A csokoládégyártás szabványai köztudottan különböznek az Egyesült Államokban és Európában, de az igazi különbség az ízben rejlik. Aki pedig kóstolta már, az pontosan tudja miről van szó.
Hershey-csoki átka
Az íze egyébként azért lehet furcsa, sőt egyeseknek akár gyomorforgató, mert a kifejezetten amerikai csokoládékban sokkal több cukor és kevesebb kakaó van, mint az európai finomságokban. Egyes termelők állítólag a tejet egy ellenőrzött lipolízisnek nevezett folyamatnak is alávetik, amely során vajsav keletkezik, és ami szinte teljes egészében agyonvágja az ízét. De Isten tudja, hogy az amerikaiak mit művelnek még a csokoládégyáraikban.
Nemrég New Yorkban indult eljárás a világ egyik legnagyobb csokoládégyártója, a Hershey ellen, amiért elmulasztotta nyilvánosságra hozni, hogy egyes csokoládétermékei ólmot és kadmiumot tartalmaznak.
Kis érdekesség, hogy a Hershey jó pár évtizeddel ezelőtt elhatározta, hogy felpörgeti a csokoládégyártást, és fáradhatatlanul azon dolgozott, hogy megtalálja az édesség tartósításának receptjét, hogy azt minél nagyobb mennyiségben lehessen gyártani és szállítani. Bár a csapat sikerrel járt, nem kompromisszumok nélkül. Mint, ahogy azt a beszámolók alapján tudni lehet.
Európa azonban sokkal szigorúbb számos élelmiszer-adalékanyaggal kapcsolatban, mint az USA. Már-már olyan, mintha az amerikaiakat megmérgezték volna, hogy elhitessék velük, a csokoládéjuk igenis első számú.
Jöjjön néhány adat!
Ez is érdekelhet: Így hat a szervezetedre, ha minden nap eszel csokoládét
Számokban
Az Egyesült Államokban a tejcsokoládénak legalább 10 százalék csokoládélikőrt (a kakaóbab őrlésével képződött sűrű paszta) és 12 százalék tej szárazanyagot kell tartalmaznia. Az Egyesült Királyságban a tejcsokoládénak legalább 25 százalék kakaó szárazanyagra és legalább 25 százalék teljes zsírtartalomra van szüksége kakaóvaj és tej formájában (és összesen legalább 14 százalék tej szárazanyagra).
Az EU is ugyanezeket az előírásokat alkalmazza. Jelenleg mind az Egyesült Királyságban, mind az EU-ban megengedett a növényi zsiradék használata a csokoládékészítésben, az Egyesült Államokban azonban nem. Bár a brit képviselők 27 éves harcával sikerült elérni azt is, hogy az európai országok „csokoládéként" árulhassák a növényi zsiradékkal készült termékeket.
A tény, hogy a brit és az európai előírások magasabb kakaótartalmat írnak elő, azt sugallja, hogy a mi csokoládénk „jobb", mint bármi, amit az Államokban készítenek. Az előírások azonban nem sokat mondanak arról, hogy egy ország csokoládéi valójában hogyan készülnek. Nem szokatlan, hogy a termékek magasabb százalékban tartalmaznak egy adott összetevőt. Két ugyanolyan tábla csokoládé akár teljesen más ízű és érzetű lehet, ha az egyikben 10 százalék kakaóvajat, a másikban pedig 50 százalékot használtak.
Olvasd el ezt is! Meglepő, mi Magyarország kedvenc csokija
Mi lehet még a gond?
Talán említésreméltó információ az is, hogy az amerikaik nem nagyon szeretik a változást. Legalábbis, ha a kajáról van szó. Ami egyszer bejött, az következőre is jó lesz, sőt, akár örökre. A csokinál is hasonló helyzet alakult ki. Ám a csokoládétechnológia sokat változott az elmúlt évszázadban. Ennek ellenére miért ragaszkodnak egy elavult eljáráshoz, amely egyértelműen rosszabb terméket eredményez? A változástól való őrült félelem miatt!
Minden alkalommal, amikor egy új kólát dobnak piacra az USA-ban, heves visszatetszést váltanak ki. A vállalat feltehetően ízpróbák sorozata alá vetette a terméket, hogy biztosítsa, valóban jobb, de mivel nem ugyanolyan az íze, nem a megszokottat kapja a vásárló, az új formula akár az üzlet halálát is jelentheti. Mire pedig új tartósítási módszerek váltak elérhetővé, a hányás (elnézést) egyszerűen az amerikai csokoládék jellegzetes ízévé vált.
Befolyás
De abból, hogy egy óriási cég úgy döntött, hogy rossz minőségű csokoládét készít, miért következik az, hogy szinte minden amerikai csoki íze furcsa? Döbbenetes, de a Hershey azért védi ennyire a receptúráját, mert az amerikai csokoládégyártók nagyrészt ezt ízvilágot próbálják lemásolni, még annak ellenére is, hogy jobb tartósítási módszerek váltak elérhetővé. (Ugye a megszokás hatalma.)
Szomorú, de üzleti szempontból a jobb minőség nem mindig azt jelenti, hogy a legnépszerűbb. Ugyanis a legtöbb amerikai azt akarja, hogy a csokoládéja olyan ízű legyen, mint a Hershey.
Hát. Kinek mi.