a legénység kedvét a vitorlázástól. Jelenleg Balatonlelle közelében járnak, gyakorlatilag egyáltalán nincs szél, de úgy tudja első helyen vannak a saját kategóriájukban. A keszthelyi öbölben komoly nehézségekkel kellett szembenéznie a hajó legénységének, mivel a sok termikus szél miatt elég erőteljesen összpontosítani kellett a kormányzásnál, nemsokkal ezután pedig belebotlottak egy árvaszúnyog rajba, ami nagyon kellemetlen volt számukra. Péter - aki tapasztalt Kékszalag versenyző – bízik benne, hogy ma délután 3 óra tájékán sikerül célba érniük.

12.23

Az Asso 99-es hajóosztályban versenyző 100% már a csőben. Minden valószínűséggel hamarosan célba is ér, ezzel pedig saját kategóriáján belül győztesként állhat a dobogóra.

11.59

És akkor íme egy galéria az első tíz befutóról:

RSM2

11.15

A yardstick 1-es osztályú Alison legénységének tagja, Németh Gábor nagy izgalmak közepette nyilatkozott nekünk. Saját bevallása szerint remekül megy a hajójuk, jelenleg a tihanyi csőben vannak és nemsokára célba érnek. A reggel folyamán sajnos belefutottak egy hínármezőbe, ami nagyon lelassította őket, de segítségükre volt egy keleties frissülés és ez új erőt adott nekik. Gábor boldogan újságolta, hogy valószínűleg az idei lesz az eddigi legjobb helyezésük, pedig tavaly a szintén komoly eredménynek számító 52. pozícióban végeztek. A rajt után egy órával nagyon beragadtak a tömegbe, de mivel haladási iránynak az északi partot választották, az ottani széllel sikeresen el tudtak szakadni a mezőnytől. A csapat tagjai a bulizás helyett a nagy beszélgetésekben hisznek, Gábor elmondása alapján mindig van a legénységben egy-két ember, aki megadja a kellemes alaphangot. Régi barátok lévén ezután rendszeresen előkerülnek a közösen átélt vicces emlékek, történetek, amelyek igazán különlegessé teszik a Kékszalagot.

10.47

Németh László a Xanax fedélzetéről adott nekünk helyzetjelentést. A Xanax jelenleg Badacsony és Fonyód közelében szeli a Balaton vizét. László elmondta, hogy igen kiélezett a verseny a 33-as hajóosztályban. Jelenleg négyen haladnak fej-fej mellett. A Xanax és a Madicken a déli, míg a Xenomorp és a Széltoló az északi parton viaskodik egymással.

Az éjszaka folyamán rengeteg taktikai döntést kellett meghozniuk. Eleinte az északi oldalon, középvizen csorogtak, ahol felerősödött a szél, így a reachert lehúzták génuára. A keszthelyi öbölből kiérve spinakkert húztak, egy darabig középvizen mentek, utána déli partot célozták meg. Itt beérte őket a Madicken. Ahogy László mondta, számtalanszor újra lett osztva a mezőny, lehetetlen megmondani, ki lesz a hajóosztályuk győztese.

Amikor átmentek délre, az északiak lehagyták őket, időközben viszont átpártolt a déli oldalra a szél, így már utol is érték a versenytársaikat. Jelenleg egy 150 négyzetméteres spinakkerrel próbálnak az élre törni, egyelőre 2-3 csomós sebességgel. László elmondta, hogy igen hűvös éjszakájuk volt, így már-már síöltözetet kellett magukra ölteniük. Próbálták kívül-belül melegíteni magukat. Az is kiderült, hogy Pónya Gábor kormányosuk igazi Kékszalag-hőshöz méltóan egyetlen percet sem aludt a verseny kezdete óta. Minden erejével azon dolgozik, hogy tökéletesen elnavigálja a Xanaxot. László hozzátette, a Xanax fedélzetén remek a hangulat, arra számítanak, hogy naplemente előtt elérik a füredi kikötőt. Jó szelet és szerencsés célbaérést kívánunk!

18.39

Ismerősen cseng az Öreg hajó neve? Nem véletlen, hiszen Békés Miklósék az elmúlt 30 évben rendszeres résztvevői voltak a Kékszalag és a Fehérszalag versenyeinek. Miklósék idén a rajtvonal legdélebbi részén várták a verseny kezdetét, majd Siófok irányából vágtak neki a kenesei bójafordulónak. Az Öreg legénysége már az elején észlelte, hogy az északi parton szerencsésebb a széljárás, de ez csöppet sem tántorította el őket a versenytől. A kenesei bóját hajóosztályuk utolsó tagjaként kerülték meg, ezen a ponton az abszolút mezőnyben a 440. hely környékén álltak. Így vágtak neki Siófoknak. Öreg hajó nem vén hajó, Miklóséké pedig pláne nem az. Kenese és Siófok között úgy megtáltosodtak, hogy közel 200 helyet javítottak a pozíciójukon. Szerencséjük volt, ugyanis még a gigantikus dugó előtt maguk mögött hagyták a második pályajelet. A tihanyi csőbe érve már a naplemente fogadta őket, ezen a pontot átpártoltak az északi oldalra. A Tihanyi-szoros-Keszthely távon úgy érték be a hajóosztályuk éllovasát, hogy a Gé.-nak Siófokon még kétórányi előnye volt az Öreggel szemben. Miklósék végül másodikként kerülték meg a keszthelyi bóját, 15-20 másodperccel a Gé. mögött. Fél óra sem kellett hozzá, és át is vették a vezetést a Sugár Regatta hajóosztályban. A két éllovas dupla vagy semmi alapon a déli partnak vette az irányt, míg a többiek az északi oldalon vitorláztak tovább. Miklósékat Fonyódnál értük utol. Elmondta, hogy amint átértek a déli oldalra, egyszerűen megállt a szél. A Mária-Fonyód távot 6-8 óra alatt tették meg. Mikor hívtuk őket, már közel 8 órája szinte mozdulatlanul, egyhelyben álltak. A Pál Gaszton kormányozta Gé. is hasonló helyzetben volt. Gasztonék úgy döntöttek, feladják a versenyt. Felajánlották, hogy az Öreget is kivontatják a kikötőbe. Miklós megnyugtatott, ők mindenképp végig akarják vitorlázni az idei Kékszalagot is, így udvariasan visszautasították a lehetőséget. Mi tagadás, igazi Kékszalag-hősökhöz méltó magatartás mindkettő hajó részéről. Miklósék egyelőre kitartanak, bár hozzátette, még szokniuk kell a helyzetet, hiszen az elmúlt években rendre az osztályuk első helyein végeztek. 2019-ben a Yardstick korrigált versenyt megnyerték, a legeredményesebben navigáló hajó címével egyetemben. Miklóson érződik a profizmus, elkeseredésnek jelét sem mutatta, sőt, viccelődve megjegyezte, hogy legalább az árvaszúnyogok nem lepték el őket az éjszaka folyamán. Néhány óra múlva ismét megkíséreljük elérni őket. Addig is jó szelet az Öreg legénységének, rájuk fér!

