Élelmiszerek, amiket érdemes kerülni a máj egészségének érdekében

A máj az anyagcsere legfontosabb szerve. Ezért célszerű olyan élelmiszereket fogyasztani, amelyek kíméletesek, és kerülni azokat, amik akadályozhatják nomális működését.


Szénsavas italok

Nem baj, ha alkalmanként kis mennyiségű szénsavas italt iszung, de rendszeres fogyasztása erősen károsíthatja a májat, szélsőséges esetekben pedig különböző májszövődmények kialakulásához vezethet. Illetve a túlzott üdítőital-fogyasztás az emberek súlygyarapodásának és elhízásának egyik fő oka. Az elhízás komoly hatással lehet a májra azáltal, hogy növeli a zsírfelhalmozódást. Emellett az üdítőitalok a cukor és a finomított szénhidrátok halálos kombinációját kínálják, amelyek károsak a máj egészségére.

Zsíros/gyorséttermi ételek

Túlzásba vitt sült krumpli, hamburger és a pizza. Ezek az élelmiszerek magas telített zsír- vagy transzzsírtartalommal rendelkeznek, és nehezen emészthetőek. Tehát a májnak ekkor kemény munkája van, hogy feldolgozza ezeket az ételeket. A magas telített zsírtartalmú zsírok idővel gyulladást okozhatnak, ami végül májzsugorodássá alakulhat át. A telített zsírok emellett növelhetik a rossz koleszterinszintet és csökkenthetik a jó koleszterinszintet a szervezetben, valamint a zsírmáj mellett a szívbetegségek, a stroke kockázatát is növelik.

Vörös hús

A vörös húsok magas fehérjetartalmúak lehetnek, de emésztésük megterhelő feladat a májnak. A fehérjék lebontása nem könnyű a máj számára. A kóros fehérje felhalmozódás a májban pedig nyilvánvalóan nem egészséges. De ebben az esetben is a túlzott fogyasztáson van a hangsúly.

Túl sós ételek

A só sosem volt jó barátja a májnak. A szerv egészségének megőrzése érdekében minden lehetséges intézkedést meg kell tenni a sóbevitel csökkentése érdekében. A túlzott sófogyasztás vízvisszatartáshoz vezethet a szervezetben. Jobb kerülni a nátriumban gazdag zacskóslevesek és feldolgozott élelmiszerek fogyasztását. Érdemes lemondani, de legalábbis csökkenteni a csomagolt sós rágcsálnivalókat, mivel ezek telített zsírban és sóban igencsak gazdagok.

(Narayanahealth)

A figyelmetekbe ajánljuk