Egy zöldségtál.

Az egyik ok, amiért a mediterrán étrendre való áttérés segíthet a depresszió visszafordításában, az a szerotonin – a hangulat szempontjából központi szerepet játszó neurotranszmitter – szintjének befolyásolása.


Az egészséges mediterrán étrendre való áttérés segíthet a depresszió tüneteinek visszafordításában – derül ki egy tanulmányból.

A klinikai vizsgálatban részt vevő, közepesen súlyos vagy súlyos depresszióban szenvedő fiatal férfiak lecserélték a feldolgozott vörös húsokat, a cukrot és a gyorsételeket. Ehelyett zöldségeket, teljes kiőrlésű gabonát, halat és nyers, sótlan dióféléket fogyasztottak.

A kutatás során 72 depressziós fiatal férfit osztottak be vagy egy étrendváltoztató csoportba, vagy egy kontrollcsoportba.

Jessica Bayes, a tanulmány első szerzője elmondta:

Meglepett bennünket, hogy a fiatal férfiak hajlandóak voltak követni az új étrendet. A mediterrán étrendre kijelöltek rövid idő alatt, táplálkozási szakember irányításával jelentősen meg tudták változtatni eredeti étrendjüket. Ez azt sugallja, hogy az orvosoknak és a pszichológusoknak fontolóra kellene venniük, hogy a depressziós fiatal férfiakat táplálkozási szakemberhez vagy dietetikushoz irányítsák.

12 hét elteltével az eredmények azt mutatták, hogy a mediterrán étrendre való áttérés jelentősen csökkentette a depressziót.

A fiatal férfiak az életminőségüket is magasabbra értékelték az étrendváltás után.

Bayes szerint ezért volt fontos az étrendváltozás:

Az elsődleges hangsúly az étrend minőségének növelésén volt, friss, teljes értékű élelmiszerekkel, miközben csökkentettük a „gyors" élelmiszerek, a cukor és a feldolgozott vörös húsok bevitelét. Számos oka van annak, hogy tudományosan úgy gondoljuk, hogy az ételek befolyásolják a hangulatot. Például a szerotonin, a boldogságérzetünket segítő kémiai anyag mintegy 90 százalékát a bélben a bélmikrobáink állítják elő. Egyre több bizonyíték van arra, hogy ezek a mikrobák a vagus idegen keresztül képesek kommunikálni az agyunkkal az úgynevezett bél-agy tengelyen keresztül. Ahhoz, hogy jótékony mikrobáink legyenek, rostokkal kell táplálnunk őket, amelyek a hüvelyesekben, gyümölcsökben és zöldségekben találhatók.

Fontos megjegyezni, hogy a tanulmányok szerint az emberek mintegy 30 százaléka nem reagál a depresszió szokásos kezeléseire, például a gyógyszeres és/vagy kognitív-viselkedésterápiára.

Forrás: PsyBlog


A figyelmetekbe ajánljuk