festmények

Hamis műalkotásokat adott el 1 millió dollár értékben egy férfi

Jason Harrington bűnösnek vallotta magát és beismerte, hogy 2018 és 2020 között 1 millió dollár értékben árult hamis műtárgyakat.


A férfi legalább 15 vásárlónak és galériának adott el hamis műveket, amelyekről azt állította, hogy Richard Hambleton kanadai művész és Barkley L. Hendricks elismert portréfestő művei. A kaliforniai Escondidóban élő Harrington származási és ehhez kapcsolódó dokumentumokat hamisított, hogy legitimálja a műveket, amelyekről azt állította, hogy a birtokába kerültek.

A bírósági dokumentumok szerint Laura Wetterer, az FBI különleges ügynöke összegyűjtötte az érintett felek által adott nyilatkozatokat, szöveges üzeneteket és e-maileket, valamint a Harrington Google-fiókjában talált képeket.

A bírósági dokumentumok szerint 2019 szeptemberében Harrington felkeresett egy New York-i székhelyű, fekete művészek munkáira összpontosító galériát, hogy eladjon egy Barkley Hendricks stílusában készült művet. Azt állította, hogy egy eddig soha nem látott Hendricks-festménynek a tulajdonosa, és képeket küldött a műről, valamint egy történetet arról, hogy miképp került a birtokába. Harrington a következőket írta:

Barkley Hendricks találkozott Larry nagybátyámmal egy garázsvásáron, amelyet Larry nagybátyám rendezett Mystic Connecticutban vagy valahol Mystichez nagyon közel 1972-ben. Barkley megjegyzést tett a nagybátyám érdekes ruházatára. Majd elkezdtek Larry Jazz-gyűjteményéről is beszélni amelyet a nagybátyám garázsában látott. Nem sokkal később valahogy megegyeztek a gyűjtemény és a portré cseréjéről."

Az ismeretlen galéria ezek után felkereste a neves és New York-i székhelyű Jack Shainman Galériát, amely 2005 óta képviseli Hendrickset, és 2017-ben bekövetkezett halála óta a művész archívumáért felelős. A Jack Shainman igazgatója, Elisabeth Sann megerősítette, hogy a festmény létezéséről nincs ismert bizonyíték.

A galéria egyik nyilvántartásában sem szerepelt semmi, ami közel állt volna ahhoz a darabhoz, amelyet Harrington bemutatott. Éppen ezért Sann egyik munkatársa elkísérte Hendricks özvegyét, Susant, hogy személyesen is megnézze a festményt, ekkor pedig azonnal egyértelművé vált számukra, hogy a mű nem Hendricks keze nyomán készült.

Nagyon merész húzás volt meghamisítani a munkáját. Ő egy kortárs mester. Minden, amit csinált, olyan aprólékos volt. A részleteket nagyon nehéz lemásolni. Amint megláttuk a festményt könnyen megcáfoltuk a csalót"

– mondta a galéria egyik munkatársa.

(Artnews)

A figyelmetekbe ajánljuk