10.30

A yardstick 1-es osztályú Tranquilo legénységének tagja, Domshitz Gergely szerint éjszaka hideg, szeles időjárás volt tapasztalható. A jelenleg Vonyarcvashegy vonalában járó csapat a hívás pillanatában kissé álmos volt, de abban reménykednek, hogy az ebéd új erőt ad nekik. A tegnapi nap folyamán egy kisebb incidens részesei voltak, összeakadtak egy másik hajóval és emiatt sok idő elment a spanner szerelésével. Gergelyék az interjú végén jelezték, hogy innen is szeretnék üdvözölni a 141-es rajtszámmal induló, Eörni nevű hajót, akik - a Tranquilo legénysége elmondása alapján - nekik mentek. Ez a kis malőr azonban nem szegte a csapat kedvét, techno és goa zene mellett igyekeznek kiélvezni a Kékszalag minden pillanatát. Hozzátették, reménykednek benne, hogy holnap reggel 9 óra előtt beérnek a célba.

10.12

Nagyon nehéz éjszakája volt a még versenyben lévő csapatoknak – gyenge szél, tükörsima víz. Mostanra viszont már elindult a mezőny, a haladás ugyan lassú, de mindenki mozgásban van. Mai első – Fenyvesről érkező – videós bejelentkezésünkkel a tegnap eseményeire is kitérünk, valamint átbeszéljük, hogy mit várható a mai napon.

9.25

Látványos videón a tegnapi balatoni vízi forgalom. A radar felvételeken jól kirajzolódnak a sétahajók, motorcsónakok és a vitorlások százai. Sőt, a videó végén még az is jól látszik, hogy az esti órákban végre feltámadt a szél, és elkezdett fodrozódni a víztükör. Ezt kihasználva tudtak tovább indulni a Tihanyi-szoros felé a korábban megrekedt hajók.

9.03

És, ha már befutó: íme négy gyönyörű fotó az RSM2 utolsó fordulóiról a célbaérés előtt. Biztos, hogy sokáig emlékezni fogunk még erre a Kékszalagra, az első 10 hajó ugyanis 50 percen belül futott be – ilyenre korábban még nem volt példa.

8.52

A Kékszalag a vitorlások versenye. Sokan azonban nem tudják, hogy a júliusi teliholdhoz legközelebb eső napon nemcsak a többméteres hajók szelik a Balaton vizét, hanem a kisebb, élethű másaik is. Amíg a nézők figyelme a katamaránok küzdelmére terelődött, Balatonfüreden megrendezték a Kékszalag modellvitorlás versenyét is.

8.35

Újabb befutót köszönthetünk, 8 óra 29 perckor célba ért a Quantum SailsTrentasette is.

facebook.com/Kékszalag

8.02

Jó reggelt a hősöknek! Reméljük, mindenki tudott legalább pár percet regenerálódni, mi is így tettünk. A nap indulása előtt, szolgáltatunk némi helyzetjelentést:

Időjárás tekintetében ma sem számíthatunk túl sok szélre, a Balaton térségében nap végéig gyenge-mérsékelt, váltakozó irányú légmozgás várható. Kisebb élénkülés a (20-25 km/h) a part közelében lesz jellemző.

Az éjszaka viszont nem volt eseménytelen – reggel 6 óráig 14 hajó ért célba, utoljára (5.29-kor) a Soponyai Géza által kormányzott Avatar II.

És végül egy kis emlékeztető: az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj abszolút győzelmét az RSM2 szerezte meg. A dobogó második fokára a Raiffeisen Fifty-fifty, míg a harmadikra az AUDAX Django csapata állhat majd fel. Utóbbi két évvel ezelőtt nyert, tavaly a 8. helyen futott be.

A verseny természetesen nem ért még véget, hiszen a Kékszalag egyik legszebb sajátossága, hogy a hajóosztályokon belül hatalmas verseny zajlik. Közvetítő csapatunk hamarosan jelentkezik.

07.32

Hangulatképek az első versenynapról:

22.14

Bár az abszolút győztes az RSM2 lett, a Kékszalag hősei még a vízen vannak, és a verseny folytatódik. Bár alig látjátok, de vannak akik még a tihanyi cső felé vitorláznak, ők a zöld pöttyök a fotón és messze van még Keszthely. De a mezőny nagy része már a nyugati medencében van.

Mi egy picit most pihenünk, de holnap hajnalban folytatjuk a közvetítést, kitartást és jó szelet éjszakára!

21.44 Befutott az első egytestű hajó, a Principessa

Nem sokkal az abszolút élmezőny célbaérését követően újabb óriási győzelem az 53. Kékszalag Nagydíjon. A Libera hajóosztályban versenyző Principessa csapata hatalmasat vitorlázott, ennek pedig meg is lett az eredménye, a mezőnyben ugyanis ők az elsők, akik egytestű hajóval befutottak a célba.

21.02 A dobogósok

Íme, az 53. Kékszalag első három helyezettje:

1. RSM

2. Raiffeisen Fifty-Fifty

3. AUDAX Django

Bár a dobogó összes helye elkelt, a Kékszalagnak azonban még koránt sincs vége. Tartsatok velünk holnap is, hiszen a Kékszalag Hőseinek versenyfutása számos izgalmat tartogat!

20.53

Harmadik helyre az AUDAX Django csapata futott be. Ezt a pillanatot is rögzítettük.

