Több millió dollárról mond le előadói és volt előadói javára.


Kanye West jelenleg nyilvánosan hadakozik a Universal Music Grouppal, ami még tavaly kezdődött, amikor beperelte a céget. A jogi papírok azt állították, hogy bár évek óta lejárt volna a szerződése a céggel a rappernek, bizonyos kitételei miatt továbbra is a Universal alkalmazásában áll. Bár meghatározott időre kötötték a szerződését, egészen sok, gyakorlatilag teljesíthetetlen mennyiségű dalt kellett volna leszállítania a kiadónak. Amíg azt nem teljesíti, addig nem szabadul, valamint azt is meghatározták benne, hogy sosem vonulhat vissza.

Hasonlóra volt már példa egyébként a filmipar hollywoodi aranykorában, amikor a stúdiók még évekre és nem filmekre szerződtek színészekkel, a lehetőségért cserébe meghatározott mennyiségű filmre röghözkötve őket. Ez leginkább azért volt visszás, mert nem a színész dönti el, hogy filmet csinál, így sokszor stúdiók gyakorlatilag karriereket tettek tönkre azzal, hogy nem raktak színészeket filmekbe, de más stúdióval sem dolgozhattak, mert szerződésben álltak még aktuális munkaadójukkal. Hasonló a helyzet a lemezcégeknél is.

Általában ugyanis a kiadó dönti el, hogy mit ad ki és mit nem. Szóval Kanye West leszállíthat mondjuk 200 dalt is, a stúdió viszont dönthet úgy, hogy abból csak ötöt ad ki. Ez általában attól függ, hogy kinél vannak a master-jogok, vagyis az adott zeneipari zsargon jogai.

Akinél a master, az dönt a dal sorsáról, hol játszhatja ki, mihez használhatják, kiadják-e egyáltalán, akár újra és újra, vagy sose lát napvilágot. Sőt a dal bevételeiről is rendelkezik továbbá a master tulajdonosa. West megpróbálta állítása szerint visszavásárolni a dalai mastereit kiadójától, de megtagadták azt.

West jelenleg reformot szeretne a teljes zeneiparban, egy új rendszert, amiben a master-jogok elvitathatatlanul a zene készítőjénél lennének, amit a kiadók csak meghatározott időre vehetnének kölcsön, természetesen pénzért. Hogy példát mutasson, Twitterén bejelentette, hogy lemond a Universal alatt működő GOOD Music alkiadója révén birtokolt master-jogokról. Az általa szerződtetett előadók zenéinek 50%-os joga tulajdonosként az övé, a másik fele pedig vélhetően a Universal tulajdona. Most lemond saját 50%-áról előadói és volt előadói jogára. Ezzel pedig potenciálisan több millió dollárról is lemond a javukra.

Volt és jelenleg is a GOOD Music alatt működő előadó is háláját fejezte ki Twitteren neki ezért. Előbbire példa Desiigner, akinek Panda című száma 2016 egyik legnagyobb slágere volt, azóta viszont már távozott a kiadótól, így azóta semmi kontrollja nincs a dal felhasználása felett. Utóbbira pedig Big Sean, akinek nemrég jelent meg új lemeze, aminek részben Kanye West volt a producere – említi meg az eset kapcsán a Complex.

Friss

MIT

Olyan arcmaszkot terveznek, ami elpusztítja a koronavírust

A hagyományos arcmaszkok ugyan hatékonynak bizonyultak a koronavírus terjedésének mérséklésében és csökkentik a fertőzés kockázatát, azonban nem nyújt száz százalékos védelmet. A Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói azonban egy lépéssel többet szeretne: olyan maszkot, ami inaktiválja a vírusokat.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

A figyelmetekbe ajánljuk