Az egész 2009-ben kezdődött a hírhedt MTV Video Music Awards incidenssel, amikor az év videója díját átvevő Taylor Swiftet a részeg Kanye West félbeszakította azzal, hogy Beyoncé videója a legjobb valaha.
Kanye korábban sem volt botránymentes, 2005-ben egy adománygyűjtő élő műsorban váratlanul azt mondta, hogy George Bush-t nem érdeklik a feketék. Az emberek viszont szimpatizáltak annyira az üzenettel, hogy előnyére vált az. Ezúttal viszont az egész közvélemény elítélte tettéért, Barack Obama konkrétan idiótának nevezte érte. Ráadásul legutolsó lemeze sem segített a megítélésén.
A 808s & Heartbreak Kanye kísérleti albuma volt sok énekléssel és autotune-nal. 2008-ban valósággal megbotránkoztatta az embereket, a rapper ugyanis énekelt a dalok többségén. Akik le akarták nézni a rappereket, azok nevethettek azon, hogy a műfaj legnagyobb előadója robothangon énekelve szomorkodik, a műfaj rajongóit pedig elidegenítette azzal, hogy nem egy tipikus hip-hop lemez.
Még a South Park is viccet csinált belőle. Az előzménye viszont Kanye West életének legtragikusabb időszaka, amikor elhunyt Hey Mamacímű dalában is megénekelt édesanyja, továbbá véget ért egy régóta tartó párkapcsolata. Ma pedig már meghatározó lemeznek tartják, ami új előadók egész sora előtt nyitotta meg az utat Future-től Lil Uzi Verten át egészen Travis Scottig. Teljesen megváltozott idővel a megítélése, ma már meg nem értett klasszikusnak számít.
Akkoriban ugyanakkor nagyon úgy tűnt, hogy végleg Kanye ellen fordult a teljes közvélemény. Felmerültek pletykák is arról, hogy visszavonul a zenei karrierjétől. Egy újabb, a közvélemény előtt zajló szakításon is átment éppen. Egy időre elvonult a világ elől, bejárva közben Japánt, divatot tanult Rómában, végül aztán Hawaii-on elkezdett dolgozni egy stúdióban élete legambíciózusabb munkáján.
A My Beautiful Dark Twisted Fantasy ugyanis bevallottan egy grandiózus összefoglalója addigi karrierjének. Pontosabban az volt a célja, hogy készítsen egy albumot, amiben benne van minden, amit az emberek szeretnek tőle. Egyfajta bocsánatkérésnek szánta a lemezt a hatalmas publikus blamájáért, ami az MTV díjátadóján történt.
A stúdióban körbevette magát egy halom nagy névvel kreatív közreműködőként. Olyan producerekkel dolgozott, mint Pete Rock, No I.D., DJ Premier, a Wu-Tang Clanos RZA, Q-Tip, Mike Dean és Jeff Bhasker, akik mind szakmájuk csúcsának számítottak. Közben folyamatos kreatív imputokat kért víziójához Drake-től, Rihannától és Alicia Keys-től.
A dalok egy részén Bon Iver is dolgozott, de közreműködőként felvonultatta a lemez Elton Johnt, Kid Cudit, a Wu-Tang Clanes Raekwont, Jay-Z-t, Rick Rosst, Nicki Minaj-t, Swizz Beatz-t, Pusha T-t, Cyhi the Prynce-t, a Black Eyed Peas-es Fergie-t, Charlie Wilsont, Tony Williams-t, La Roux-t, The-Dreamet és John Legendet is. Az album arculatáért pedig Virgil Abloh, a Louis Vuitton későbbi művészeti vezetője felelt.
A lemezfelvételek közt West néha csak órákat aludt. Reggel evett a közreműködő csapatával, egész nap a stúdióban dolgozott, majd egy-két óra alvás után kezdte az egészet elölről. Kanye a lemez elkészültét követően elkezdte visszanyerni a közvélemény szimpátiáját dalról-dalra.
Kiadójáról elnevezett G.O.O.D. Fridays név alatt a lemez megjelenését megelőző időszakban minden pénteken kiadott egy új dalt, amolyan ajándékként. Ezek között akadtak olyan dalok, amik feleslegnek bizonyultak a lemez összeállása során, akadtak a lemezen szereplő dalok remixei, sőt a Monster is ekkor jelent meg az albumról.
A Monster, ami élesen reflektált Kanye akkori imázsára, gyakorlatilag sztárrá tette Nicki Minaj-t. Akkoriban ugyanis hiány volt világsztár női rapperekből, a műfaj legnagyobbjai mind már a 90-es évek végén, vagy a kétezres évek elején futottak be. A számon pedig Minaj mindenki mást elhomályosított, beleértve olyan neveket, mint Jay-Z és Rick Ross. Mindezt a legelső lemezének megjelenése előtt.
November 22-én aztán végül megjelent az album, egy 34 perces filmes kísérettel. A Runaway című zenés filmet Hype Williams videóklipes veterán rendezte, és amolyan segédanyag a lemez narratívájának értelmezéséhez, egyben egy saját fiktív sztorit is elmesél, amiben West beleszeret egy megmentett angyalszerű lénybe.
Bár eladások terén nem nyitott olyan jól, mint a megosztó előző albuma, a My Beutiful Dark Twisted Fantasy egy évtizednyi jóindulatot nyert megjelenése után Kanye Westnek, karrierje abszolút legfontosabb lemezeként. A közönség és kritika egyaránt leborult előtti, szinte azonnal korszakos mesterműnek kikiáltva. Fontos darabja annak a folyamatnak, amiben a hip-hop napjaink legnépszerűbb műfajává vált.
Az egész egy megalomániás művész addigi korszakának lezárása és egy új korszak beharangozása, amit aztán olyan formabontó anyagok követtek, mint az indusztriális, néha elidegenítő zajokkal operáló agresszív és minimalistaYeezus, vagy a kaotikus és naplószerűThe Life Of Pablo. 10 év távlatából kissé szomorúbb visszatekinteni rá ugyanakkor, csúcsművén ugyanis Kanye megjósolta saját jövőbeni bukását a hírnévtől felmorzsolódástól, ami mostanra próféciának hat.