20.51

A boldog csapat a győzelem pillanatában:

20.50 Győzött az RSM

Közel 12 órányi kimerítő küzdelem után, az 53. Kékszalag győztese: az RSM! A dobogó második fokára a Raiffeisen Fifty-Fifty csapata állhat fel, míg a harmadik helyre az AUDAX Django futott be. Az elmúlt évek egyik legszorosabb versenyfutásának lehettünk tanúi. Gratulálunk a győztesnek!

20.34 A Fifty-fifty nem küzd tovább az első helyért

Csökkent a távolság az RSM és a Fifty-fifty között, mindeközben látótávolságon belülre került a Django. Úgy néz ki, a Fifty közben feladta a második pozícióját és azt védi – nem küzd tovább az első helyért.

20.20

Kilépve a Tihanyi apátság alól a félszigetnél az RSM2-nek jött meg előbb a szele. Nagyon szoros befutó lesz, de az RSM csapata jobb pozícióban vitorlázik, és ezt védik a Fifty-fifytvel szemben.

Három kilométer van még hátra a befutóig. Ez biztosan az idegek harca lesz.

19.59

Élen a Raiffeisen Fifty-fifty és az RSM2 fej-fej mellett halad. Hamarosan a Tihanyi apátság vonalához érnek. Az utóbbi évek legszorosabb befutója várható.

19.45

Egyre izgalmasabbá válik a helyzet a tihanyi csőben. Ha nem változik a szél sebessége, akkor az éllovasok szembe találjak magukat a mezőny elejével. A Fifty-fifty és RSM csapatát lassan beéri a Nanushka Forestay, New Black Jack és az MKB-Prospex. A győzelemre annak a csapatnak lehet a legnagyobb esélye, aki hamarabb fog kilépni a csőből.

19.38

A verseny 11. órájának vége előtt így áll az élmezőny:

1. RSM

2. Raiffeisen Fifty-Fifty

3. MKB Prospex

4. Nanushka Forestay

5. AUDAX Django

A Fifty-fifty és az RSM egyébként továbbra is nagyon közel áll egymáshoz, akármikor jöhet egy fordítás.

19.25

Csodálatos drónfelvétel az éppen hatodik helyen álló RIBStoryról.

19.18

Még egy kép a naplementében suhanó Fifty-Fiftyről.

19.20

Íme a siófoki bójaforduló osztályonkénti élmezőnye:

11m One Design:

  • 1. Storm
  • 2. Obsession
  • 3. Manual

15-ös túrajolle:

  • 1. Szivárvány

25-ös túrajolle:

  • 1. Desireé

30-as cirkáló:

  • 1. Hárpia
  • 2. Glückauf
  • 3. Mágia
  • 4. Rabonbán

33-as cirkáló:

  • 1. Madicken
  • 2. Széltoló
  • 3. Picur
  • 4. Kedves
  • 5. Mérges Rája

50-es cirkáló:

  • 1. Kárpát
  • 2. Bolero
  • 3. Betadine

70-es cirkáló:

  • 1. Irokéz
  • 2. Anna
  • 3. Krajcár
  • 4. Capella

8M One Design:

  • 1. Weight
  • 2. Natrium Hyatt
  • 3. Pannonvoyage
  • 4. Nekem 8
  • 5. Vokurka

8M OPEN:

  • 1. Nostromo
  • 2. Déli Szél
  • 3. Maritime
  • 4. Zipcode
  • 5. Chili

Asso 99:

  • 1. Fantomasso
  • 2. Voodoo
  • 3. Fiji

B25:

  • 1. Penny
  • 2. Csinibaba 2
  • 3. Pepito
  • 4. Indra

Bavaria 32

  • 1.Skywalker
  • 2.Viapan
  • 3.Zuzu
  • 4.Sailana
  • 5.Szélénk

Cruiser Class

  • 1.First Aquarius
  • 2.Pride
  • 3.Brigant

Dolphin:

  • 1.Headhunter
  • 2.Szélvadász
  • 3.Natita
  • 4.Accenture
  • 5.Galiba

Elliott 770

  • 1.Emma
  • 2.Findusz

Európa 30-as

  • 1.Bestia
  • 2.Zarándok
  • 3.Ábránd
  • 4.Kerecsen
  • 5.Johanna

Folkboat

  • 1.Grünhilda
  • 2.Mormota

J 24

  • 1.Gone With the Wind
  • 2.Jukebox

L30 OD Hungary

  • 1.L30
  • 2.Present Perfect
  • 3.Vera Natura
  • 4.Piros

Melges 24

  • 1.Sputnik

Nau 370 Run

  • 1.1 Carbonado
  • 2.Revolution
  • 3.Naval
  • 4.Nemes

Nautic

  • 1.Szent Ágota
  • 2.Mahimahi
  • 3.Fanatic
  • 4.Jégvirág

Nautic 330

  • 1.Suttogó
  • 2.Cosinus
  • 3.Predator
  • 4.Don Rosé
  • 5.Menta

Nyílt többtestű

  • 1.RSM
  • 2.AUDAX Django
  • 3.PreVital
  • 4.MKB-Prospex
  • 5.Raiffeisen Fifty-Fifty

ORC

  • 1.Restless
  • 2.Loupiot
  • 3.Amina Pro
  • 4.Hector
  • 5.Szélvész
Összevont cirkáló
  • 1.Lillafüred
  • 2.Losta
  • 3.Kishamis
  • 4.Tramontana
  • 5.Daruvár

Regina

  • 1.Szindbád
  • 2.Amitié
  • 3.Moby Dick

Scholtz 22

  • 1.Berka
  • 2.Pegazus
  • 3.Aquarell
  • 4.Casablanca
  • 5.Xtreme

Sudár Regatta

  • 1.Száz*szép
  • 2.Re-Life
  • 3.Lucaszék
  • 4.Blue Jay
  • 5.Gé.

