Elrajtolt a Kékszalag, interjúztunk a tavalyi győztessel - Frissítve!

Tavaly sokakat meglepett, hogy a még csak titkos esélyesnek sem tartott Racing Django nyerte a Kékszalagot. Mi volt a titok, mit kell tudni a hajóról és hogy állnak jelenleg Európa legnagyobb tókerülő versenyén?


„Nem az győz, aki mindent jól csinál, hanem aki kevesebbet ront" – mondta a hamuesgyemant.hu-nak Pénzes Botond, a címvédő Racing Django trimmere (a legénységből a trimmer állítja a vitorlát, a szerk.). Mert az élmezőnyben mindenki profin meg tudja csinálni a feladatokat, de ők tavaly csak kétszer hibáztak a több mint 10 óra alatt, míg a többiek legalább háromszor. „És még valami. Nálunk nincs kiabálás, nincs feszültség, nincs kapkodás. Mindenki tudja a feladatát a hajón és nem csak egy versenyre jövünk össze, hanem szívesen ülünk a kikötőben is egy asztalnál. Csapat vagyunk. A legtöbb hajón mindig a kormányost emelik ki, nálunk Petrányi Zoli mindig csapatot emleget. Ez nagy különbség." Visszatérve az aktuális állásra. Jelenleg az 5. helyen haladnak, már a nyugati medencében van az élmezőny. Ez a pozíció semmit nem jelent egyelőre, mert hosszú még a verseny.


​Mit kell tudni a hajóról?


A Django egy katamarán, ezek a hajók már évek óta uralják a Kékszalagot. Mit kell tudni róluk? Hogy nagyon gyorsak. De miért? Mert két úszó testük van, a klasszikus, szélesebb egytestű hajókhoz képest. Ebből a két testből menetben csak egy van a vízben, sokkal kisebb az ellenállás, ráadásul sokkal könnyebbek is. Például a Django mindössze 1100 kilogramm, de az árbóc teteje 20,5 méteren van, ezt úgy képzeljük el, hogyha odaállítanánk egy társasház mellé, akkor csak a hatodik emelet erkélyéről tudnánk elérni a tetejét. És még egy adat, ha már az „ingatlanpiacnál tartunk: Szélerősségtől függően húzhatnak 30 négyzetméteres orrvitorlát, ami egy kedves garzon, de akár 130 négyzetmétereset is, mely azért már egy szép nagy polgári lakás egy családnak.

A típusa egyébként Decision 35-ös, aminek története szintén érdekes. Ezek a vitorlások eredetileg egy Svájci topversenyre készültek, összesen 12, ebből az egyik a Django. És miért Decision, azaz döntés? Ugyanis a családok, akik Genfben versenyeztek sokáig különböző hajókkal indultak, így pontosan sosem derült ki, ki a legjobb vitorlázók. Akkor született meg a döntés, hogy legyártatnak egy egyenhajót, így igazságos lett a verseny.

A mostani versenyről majd folyamatosan frissítjük a cikkünket. Bár most az RSM2 viszonylag nagy előnnyel vezet, 5 órával az indulás után ez most 15 percet jelent. Egészen elképesztő, hogy ilyen nagy távon is, különböző hajókkal is csak ekkora a különbség. Egy nagy szélcsend „összfújhatja a mezőnyt". És ez most nem egy független sportriport, így nyugodtan leírhatjuk, hogy mi a Djangónak szurkolunk.

Frissítés 16:33-kor: A keszthelyi bójához haladva már tisztán a dobogón a Racing Django!

Frissítés 20:08-kor: A gyenge szél egészen elképesztő versenyt hoz. 11 órával a rajt után az első öt hajó gyakorlatilag egyszerre fogja venni a keszthelyi bóját. Első helyen most újra az RSM2, második a PreVital, behozva nagy lemaradását harmadik az MKB-Prospex, a negyedik-ötödik helyen pedig fej-fej mellett a Nanushka és a Django!

Frissítés 20:23-kor: A bója után kicsit elszakadtak egymástól a hajók, de a top 5 még még mindig nagyon együtt van. Első két helyen az RSM2 és a PreVital, mögöttük az MKB-Prospex halad, a Django most tisztán negyedik, mögötte a Nanushka vitorlázik.

Frissítés: Elsőként a Vándor Róbert által kormányzott RSM2 haladt át a balatonfüredi célvonalon az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. A győztes hajó 17 óra 52 perc 57 másodperc alatt teljesítette a távot.

A második helyen közel 45 perces hátránnyal a nagyot hajrázó New Black Jack (Roland Gabler) jött be. Utánuk már sűrű volt a mezőny. A dobogóra még az MKB-Prospex (Kaiser Kristóf) fért fel.

A Racing Django (Petrányi Zoltán) nyolcadikként futott be. Pedig a befutó előtt vezetett is. Megkérdezzük majd a résztvevőket idén is és természetesen gratulálunk!

​Fun facts

Fotó: Kóczián Rita

Miért Kék?

Valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot, s ezt a tradíciót később átvették a gőzösök is.

Hányan vannak a Django fedélzetén?

Hatan. Egyedül nem is lehet vezetni. Mindenkinek megvan a feladata, sőt az is, hogy kivel és mit beszélhet.

Egy 10 órás versenyen hogyan esznek, isznak a versenyzők?

Az egytestűeken egyszerűbb a helyzet, ott lehet az elemózsiáról gondoskodni a kajütben. A katamaránokon ilyen nincsen, ráadásul pluszsúlyt sem akarnak vinni. Annyi ételt és italt visznek maguknak, amely belefér a mentőmellény zsebébe. Botond a tavalyi versenyen például összesen 6 deci vizet fogyasztott. „Másra nem is volt idő."

Honnan tudják milyen szél jön és hogyan állítsák a vitorlákat?

A válasz kettős, az első számomra mágia, nincs jobb szó. A víz fodrozódásából meg tudják a vitorlázók állapítani, hogy mi következik, olvassák a vizet, milyen erősségű szél vagy éppen „lyuk", azaz szélcsend következik. A vitorlaállítás ennél sokkal bonyolultabb, de ezeken a hajókon például minden állítás (ebből több száz variáció van) le van írva, hogyan lenne ideális. Na persze ahhoz, hogy ezeket a beállításokat megtaláljuk és jól használjuk nem elég egy könyvet elolvasni…

A figyelmetekbe ajánljuk