Elkészítették a világ első sörporát, ami elvileg ugyanazt az élményt nyújtja, mint egy klasszikus sör. A legnagyobb kérdés persze az, hogy lesz-e kereslet az újdonságra.
Egy kelet-németországi kolostori sörfőzde azt állítja, hogy megalkotta az első porból készült sört, amihez – állításuk szerint – csak vizet kell hozzáadni, és mind textúrában, mind ízre egy klasszikus sör kerül a pohárba. Ha ez igaz, az hatalmas megtakarítás lehet a jövőben azoknak a vállalkozásoknak, akik a zacskós sör mellett teszik le a voksukat, hiszen egy átlagos sör súlyának mindössze 10%-át kell csak szállítani – számol be az újdonságról a New Atlas.
Ez is érdekelhet: Jó tudni: meddig tárolhatjuk el otthon a sört?
A Klosterbrauerei Neuzelle sörfőzde a „technológiai partnerekkel" együttműködve és a Német Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium támogatásával hozta létre a termékét. Az alkotók szerint a por egy dextrinben gazdag, alkoholmentes sör, amelyet hagyományos módszerekkel főztek, majd „feldolgoztak és vízben oldódó sörporrá/granulátummá dolgoztak fel".
A sörport 2023 közepéig kis mennyiségben tesztelik majd a piacon, de a tervek szerint hamarosan beindul az üzemi gyártás is – feltéve, ha a fogyasztók ráharapnak a termékre.
Az alkotók bizakodóak: szerintük van rá esély, hogy a hagyományos sörfőzési technikákat is mellőzzék a jövőben, és a folyamatot meggyorsítva minimalizálják a nyersanyag-, munka- és energiafelhasználást.
Olvasd el ezt is! Már honfoglaló őseink is folyékony kenyérrel lazítottak? A magyar sör története!
Megérett az idő arra, hogy a klasszikus sörgyártást és logisztikát próbára tegyük a környezetünk érdekében. Világszerte több milliárd liter vizet szállítanak a fogyasztókhoz, mivel a sör akár 90%-a is állhat vízből. Környezetvédelmi szempontból már most is spórolunk a szállításon, de az erőforrás-felhasználáson és a gyártási költségeken még nem
– nyilatkozta Helmut Fritsche, a Neuzelle főrészvényese.
Persze a sörfőzde azzal is tisztában van, hogy a sörpor nem nyeri majd el mindenkinek a tetszését kezdetben.
Tudjuk, hogy a klasszikus pilsnerivók és a kézműves sörök kedvelői, különösen Németországban, először szkeptikusak lesznek a termékünkkel. Nem csak arról van szó, hogy egy új terméket hozunk a piacra, hanem arról, hogy felforgatjuk a sör üzleti modelljét. Ezért nem elsősorban a klasszikus német sörfogyasztókat tekintjük fő célcsoportunknak, hanem a globális viszonteladókat, akiknek nem feltétlenül kell sörfőzői ismeretekkel rendelkezniük md – m de a granulátumot alkalmassá tudják tenni a sörfogyasztók számára
– tette hozzá Stefan Fritsche ügyvezető igazgató.
A sörgyár emiatt először a távoli piacokat, például Ázsiát és Afrikát célozza meg a porokkal, ahol a szállítási költségek a legmagasabbak, és vélhetően a „sörsznobizmus” is kevésbé jellemző, mint az európai piacokon.
Azt pedig még csak találgatni lehet, hogy a sörporok valóban megvetik-e a lábukat a jövőben, és az életünk részei lesznek, vagy kitartanak a fogyasztók a klasszikusan készült sörök mellett.