Sudár Sport

  • 1.Sudár Uno
  • 2.Thétisz
  • 3.Semiramis
  • 4.Alsol
  • 5.Halo

Yardstick I. csoport

  • 1.Lucifer
  • 2.Scheerburg

Yardstick I/1 csoport

  • 1.Principessa
  • 2.Gardazzurra
  • 3.Sirocco
  • 4.No1
  • 5.Alson

Yardstick I/2 csoport

  • 1.Stinger 24,6
  • 2.Vízipók
  • 3.Orphelins
  • 4.Nagymedve
  • 5.Darling 2.0

Yardstick II. csoport

  • 1.Vino-Bá 3.0
  • 2.Peták
  • 3.Luca
  • 4.Scylla
  • 5.Senorita

Yardstick III/1 csoport

  • 1.Calibra 21
  • 2.Zephir
  • 3.Bödön
  • 4.Equvitus
  • 5.Hablaty

Yardstick III/2 csoport

  • 1.Svea
  • 2.Eörnie

Yardstick Open csoport

  • 1.Avatar II.
  • 2.Sponsor Wanted
  • 3.Regoplast
  • 4.Szamuráj Jack
  • 5.Ganz Danubius

19.17

Kiélezett a harc a Raiffeisen Fifty-Fifty és RSM csapata között, de a csatának Füreden lesz vége.

19.03

Balatonföldvár magasságában, az északi parthoz közel jár a Raiffeisen Fifty-Fifty és az RSM. Nagyjából 120 kilométer után a két élen járó katamarán között körülbelül 100 méter van. Nagyon úgy tűnik, közöttük dől el az első hely.

19.18

Még egy kép a naplementében suhanó Fifty-Fiftyről.

18.42

A leggyorsabb egytestű hajó, a Principessa is közeledik Badacsonyhoz, előtte pedig két katamarán, a POPLART és a Bogi halad.

18.27

A Therapy legénysége igen bátor dologra vállalkozott: az ötfős csapat egy új hajóval, egészen pontosan egy Dolphin 30-al vágott neki a Kékszalagnak. Fasching Ferenc Ferdinánd „Ferdi" elmondta, igen küzdelmesen indult a versenyük. Egy gyenge szeles rajtot követően félvízről indultak, így kicsit beragadtak. Természetesen ez nem szegte kedvüket: mostanra összekapták magukat, és már a Siófoki bóját keresik a feltorlódott hajórengeteg között. Ferdi hozzátette, kifejezetten élvezik az új hajó tesztelését, a fedélzeten remek a hangulat. Valószínűleg Tihanynál éri őket a naplemente. Este szélcsendre számítanak, éppen ezért erősítő italokkal készülnek az éjszakai műszakra. Ferdi korábbi megszólalóinkhoz hasonlóan vélekedik a mezőnyről. Borult a papírforma, lassabb hajók vannak előttük, ők pedig igazi nagyágyúkat hagytak maguk mögött. Nehéz megjósolni, mi vár rájuk este, de ha kitart a szél, ami Kenesén kapott a vitorlájukba, izgalmas órákra számíthatnak. Ferdi mellett Schmidt Tamás, Kenézy Csaba György és dr. Koltai Tibor erősíti Koltai Zalán Géza kormányos csapatát.

18.12

Honnan tudják a versenyzők, hogy milyen szél jön és hogyan állítsák a vitorlákat?

A víz fodrozódásából meg tudják a vitorlázók állapítani, hogy mi következik, olvassák a vizet, milyen erősségű szél vagy éppen „lyuk", azaz szélcsend következik. A vitorlaállítás ennél sokkal bonyolultabb, de ezeken a hajókon például minden állítás (ebből több száz variáció van) le van írva, hogyan lenne ideális. Na persze ahhoz, hogy ezeket a beállításokat megtaláljuk és jól használjuk nem elég egy könyvet elolvasni…

18.00

A yardstick 1 osztályban szereplő Nemere MPK legénységének egyik tagja, Tosoki Szilárd kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy jelenleg a siófoki torlódás előtt járnak és éppen az őrjáratra várnak. A torlódást egészen elképesztő látványként írta le, azt mondta úgy néz ki, mintha egy nagy kikötő lenne előttük. A társaság kifejezetten élvezi a Kékszalagot, amire elképesztő menüvel készültek. Ebédre hamburgert, tortillát, fasírtot és falafelt ettek, vacsorára pedig az otthonról hozott húslevest is kiolvasztják. Nem fűznek nagy reményeket a versenyhez, szeretnének 48 órán belül végig menni a távon, de akkor sem keserednek el, ha ez végül nem sikerül. Ahogy Szilárd mondta: „Addig megyünk, ameddig van étel és ital a hűtőládánkban."

17.43

A siófoki kapunál egy dugó alakult ki, amit a verseny rendezői gyorsan jeleztek a hajóknak. Ilyen esetekben mindenkinek kötelező a versenyszabályok betartásával venni a pályajelet, ugyanis a nagy tumultusban könnyedén összeütközhetnének a hajók. Eközben a mezőny elején álló katamaránok már vették a keszthelyi bóját és már elindultak visszafelé, vagyis ők már a befutó felé közelítenek.

17.38

Stábunk a keleti medencéből jelentkezik. Siófoknál vesztegel még nagyjából 500 hajó, viszont egyetlen egytestű hajó már Badacsonál jár, a Principessa, ami egy klasszikus libera típusú hajó. A liberák komoly kontrollt igénylő hajók, mivel óriási testről beszélünk. Az egyensúlyt csak úgy tudja megtartani a legénység, ha drótkötél hevederekkel lógnak a hajó oldalán, vagyis trapézolnak.

17.30

Újabb képek a Sifókon kialakult dugóról - ráadásul az egyik hajóról fotózva. Nagy köszönet a felvételekért Illyés Marcinak és a Last Dreamer csapat többi tagjának.

17.13

A mezőny nagy része Siófok környéken, két egytestű már Badacsonyon is túl - ha jól látjuk, a Principessa és az Avatar. A Sponzor Wanted szintén átért a csövön.

