Az instant kávé lehet a jövő trendje
Fotó: Alexander Jawfox / Unsplash

Az instant kávé lehet a jövő trendje

Az olasz reggeli hullám, avagy kávézzunk kávézóban és ne otthon, egyre sűrűbben utolér bennünket is; napközben is egyre szívesebben ülünk be egy-egy habos feketéért a törzshelyünkre, akár egyedül is. Ezzel egyidejűleg pedig a boltok polcai roskadásig tele az otthoni kotyogósba vagy kávégépbe való szemes és őrölt kávékkal, hogy az instant verziókról már ne is beszéljünk. Mi lesz vajon ezekkel a dobozokkal? Iszunk-e még neszkávét?


Honnan ered?

Az instant kávékba évszázadokig a legrosszabb minőségű kávébab került.

Fotó: Rodrigo Flores / Unsplash

Aki már közelebb jár a negyvenhez, mint a harminchoz, jó eséllyel instant kávéval kezdte annak idején a koffeinnel való ismerkedést, mielőtt átváltott volna valamilyen komolyabb feketére. A por alapú kávé feltalálása 1771-re datálódik, azaz 200 évvel későbbre, mint magának a kávénak az eredettörténete. Amerikát 1853-ban érte el, a polgárháború katonái előszeretettel fogyasztották.

A 20. században tovább fejlődött, majd 1956-ban a Nestlé piacra dobta első Nescafé termékét. A hatvanas években a por alapú szemcsék aromáját kávébabból kisajtolt olajok segítségével tették igazán csábítóvá, igaz, a forró vízzel való elkeverés lényegesen rontott az élvezeti értéken. A hetvenes éveben az amerikába importált kávék 1/3-a végezte instant változatban és ez a szárnyalás egészen a kilencvenes évekig tartott, aztán jött a Starbucks.

Újbóli felemelkedés

Újhullámos instant élvezetek

Fotó: Vinepair

A Starbucks-szal egyidőben sorban nyíltak és nyílnak a kis kávézók, franchise vállalkozások, így bárhová is megyünk a világban, tudjuk, hogy pár kilométeren belül jó eséllyel kapunk minőségi kávét. A kirándulásokra egyre kevesebben csomagolnak neszkávét, ami általában csak vészhelyzetben kerül elő. Nálunk legalábbis, mert a tengerentúlon egyre több franchise vállalkozásnál, többek között a Starbucksnál is, lehet instant kávét találni. A stigma megszűnni látszik, hiszen ezek a tételek többéves kísérletezések eredményeiként láttak napvilágot, és amire márkajelzés kerül, az egyben védjegyet is nyújt a minőségre.

Mondhatni, hogy Amerikában reneszánszukat élik ezek a por alapú koffeines italok, és tudjuk, hogy ami odaát működik, előbb-utóbb Európába is beteszi a lábát. A küszöbre mindenesetre már sikerült, hiszen exportálnak is, Angliába, Franciaországba.

A figyelmetekbe ajánljuk