Rengeteg olyan ételt ismerünk, amiket nyersen, főve, esetleg sütve is elfogyasztunk, akadnak azonban olyan élelmiszertípusok is – és itt most nem feltétlenül a húsokról beszélünk –, melyek esetében fokozattan ügyelnünk kell a megfelelő hőkezelésre. Ezekből mutatunk most ötöt.


Különböző zöldségek, tojás, marhahús: ezek mind olyan ételek, melyeket szívesen fogyasztunk nyers formában is. Rajtuk kívül persze még számos olyan táplálék van, amelyről azt hisszük, feldolgozatlan formában is megehetjük, a valóságban azonban több is mérgező lehet.

1. Krumpli

Unsplash /Jeshoots.com

Többekkel előfordulhatott már, hogy egy krumplis étel készítése közben kicsit nyersen is nassolgatott a zöldségből. Minimális mennyiséggel ugyan nem ártunk a szervezetünknek, érdemes viszont azzal tisztában lennünk, hogy a keményítőt nagy mennyiségben nem tudjuk megemészteni. Ha pedig a nyers krumpliból sokat fogyasztunk, az puffadást és kellemetlen bélműködési folyamatokat okoz. Még rosszabb a helyzet, ha a krumpli már zöldül, ilyenkor ugyanis a szalonin nevezetű mérgező anyag jelenik meg rajta, ami nem csak nyersen, de még sütve-főzve is nagyon veszélyes ételmérgezést okoz.

2. Vörösbab

Unsplash /Kaur Kristjan

Bár tele van fehérjével, rostokkal és antioxidánsokkal, ez a hüvelyes zöldségféle főzés nélkül nagyon rossz hatással van a gyomorra. Egy úgynevezett fitohemagglutinin toxin található benne, amelynek hatására az ételmérgezés tüneteihez hasonló szimptómákat, pontosabban erős hányingert észlelhetünk. Ezt azzal küszöbölhetjük ki, ha fogyasztás előtt beáztatjuk, majd legalább fél órán át főzzük.

3. Keserű mandula

Unsplash /amirali mirhashemian

A keserű mandula a termesztett, ehető mandulának a mérgező „ikertestvére". Vad fajtája nyersen fogyasztva akár halálos is lehet cianogén glükozidot tartalma miatt, amely az emésztőrendszerbe jutva ciánsavat hoz létre. Gyerekeknek már egy-két szem is halálos lehet, a felnőttek akkor kerülnek életveszélybe, ha ennél némileg többet fogyasztottak, és időközben hányást, fejfájást, és ezekhez hasonló tüneteket tapasztaltak.

4. Manióka

Getty Images /Rodrigo Ruiz CianciaRodrigo Ruiz Ciancia

A manióka gyökeréből készítik az afrikai országokban alapélelmiszernek számító, magas keményítőtartalmú tápiókát, amely hazánkban is egyre népszerűbb. Nyersen azonban nem javasolt fogyasztani ezt a növényfajt, ugyanis bizonyos fajtái sütés nélküli állapotban cianidot képező cukorszármazékot (hidrociánsavat) tartalmaznak A mérgező anyagtól áztatás és főzés során szabadulhatunk meg.

5. Rebarbara

Unsplash /Jonny Gleason

A rebarbarát gyakran használjuk sütéshez és főzéshez egyaránt, sőt, sokan dísznövényként is tartják. Étkezések során húsos levélnyelét szoktuk felhasználni, ám nagyon fontos odafigyelnünk arra, hogy leveleit sose együk meg nyersen. Azok ugyanis oxálsavat tartalmaznak, amely nagyobb mennyiségben mérgező. Éppen ezért várandós nők, idősebbek és gyermekek számára nem javasolják a rebarbarával készült ételek fogyasztását.

via Bien.hu

A figyelmetekbe ajánljuk