A fülbemászó dalok, amelyek "vírusszerűen terjednek", egy új, Nagy-Britanniában végzett kutatás szerint oly módon válnak népszerűvé, amely nagyon hasonlít egy valódi vírus terjedéséhez.
A kutatás adatait még a streaming-korszak előtt gyűjtötték, de a megállapítások szerint egyes dallamok egyenesen fertőzőek, és a kórokozókhoz hasonlóan ugranak át egyik gazdatestről a másikra – írja a Science Alert.
Amikor a kutatók 2007 és 2014 között nyomon követték a Nokia mobiltelefonokról letöltött dalokat, azt találták, hogy néhány dallam jól illeszkedik a fertőző betegségek általános modelljébe, az úgynevezett fogékony-fertőző-gyógyuló (SIR) modellbe. Az így kapott járványgörbék arra késztették a csapatot, hogy a betegség és a dalok terjedésében is hasonló társadalmi mechanizmusok játszhatnak szerepet.
A népszerű dalokat gyakran "vírusosnak" vagy "fülbemászónak" írják le, mintha "megfertőzhetnék" az embereket; talán ez a leírás találóbb, mint azt korábban gondoltuk. Valójában számos népszerű dal letöltési idősorai, amelyeket ebben a tanulmányban vizsgálunk, hasonló alakúak, mint a fertőző betegségeké
- írják a szerzők.
A SIR-modellt azért fejlesztették ki, hogy rávilágítson a betegségek átadása mögött meghúzódó mechanizmusokra, ami azt jelenti, hogy esetleg a könnyűzenére vonatkozóan is hasonló következtetéseket vonhatunk le belőle.
Ez elsőre talán vad ötletnek hangzik, de a kutatók már egy ideje vizsgálják ezt a jelenséget.
Bár lehet, hogy egy zenei dallam eredendő természetéből adódóan nagyobb valószínűséggel "terjed", az új kutatások szerint a közösség szerkezete is befolyásolja egy sláger népszerűségét. Korábbi tanulmányokban például, amikor ugyanazt a zenét játszották le különböző csoportoknak, nehéz volt megjósolni, hogy melyik dal lesz a legnépszerűbb.
Neuroimaging vizsgálatok azt is megállapították, hogy a tinédzserek valószínűleg megváltoztatják a véleményüket egy dalról, ha mások álláspontját is meghallgatják.
Mindkét kutatási irányvonal azt sugallja, hogy a dallamok csak akkor válnak vírussá, ha maga a dal eléggé ragályos, illetve, ha adottak a megfelelő társadalmi feltételek. A jelenlegi tanulmányban például, amikor a kutatók különböző műfajú dalokat hasonlítottak össze, különböző típusú letöltési és zenei megosztási viselkedést azonosítottak a rajongók között.
Annak ellenére, hogy a popzenét tekintik a legnépszerűbbnek, úgy tűnt például, hogy Nagy-Britanniában az elektronikus zene műfajába tartozó dalok lettek a legnépszerűbbek és "terjedtek" tovább.
A szerzők szerint ennek oka, hogy az elektronikus zene-rajongók "fogékonyabb közösséget" alkotnak. Mivel ez egy hiánypótlóbb műfaj, a fanok valószínűleg szorosabb kapcsolatban állnak egymással, ami lehetővé teszi, hogy a fülbemászó dallam sokkal könnyebben ugorjon át gazdáról gazdára, mint a szélesebb körben kedvelt műfajok esetében.
A kutatás szerint ezek a dalok a jelek szerint gyorsabban válnak népszerűvé, mint más műfajok slágerei, és gyorsabban is „égnek ki".
Valami hasonló történik, amikor egy fertőző vírus terjed egy szűk közösségben. Először is, a társadalmi interakciók révén emberről emberre vándorol, aztán, amikor a fogékony egyének köre kimerül eléri a csúcspontját, és hanyatlani kezd.
Egy betegségjárvány végén a lakosság nagy része megfertőződik a betegséggel, míg egy sláger rendkívül népszerű időszakának végén a lakosság nagy része felismeri a dalt
-magyarázzák a szerzők
A kutatók azt remélik, hogy több tudós is elkezdi majd használni az egyszerű SIR-modellt nemcsak a betegségek, hanem a zenei fertőzések vizsgálatára is.