17.10

Maximillian Hessel és a csapattársai egészen Németországból utaztak le a Balatonhoz, hogy megmérettessék magukat a Kékszalagon, méghozzá a SUI 18 fedélzetén. Hans Hessel, a hajó kormányosa az északi part mentén vezette a hajót a Kékszalag rajtja után, ami igazán jó taktikának bizonyult. A széljárás egyben volt jó és embert próbáló is. Max-ék folyamatosan a vitorlák állításával küszködted, de eddig gond nélkül vették az összes akadályt. A SUI 18 jelenleg Siófok közelében jár. Max-ék arra várnak, hogy megkerülhessék a második a bóját. Viszont szinte teljesen megállt a szél, óriási a torlódás, alig haladnak a hajók. Max elismerően nyilatkozott a többi vitorlásról, úgy véli, versenytársai udvariasan versenyeznek, agresszivitásnak nyoma sincs a tavon. Szendvicsekkel, kávéval, üdítőkkel vészelik át a versenyt. A SUI 18 egyelőre saját osztályának, az L30 OD Hungary-nek az élbolyában található.

Beszélgetésünk végén Max jelezte, hogy megindult a szél, szépen dagadtak a vitorlák, így a kisebb pihenő után továbbszáguldottak Tihany felé.

17.05

A Kreskai György által kormányzott Triniteam nevű katamarán Ábrahámhegynél árbóctörést szenvedett.

facebook.com/Erazmus Szőke

17.00

Hangulatképek a siófoki várakozásról:

16.45

Géczi Rudolf, a yardstick 2 osztályban induló Polar Bear kapitánya kérdésünkre elárulta, hogy bár jól rajtoltak el, végül beragadtak a mezőny közepére, emiatt pedig lecsúsztak a 300. hely alá. Később azonban kedvezett számukra az időjárás, így jó pár pozíciót tudtak javítani. A fedélzeten remek a hangulat, a kezdeti visszacsúszás ugyan kissé megzavarta őket, de saját bevallásuk szerint most már kiválóan érzik magukat. A hívás pillanatában épp chilis babot készültek enni és jól hallatszódott, hogy folyamatos a viccelődés a hajón. A legénység jelentős része először indult a Kékszalagon, ennek megfelelően az a vágyuk, hogy 48 órán belül célba érjenek.

16.20

Videós bejelentkezésünk és elemzésünk a siófoki kapunál a verseny eddigi szakaszairól, időjárásról, eredményekről és a következő nagyjából 40 óráról.

16.16

Dénes Istvánt, a Vangelis egyik csapattagját Siófok közelében értük utol telefonon. A Harmath Gábor kormányozta hajó igen jól indította a versenyt, amelyet a Balaton északi partján folytatott. Ez remek döntésnek bizonyult. Dénes István elmondta, eddig remekül haladtak, viszont most belassult az egész mezőny. 2-4 csomós szél járja át a Balaton tükrét, így legjobb esetben is 1,5-2 csomós sebességgel kalkulálnak. Dél-délkeleti áramlatban közelítik a második bóját, ahol rengeteg hajó torlódott fel. A tumultusnak és az araszolásnak köszönhetően a mezőny vége is kezd felzárkózni. Egyfajta újraosztás zajlik. Istvánék egy 35 lábas, magyar építésű túrahajóval versenyeznek. Hozzátette, a széljárás hol dinamikusabb, hol lejjebb áll, így nagyon figyelniük kell a vitorlaállításra. A Vangelis csapata eddig jól vette az akadályokat, Istvánék számítottak a szélcsendre, így nem érte őket váratlanul a kialakult helyzet. Ahogy fogalmazott, rendkívül érdekes élmény a nagy versenyhajók mellett vitorlázni, amelyek közül sok a déli parton kezdte a versenyt, így még csak most érik be őket. István dinamikus áramlásra számít este a parti szeleknek köszönhetően.

16.01

Íme a kenesei bójaforduló osztályonkénti élmezőnye:

11m One Design:

  • 1. Obsession
  • 2. Manual

15-ös túrajolle:

  • 1. Szivárvány

25-ös túrajolle:

  • 1. Desireé
  • 2. Orion

30-as cirkáló:

  • 1. Glückauf
  • 2. Hárpia
  • 3. Kékmadár
  • 4. Béke
  • 5. Mágia

33-as cirkáló:

  • 1. Picur
  • 2. Madicken
  • 3. Kedves
  • 4. Mérges Rája
  • 5. Széltoló

50-es cirkáló:

  • 1. Orion
  • 2. Bethadine
  • 3. Cirrus III.
  • 4. Kárpát
  • 5. Bolero

70-es cirkáló:

  • 1. Pannónia
  • 2. Capella
  • 3. Krajcár

8M OPEN:

  • 1. Déli Szé
  • l2. Nostromo
  • 3. Zipcode
  • 4. Chili

Asso 99:

  • 1. 100%
  • 2. Fantomasso
  • 3. Fiji
  • 4. Voodoo

B25:

  • 1. Zenit&More
  • 2. Pepito
  • 3. TubÁkos
  • 4. Indra
  • 5. Laza

Bavaria 32

  • 1. Vici
  • 2. Skywalker
  • 3. Szélmény
  • 4. Viapan
  • 5. Sailana

Cruiser Class

  • 1. First Aquarius
  • 2. Brigant
  • 3. SunShine
  • 4. Inyama
  • 5. Onix

Dolphin:

  • 1. Natita
  • 2. Szélvadász
  • 3. Supppy
  • 4. Accenture
  • 5. Snoopy

Elliott 770

  • 1. Part-y
  • 2. Emma
  • 3. Findusz

Európa 30-as

  • 1. Zarándok
  • 2. Kerecsen
  • 3. Ábránd

Folkboat

  • 1. Mormota
  • 2. Gandalf
  • 3. Póstás

J 24

  • 1. Gone With the Wind
  • 2. Maui
  • 3. Jukebox

L30 OD Hungary

  • 1. L30
  • 2. Present Perfect
  • 3. Piros
  • 4. Vera Natura

Melges 24

  • 1. Sputnik

Nau 370 Run

  • 1. Nemes
  • 2. Revolution
  • 3. Magnum
  • 4. Carbonado
  • 5. Naval

Nautic

  • 1. Carpe Diem
  • 2. Szent Ágota
  • 3. Jégvirág
  • 4. Fanatic
  • 5. Mahimahi

Nautic 330

  • 1. Suttogó
  • 2. Praetor
  • 3. Cosinus
  • 4. Gyöngy
  • 5. Don Rosé

Nyílt többtestű

  • 1. AUDAX Django
  • 2. MKB-Prospex
  • 3. RSM
  • 4. Raiffeisen Fifty-Fifty
  • 5. New Black Jack

ORC

  • 1. Restless
  • 2. Lábad X
  • 3. Rose
  • 4. Amina Pro
  • 5. Aiolos

Összevont cirkáló

  • 1. Lillafüred
  • 2. Losta
  • 3. Daruvár
  • 4. Tramontana
  • 5. Glória

Regina

  • 1. Hullámtáncos
  • 2. Szindbád
  • 3. Sziszi
  • 4. Kalamandra II.
  • 5. Moby Dick

Scholtz 22

  • 1. Pegazus
  • 2. Center
  • 3. Duhaj
  • 4. Berka
  • 5. Casablanca

Sudár Regatta

  • 1. Száz*szép
  • 2. Tobago
  • 3. Vigasz
  • 4. Admirális
  • 5. Lucaszék

Sudár Sport

  • 1. Semiramis
  • 2. Sudár Uno
  • 3. Alsol
  • 4. Thétisz
  • 5. Halo

Yardstick I. csoport

  • 1. Lucifer
  • 2. Scheerburg Yardstick

I/1 csoport

  • 1. Principessa
  • 2. Alison
  • 3. Szürkebarát
  • 4. Iceman
  • 5. Sirocco II

Yardstick I/2 csoport

  • 1. Vízipók
  • 2. Antares (YS)
  • 3. Fekete Ló
  • 4. Win-Win
  • 5. Jim Jam's

Yardstick II. csoport

  • 1. Vangelis
  • 2. Scylla
  • 3. Sólyom
  • 4. Kormorán
  • 5. Vámpír

Yardstick III/1 csoport

  • 1. Bödön
  • 2. Zephir
  • 3. Aladdin
  • 4. Equvitus
  • 5. Ginita Yardstick

III/2 csoport

  • 1. Svea
  • 2. Windy
  • 3. Drazsé
  • 4. Hajnalfény
  • 5. Zénó Yardstick

Open csoport

  • 1. Avatar II.
  • 2. Regoplast
  • 3. Szamuráj Jack
  • 4. Ganz Danubius

15.53

Az RMS csapata szerint az elmúlt egy óra úgy fog bevonulni a Kékszalag történelmébe, mint a badacsonyi vérfürdő. Katamaránjuk jó tempóban érkezett meg Révfülöphöz, viszont a szél pillanatok alatt elállt. Eközben Északról nagy sebességgel közelített a Raiffeisen Fifty-Fifty, Nanushka, MKB-Prospex és a New Black Jack. Utóbbinak szinte álló helyzetből sikerült, egy olyan pozíciót elfoglalnia, hogy egy erős szél miatt gyorsan a mezőny élére került.

15.32

Ismét változás az élen, az RSM visszavette vezetőpozícióját. A szél elállása miatt azonban a következő pár órában az abszolút élmezőnyben álló katamaránok közül még akárki kerülhet első helyre.

15.16

Bár a szél lelassult, de a hangulat töretlen.

15.08

Libera jelentés: a déli parton a Siófoki kapu után, de még Tihany előtt halad a Principessa, mögötte a Sponzi.

15.06

A Xanax egyik csapattagját, Németh Lászlót Kenese és Siófok között értük utol. Megtudtuk tőle, hogy csapatával az északi parton vágtak neki a versenynek, összességében remekül vették a startot. Irányukat megtartva, hol reacherrel, hol spinakkerrel mentek rá a kenesei bójára. Jelenleg – továbbra is reacherrel – Siófok felé haladnak.

A csapattagok között nagy az öröm, hiszen a papíron gyorsabb hajókkal, egyebek között Nau 370-esekkel vitorláznak.

A Xanax fedélzetén öten tartózkodnak, közülük hárman a verseny előtti éjszakát is ott töltötték. László eddig meg van elégedve a csapattal, egyelőre minden remekül megy. Kitartást, és jó szelet kívánunk!

14.59

A rajt pillanatából sosem elég, főleg, ha ilyen gyönyörű drónfelvételekről köszönnek vissza.

14.28

Imre Ferenc, a Solc 22 osztályú Berka legénységének tagja szerint jól rajtoltak a versenyen. Az északi parton haladva a szél hiánya miatt nagyon lelassultak, de később új erőre kaptak, ami a hangulatnak is jót tett. Jelenleg 4,5 km-re vannak Siófoktól, úgy számolnak, hogy körülbelül 1 óra múlva érnek oda. Péntek délutánra terveznek célba érni, és a siker érdekében még a komolyabb iszogatást is mellőzték – mindössze fejenként egy sört hoztak magukkal. Az ebédet nem bonyolították túl: szendvicseket csomagoltak, amelyeket örömmel fogyasztanak. A Berka legénységének ez már a sokadik Kékszalag-megmérettetése, egy negyedik hely a legjobb eredményük eddig a Solc 22 osztályban.

14.15

Így pihennek a megfáradt hajósok.

Facebook-Kékszalag hősei

14.13


Király Zsolt egy igazi nagyágyú a magyar vitorlázás világában. Kategóriájában többszörös Kékszalag-győztes, abszolútban nyolcszoros második. Alapító tagja az első magyar libera egyesületnek. Vitorlás versenyzőként legnagyobb sikerét 2009-ben aratta, amikor Németország legrangosabb tókerülő versenye, a RUND UM abszolút győztese lett. A tapasztalt vitorlás idén egy sérülés miatt kihagyja a versenyt, a lelkesedése azonban maradt a régi, így a partról, autóval követi a menetet. Király Zsoltot Aszófőnél értük el telefonon.

Elmondta, hogy a hajók vitorláit jelenleg dél-nyugati szél dagasztja, erre jóformán senki sem számított. Ahogy fogalmazott, „úgy jött ez a szél, mint egy isteni szikra”. Érdekes helyzetek alakultak ki a versenyen. Kisebb, lassabb hajók hagytak maguk mögött megtermett, igazi „versenylovakat". A szakember szerint ez főleg a rajtnak köszönhető. Az indulás után a mezőny fele elment délre, és jóformán ott is maradt. Minden mindennek ellentmondott. Közben a többiek az északi parton félszéllel rontottak be a kenesei bójához.

Király Zsolt azt is hozzátette, hogy a gyengébb széljárás kifejezetten előnyös az RSM-nek, amely jelenleg az első helyen száguld a cél felé. A hajót mondhatni erre fejlesztették, 3-5-10 csomóig aligha talál majd legyőzőre. De nem lesz könnyű dolga, hiszen elképesztően szoros az élmezőny. Kérdeztük Zsoltot, mit gondol a verseny kimeneteléről, de ahogy fogalmazott, egyelőre lehetetlen megjósolni.

Facebook-Király Zsolt

13.58

Pillanatkép a Last Dreamer csapatáról. A fotókat köszönjük Illyés Mártonnak.

13.50

Az élmezőnyben továbbra is az RSM halad, őt követi a PreVital és az Audax Django. Az első hét hajó egyébként tíz percen belül hagyta el a siófoki bóját, de végül a Vándor Róbert által kormányzott katamaránnak sikerült nagyobb előnyhöz jutnia. Úgy tűnik, ebben az évben az RSM a gyenge szélben is nagyon jól teljesít.

13.28

A mezőny nagy része frissülő szélben veszi a kenesei pályajelet. Folyamatosan érkeznek a hajók, itt egy pár fotó a mezőnyről.

13.11

Benedek Zsolt, a yardstick 3-as kategóriában versenyző Sansz fedélzetéről adott nekünk egy rövid helyzetjelentést. Úgy néz ki, hogy fél órán belül elérik a kenesei bóját, de elmondása alapján a hajókat eléggé összefújta a szél, ezért egy kisebb „dugó" alakult ki. Szerintük a kategóriájuk élmezőnyében vannak, ezt többek között az előnyös hátszélnek is köszönhetik. Az idei az első Kékszalagjuk, annyi a céljuk, hogy 48 órán belül végigmenjenek a távon. A Sansz legénysége egy régi baráti társaságból alakult, a versenyzés mellett nagyokat beszélgetnek és régi sztorikat elevenítenek fel, de a meleg miatt a borokat estig biztosan a hűtőládákban hagyják.

13.06

A legendás Sirocco is elérte már a kenesei bóját, a csapattagok éppen a szelet vizslatják.

13.00

Sikerült elérnünk egy 25-ös túra yolle kategóriájú hajót. A Desireé legénységéből Székely Miklós szerint tiszta szélben, Reginákkal versenyeznek éppen és nemsokára a kenesei fordulóhoz érnek. A mezőny feltorlódása miatt Miklósék komoly "könyöklésre" számítanak a bójánál. Nagyon laza a hangulat a hajón, egy érdekes rituálét is kitaláltak. Minden bójafordulónál megisznak egy feles Captain Morgant. A legénységből ketten vannak felelős szerepben, de a hajón demokrácia uralkodik, bárki beleszólhat a döntéshozatalba. A legfőbb céljuk az, hogy még pénteken célba érjenek.

12.55

3 órával ezelőtt rajtolt el a mezőny, emlékezzünk meg erről a pillanatról egy csodálatos drónfelvétellel.

12.52

Elmúlt dél, kezdünk éhesek lenni, de talán még mindig jobb dolgunk van, mint a Kékszalag versenyzőinek. Ti tudjátok, hogy egy 10 órás versenyen hogyan esznek, isznak a versenyzők?

Az egytestűeken egyszerűbb a helyzet, ott lehet az elemózsiáról gondoskodni a kajütben. A katamaránokon ilyen nincsen, ráadásul pluszsúlyt sem akarnak vinni. Annyi ételt és italt visznek maguknak, amely belefér a mentőmellény zsebébe.

12.49

Híreket kaptunk a B25-ös hajóosztályból, méghozzá egyenesen a Solaris fedélzetéről. Gergely László kapitány mellett három mancsaft, Mózes Gábor, Jeney Roland és Czmarkó Gergő hasítja a Balaton vizét. Gergő elmondta, remek döntésnek bizonyult az Északi Parton hajózni, egyelőre jó a széljárás és technikailag is toppon vannak. Izgatottan várták az idei versenyt, ugyanis új vitorlákkal vágtak neki a Kékszalagnak, amelyeket eddig gond nélkül munkára tudtak fogni. A hangulat remek a fedélzeten, a Solaris osztályában jelenleg a második helyen áll. Gergő arra is jó esélyt lát, hogy beférjenek az első száz helyezett közé. Egy biztos, nem szívbajosak, a verseny előtti vásárlást az utolsó éjszakára hagyták. Az is kiderült, hogy nem csak vizet vittek magukkal a fedélzetre, de sportemberekhez hűen, szigorúan csak a verseny után ütik fel az erősebb nedűket. Mindannyian civil munkájuk mellett foglalkoznak a vitorlázással, így Hosszú Katinka edzésmódját követik. Magyarán a legjobb edzés maga a verseny! Eddig kifejezetten bevált nekik ez a hozzáállás. Kíváncsian várjuk a fejleményeket. Jó szelet a Solarisnak!

12.36 Az RSM csapata átveszi a vezetést

Videón, ahogy az RSM csapata átveszi a vezetést.

13.58

Pillanatkép a Last Dreamer csapatáról. A fotókat köszönjük Illyés Mártonnak.

12.08 Változás az élen - A siófoki fordulónál élen az RSM

Változás az élen - A siófoki fordulónál az RSM hasított az élen, a pillanatról videót is készítettünk. A felvételen jól hallható a csapat szurkolóinak nagy öröme.

12.06

A yardstick 3 kategóriában versenyző Szelíd kormányosa, Reiter Péter szerint szépen haladnak, annak ellenére, hogy a rajtjuk katasztrofálisan sikerült. Jelenleg Almádi magasságában járnak, azonban a saját mezőnyük elején tartózkodnak. A fedélzeten remek a hangulat, almalével, péksüteményekkel készültek, de három liter bort és egy üveg pezsgőt is magukkal vittek. A Szelíd legénységének egyik tagja számára, nemcsak a Kékszalag miatt különleges ez a nap, hanem azért is, mert ma este dől el, hogy felvették-e az egyetemre. Elmondásuk alapján akárhogy alakul a felvételi bejelentés, - óvatosan - mindenképp az üveg aljára néznek az este folyamán. A kormányos a végeredménnyel kapcsolatban annyit árult el, hogy szeretnének a kategóriájuk első harmadában végezni.

12.03 Helyzetjelentés négy hajóosztály jelenlegi első öt helyezettjéről

Helyzetjelentés négy hajóosztály jelenlegi első öt helyezettjéről, zárójelben az abszolút helyezésük látható:

Összevont cirkálók:

  1. Lillafüred (16)
  2. Nemere II. (75)
  3. Daruvár (90)
  4. Losta (170)
  5. Glória (235)


Nautic 370 Run:

  1. Nemes (27)
  2. Revolution (51)
  3. Magnum (168)
  4. Carbonado (191)
  5. Naval (207)


Nautic 330:

  1. Suttogó (21)
  2. Praetor (22)
  3. Cosinus (29)
  4. Gyöngy (38)
  5. Don Rosé (45)


Sudár Regatta:

  1. Száz*szép (33)
  2. Tobago (58)
  3. Lucaszék (118)
  4. Re-Life (145)
  5. Blue Jay (188)

11.51

A Balaton vizén munkálkodó csapatunknak sikerült a mezőny közé úsznia – lőttek is gyorsan pár képet a hajókról.

CloudNomad

11.42 Legenda a vízen

Balatoni stábunk igazi legendát szúrt ki a vízen.

11.31

Motorcsónakos stábunk a Balaton vizén első kézből kapott helyzetjelentést a Rosa kapitányától, Bakóczy Zoltántól:

Végre van egy kis szél, az első két óra szenvedés volt. Most elindultunk. Ha Tihanyon túl ér minket a naplemente, akkor örülünk

-mondta a kapitány.

11.30

Helyzetjelentés a Sudár Sport kategóriában versenyző Thétisz fedélzetéről: Koncz Péter kormányos elmondása alapján kis túlzással áll a hajó, csak kisebb helyi szelekbe tudnak kapaszkodni. Jelenleg Paloznak vonalában vannak. A legénység nehezen viseli a nagy meleget, félnek, hogy az erős napsütés miatt leégnek, a fedélzeten lévők fele már álomba is szenderült. Alaposan felkészültek a futamra, 45 liter ivóvizet hoztak magukkal, hogy biztosan kitartson a verseny végéig. A kormányos nem mert előzetes esélylatolgatásba kezdeni, szerinte rengeteg minden a szerencsén múlik. Példaként felhozta, hogy egyszer harmadikként futottak be a saját kategóriájukban, miután az egyik előttük lévő a csapat váratlanul kiesett. Koncz Péter kiemelte, hogy számukra az a legfontosabb, hogy jól érezzék magukat, mivel ez a Kékszalag lényege.

11.15

Stábunk elérte a Windy hajó kapitányát, Tóth Mátét! Máté a feleségével, az édesapjával és a fiával vágott neki a Kékszalagnak. A rajt után a sok vitorla miatt zavart volt a szél, a Windy nehezen tudott kibújni a többiek közül, de már szépen halad az Északi Parton a kenesei bója irányába. Mátéék jelenleg Csopaknál járnak, ő a hajóorrban szeli a habokat, a fia pedig kormányoz. 48 órára készültek, szendvicsekkel, péksütikkel, üdítőkkel. A kapitány hozzátette, igazi sportemberek, így alkohol nincs a hajón, de amint partot érnek, egy hűsítő sörrel biztosan megünneplik az idei Kékszalagot. Jó szelet a Windy-nek és a legénységének!

Forrás: Tóth Máté

10.55

Egy újabb adag csodás kép érkezett Török Brigitta fotógráfustól.

10.50 TOP3 a kenesei bójánál

A TOP3 már vette a kenesei bóját – íme a sorrend.

10.40

A Kékszalagon résztvevő 500 hajóból 51-en ott lobog a Women On Water Hungary (WOW) magenta színű zászlója, amely azt jelzi, hogy ezeken a hajókon női vitorlázók is versenyeznek.

10.35

Egy Kékszalag-versenyzőnek mindenre fel kell készülnie.

facebook.com/Kékszalag hősei - az 1. helyezettől az utolsóig, Farkas Zsolt

10.30

A vitorlások szerelmesei között szokás mondani, hogy a széljárás kedvező, vagy nagyon kedvező. A Balatonon ma csak kedvező. Ennek ellenére a Django alig másfél órával a rajt után már a balatonkenesei bójánál jár.

10.05 Élen az Audax Django

A kenesei bójaforduló előtt élen az Audax Django. Nagyjából egykilométeres előnyt szereztek mostanra.

9.59

Újabb nagyon jól sikerült fotók érkeztek hozzánk, a képeket Török Brigitta fotógráfus készítette, aki már évek óta fotósként vesz részt a Kékszalag versenyen.

9.59

Az egytestű mezőnyből azok jártak jól, akik déli parti rajtot választottak és onnan vitorláznak fel a kenesei pályajelre. Ezen hajók közül körülbelül egy százas bolynak sikerült meglógnia a déli parton, ám vannak olyanok a mezőnyben, akiknek a füredi rajtvonalat is alig sikerült elhagyniuk. Messze még a vége, tartsatok velünk!

Forrás: tracking.airmoniq.com

9.57

A katamaránok az északi part alatt rajtoltak, legjobban az RSM2, a Raiffeisen Fifty-Fifty és az Audax Django Team indult. A Kerekedi-öböl előtt már azoknak kedvezett a szél, akik kifordultak az északi part alól és elkezdtek délre vitorlázni. Ebben a kategóriában jelenleg az MKB Prospects vezet, mögötte nem sokkal lemaradva az Audax Django vitorlázik a második helyen.

9.30

Már több mint 1300 néző követi az interneten a versenyt. Egy gyors regisztráció után, az Airmoniq Tracking oldalán bárki lecsekkolhatja, éppen hol járnak a vitorlások.

9.20

Ez még mindig a rajt pillanata. Ti megtaláljátok magatokat a képen?

9.15

Negyedórája 556 vitorlás indult el a balatonfüredi rajtvonalról. Egyelőre nagyobb különbségek nem alakultak ki a hajók között, de ahogy arra számítani lehetett, a katamaránok az élre törtek.

9.05

És érkeznek az első képek a rajtról! Az izgalom a tető fokán!

A figyelmetekbe ajánljuk